صادرات سیب در مقابل واردات موز؛ طرحی به نفع دلالان| مزیت قراردادهای تعرفه ترجیحی
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه در گفتگو با بازار:

صادرات سیب در مقابل واردات موز؛ طرحی به نفع دلالان| مزیت قراردادهای تعرفه ترجیحی

نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: با توجه به تولید انبوه میوه در کشور پیش بینی ما این است که اگر شرایط مناسبی فراهم شود، صادرات میوه به کشورهای هدف امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «صدرالدین نیاورانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» افزود: سال گذشته در مقایسه با در سال ۹۸ صادرات میوه کشور به بازارهای کشورهای منطقه ۲۰ درصد افزایش یافت و اگر امسال شرایط تسهیل شود صادرات میوه ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص طرح واردات موز در مقابل صادرات سیب که از خرداد ماه سال گذشته به مورد اجرا گذاشته شده است، افزود: واردات موز در مقابل صادرات سیب کار صادر کنندگان حرفه ای نیست زیرا، یک صادرکننده نمی تواند وارد کننده خوبی باشد.

نیاورانی تاکید کرد: در حال حاضر عده ای زیادی از همکاران ما بیش از ۳۰ سال است که صادرکننده میوه هستند و حتی یک کیلو میوه وارد نکرده اند و در واقع واردکنندگان با صادرکنندگان میوه شرایط متفاوتی دارند که باید به آن توجه جدی شود.

واردات محصول موز در مقابل صادرات سیب در سال گذشته با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به اجرا درآمد که این دو مقوله جدا از هم هستند و هرکدام از واردکنندگان و صادرکنندگان شرایط خاص خود را دارند و انحصار واردات موز در ازای صادرات سیب به نفع دلالان و رانت خواران است

وی با بیان اینکه واردات محصول موز در مقابل صادرات سیب در سال گذشته با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت به مورد اجرا گذاشته شد، گفت: در حالی این طرح به اجرا درآمد که این دو مقوله جدا از هم هستند و هرکدام از واردکنندگان و صادرکنندگان شرایط خاص خود را دارند و انحصار واردات موز در ازای صادرات سیب به نفع دلالان و رانت خواران است.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه یادآورشد: در حال حاضر باغداری داریم که سیب باغ خود را به برخی از کشورهای همسایه صادر می کند و این باغدار امکان واردات موز را ندارد و مجبور است این اقدام را با استفاده از شخص ثالثی انجام دهد و این به رانت خواری و دلال بازی در بازار میوه و افزایش قیمت موز منجر شده است.

نیاورانی تصریح کرد: این اقدام یعنی اینکه کسی که ساختمان می سازد آن را نیز بفروشد در حالی که کسی که ساختمان می سازد با بیل، کلنگ و مصالح ساختمانی سرکار دارد و کسی که ساختمان را می فروشد باید با لباس شیک در بنگاه معاملاتی بنشیند تا بتواند ساختمان را به راحتی به مشتریان خود بفروشد.

با توجه به مشکلات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات و به منظور افزایش بازارهای هدف صادراتی اگر دولت بتواند قراردادهای تعرفه ترجیحی با برخی از کشورهای همسایه ببندد در این صورت صادرات میوه به  بازارهای هدف افزایش قابل توجهی خواهد یافت

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه بیان کرد: با توجه به مشکلات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات و افزایش بازارهای هدف صادراتی اگر دولت بتواند قراردادهای تعرفه ترجیحی با برخی از کشور های همسایه ببندد در این صورت صادرات میوه به بازارهای هدف افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

بیشترین میوه صادراتی کشور به سیب اختصاص دارد
نیاورانی با بیان اینکه بیشترین میوه صادراتی کشور به سیب اختصاص دارد، گفت: اما در سال های اخیر گیلاس، گیوی، زردآلو و انواع سبزیجات نیز جزو میوه های صادراتی ایران به کشورهای هدف بودند.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه اظهارداشت: اگر دولت در نظر دارد به صادرکنندگان جایزه صادراتی بدهد، می تواند به صادر کنندگان کمک های نقدی ارائه دهد و یا اینکه اجازه دهد به جای بازگشت ارز صادراتی، ماشین آلات و یا کامیونهای یخچالدار وارد شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha