منشا گرانی‌ها حوزه اصناف نیست
رئیس اتاق اصناف تهران:

منشا گرانی‌ها حوزه اصناف نیست

رئیس اتاق اصناف تهران با تأکید بر اینکه گرانی در حوزه اصناف نیست، اظهار کرد: اصناف اقدام به قیمت گذاری نمی‌کند و تنها فروشنده کالا و محصول است.

به گزارش بازار، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران به عوامل مؤثر و تنظیم گر بازار اشاره و بیان کرد: عرضه و تقاضا، رقابت و نظارت بر بازار سه عاملی هستند که بر بازار اثرگذار هستند و در حقیقت تنظیم در بازار با رعایت این سه رکن امکان پذیر است.

وی با تأکید بر اینکه گرانی در حوزه اصناف نیست، اظهار کرد: اصناف اقدام به قیمت گذاری نمی کند و تنها فروشنده کالا و محصول است. گرانی در سطح عرضه گسترده نیست و اصناف با تمام توان با آن مقابله می کند. تمام صنوف ضرایب سود دارند که هر سال در کمیسیون ضرایب وزارت اقتصاد و امور دارایی برای هر صنف کارشناسی، تصویب و ابلاغ می شود.

رئیس اتاق اصناف تهران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که هر واحد صنفی اگر از قیمت مصوب و سود خود اقدام به فروش گرانتر کالا کند، با برخورد اتاق اصناف مواجه خواهد شد، بیان کرد: البته بدیهی است که امکان کنترل واحدهای صنفی در شهر تهران که گستردگی زیادی دارد، وجود ندارد و این کار نیاز به امکانات وسیعی است.

وی افزود: پرونده هایی که در سازمان تعزیرات تشکیل شده و در حال رسیدگی است، متعلق به افرادی است که بعضاً گران فروشی می کنند. اتاق اصناف تهران معتقد است گران فروشی در عرضه وجود دارد اما اندک است و اثرگذاری زیادی ندارد.

نوده فراهانی از گرانی کالا در کشور گفت و عنوان کرد: یک کالا که تا هفته یا ماه قبل ۱۰ هزار تومان است، ناگهان در بازار به ۲۰ هزار تومان می رسد؛ بررسی علل و مسئولان رسیدگی به آن در حوزه اصناف نیست بلکه سازمان حمایت از مصرف کننده و تصمیم گیران بالادستی باید رسیدگی کنند.

نوده فراهانی با تأکید بر اینکه باید همه بخش ها با یکدیگر همکاری کنند تا با گرانی کالا به صورت ریشه ای برخورد شود، اظهار کرد: با دستور معاونت وزارت صمت در حوزه بازرگانی، در حال راه ‌اندازی اپلیکیشن هایی هستیم که تولید تا عرضه کالا توسط یک سیستم مشخص کنترل شود. با این اقدامات حتی دیگر نیازی به بازرسی فیزیکی از اصناف نیست.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha