۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
بی‌تفاوتی‌ها نسبت به منطقه آزاد بانه و مریوان پایان می یابد؟| وعده‌های بایگانی شده برای دوره جدید
بازار گزارش می‌دهد؛

بی‌تفاوتی‌ها نسبت به منطقه آزاد بانه و مریوان پایان می یابد؟| وعده‌های بایگانی شده برای دوره جدید

سنندج- در حالی که شش ماه از تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان می گذرد ولی تاکنون هیچ گونه اقدامی در راستای شروع عملیات اجرایی این موضوع مهم در سطح استانی و ملی صورت نگرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان بعد از حواشی بسیار زیادی و رفت و برگشت های متعدد بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام رسید و این مهم در اردیبهشت ماه سال جاری به صورت رسمی ابلاغ شد.

ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان عمری به اندازه سه دهه دارد ولی در طول گذشت همه این سالها و علیرغم وعده های متعدد به نتیجه نرسید ولی سرانجام بعد از مطرح شدن چندین باره آن در مجلس شورای اسلامی، بالاخره همزمان با ایجاد چندین منطقه آزاد تجاری در کشور، این مهم نیز به سرانجام رسید.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مسئولان و مدیران استان از جمله عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق و بهمن مرادنیا استاندار فعلی، یکی از اولویت های اصلی خود را تصویب منطقه آزاد تجاری اعلام کرده بودند که البته بعد از گذشت بیش از هشت سال از این وعده ها، منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تنها روی کاغذ مصوب شده است و تاکنون خبری از عملیاتی کردن این مهم نشده است.

از زمان تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و ابلاغ این مهم، تاکنون به غیر از یکی دو بازدید مسئولان کشوری، هیچ گونه اقدام و حتی نشست و جلسه ای در این خصوص در استان کردستان صورت نگرفته و مسئولان استان نسبت به این مهم بی تفاوت هستند.

وعده دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد کشور عملیاتی نشد
حمید رضا مومنی دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد کشور ابتدای تیرماه سال جاری راهی بانه و مریوان شد و ضمن بازدید از این دو شهرستان، گفت: عملیات اجرایی مناطق آزادی که منطقه ویژه اقتصادی دارند و ظرفیت تولید و صادرات دارند سریعتر آغاز می شود. برهمین اساس عملیات اجرایی مناطق آزاد بانه و مریوان تا ۶ ماه آینده آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب مناطق آزاد جدید در مجمع تشخیص نظام و ابلاغ آن توسط ریاست جمهوری دبیرخانه مناطق آزاد در ۲ بخش کار خود را آغاز کرد، افزود: ارزیابی ها و اقداماتی که در حوزه مجوزها  انجام می شود و اساسنامه و طرح جامع باید در شورای نگهبان و دولت مصوب شود که نقشه راه مناطق آزاد برای اقدامات آتی می شود.

وی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بانه تمرین خوبی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری است و این امکان را فراهم می کند که کار مناطق آزاد را در مناطقی که منطقه ویژه دارند سریعتر آغاز کنیم.

 دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: مزیت های که در منطقه آزاد بانه و مریوان وجود دارد با دیگر مناطق قابل مقایسه نیست و پیش بینی می شود حداکثر تا ۶ ماه آینده عملیات اجرایی و عملیات تجاری این منطقه آغاز شود.

ادامه بی‌تفاوتی‌ها نسبت به منطقه آزاد بانه و مریوان| وعده‌ها همچنان بایگانی می شود

 وعده حمیدرضا مومنی در خصوص آغاز به کار عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان هنوز اجرایی نشده است که عمر مدیریتی وی نیز به پایان رسید و اینکه که دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد کشور به این موضوعات چگونه خواهد پرداخت، موضوع مهمی است.

در حالیکه همگان در انتظار صدور حکم مشاوره سعید محمد از سوی رئیس جمهور هستند، اما استارت وی تا همینجا نیز امیدوارهایی را برای این مناطق ایجاد کرده است. حکم مشاوره در این حوزه با سایر مشاوره های مرسوم در کشور متفاوت است و دبیر را در انجام کارهای خود، قدرتمندتر و مطمئن تر می کند.

در این میان بانه و مریوان نیز در انتظار برای تحقق قانون مصوب به سر می برند.

لزوم تعیین تکلیف منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان
همچنان که وعده ها در سطح ملی و استانی برای تسریع در اجرایی کردن عملیات منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان همچنان ادامه دارد که نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه ضمن اظهار نگرانی از بی تفاوتی های مدیران قبلی در این بخش، خواستار توجه جدی دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد کشور نسبت به این ظرفیت مهم در شهرستان بانه شد.

بهزاد رحیمی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت های بالای شهرستان بانه و تاثیرات مثبت تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، بیان کرد: انتظار داریم با شروع به کار منطقه ویژه اقتصادی  و منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، محرومیت و بیکاری در این مناطق از بین برود.

وی ضمن اشاره به ادامه بی تفاوتی های مدیران و مسئولان استان کردستان در خصوص تعیین تکلیف منطقه ویژه بانه و منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، اظهار کرد: هنوز مدیریت و برنامه عملیاتی در منطقه آزاد بانه و مریوان مشخص نشده و مردم ‌و ‌سرمایه گذاران‌ سرگردانند و ادامه این روند نیز در استان نگران کننده است.

لزوم انتصاب فردی توانمند برای مدیریت منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان
نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به نقطه صفر مرزی و بازارچه های مرزی متصل است و از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار می باشد می تواند نتایج بسیار خوبی را در استان و حتی کل کشور داشته باشد ولی متاسفانه توجه به این مهم مورد بی مهری مسئولان قرار داشته است.

وی ضمن تاکید بر تعیین مدیری توانمند ومتخصص برای این منطقه، گفت: در نشست اخیر نمایندگان عضو فراکسیون مناطق آزاد با دبیر سعید محمد، جدید شورای عالی مناطق آزاد کشور بر تعیین فردی توانمند برای مسئولت منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تاکید شد و مقرر شد که این مهم به عنوان یکی از مسائل مهم استان کردستان در اولویت قرار گیرد.

ادامه بی‌تفاوتی‌ها نسبت به منطقه آزاد بانه و مریوان| وعده‌ها همچنان بایگانی می شود

رحیمی گفت: انتظار داریم که دولت جدید به دور از شعارزدگی و در راستای کمک به رفع مشکلات و دغدغه های مردم استان کردستان از جمله تعیین تکلیف منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، فعالیت های بهتری را در دستور کار قرار دهد و هر چه سریعتر زمینه برای راه اندازی این مهم را در دستور کار قرار دهد.

هر چند که با گذشت زمان هیاهوی تبلیغاتی مسئولان و مدیران دولت حسن روحانی در استان کردستان در خصوص تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان کاهش پیدا کرده است ولی به نظر می رسد که باید در خصوص راه اندازی عملیاتی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان هر چه سریعتر اقدامی صورت گیرد تا از این ظرفیت در راستای کمک به رفع بخشی از مشکلات استان کردستان از جمله شهرستان های بانه و مریوان بهره برداری شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha