۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
رونق تاناکورا در فصل پائیز و در خزان معیشت | بازار البسه دست‌دوم داغ شد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

رونق تاناکورا در فصل پائیز و در خزان معیشت | بازار البسه دست‌دوم داغ شد

مشهد- هم‌زمان با فرارسیدن فصل سرد سال و گرانی پوشاک این روزها بازار پوشاک دست‌دوم یا همان تاناکورایی در مشهد مقدس رونق بیشتری گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نفس لباس دست‌دوم پیشینه طولانی در اقتصاد خانواده ایرانی داشته است، نام مصطلح این نوع البسه در ایران، برگرفته از یک سریال قدیمی تلویزیون در دهه شصت است.

یک سریال ژاپنی بانام سال‌های دور از خانه از سیما پخش می‌شد که شخصیت زن این سریال «اوشین» و همسرش «ریوزو تاناکورا» فروشگاه‌های پوشاکی را بانام تاناکورا تأسیس کردند، اما بعد از مدتی ورشکست شده و چوب حراج به فروشگاه‌های خود زدند، با توجه به اینکه این لباس‌ها به‌صورت فله و وضعیتی حراج گونه عرضه می‌شود، مردم نام تاناکورا را به مغازه‌های عرضه این نوع لباس نسبت دادند که تا الآن نیز از این نام استفاده می‌شود.

در حال حاضر نیز با توجه به تنزل سطح معیشتی اقشار متوسط و پایین جامعه و همچنین گرانی پوشاک، یکی‌ از مشاغلی‌ که‌ با توجه‌ به‌ نیازهای‌ جامعه‌ در چند سال‌ اخیر به‌ وجود آمده‌، فروش‌ لباس‌های‌ دست‌دوم‌ خارجی‌ در فروشگاه‌های‌ موسوم‌ به‌ «تاناکورا» است‌.

با ورود لباس‌های دست‌دوم به کشور از دهه هفتاد، این پوشاک مشتریان خاص خود را پیدا کرد، پوشاکی که باقیمتی پایین مشتریان زیادی را به‌ خود جذب کرده به‌گونه‌ای که بارها شاهد صف بستن آنان در جلوی مغازه‌ها به ‌هنگام رسیدن بسته‌های این البسه هستیم.

مشتریان برای پیدا کردن پوشاک موردنظر خود مدت‌ها به ‌دنبال زیرورو کردن این لباس‌ها هستند، بدون اینکه به عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی آن توجه داشته باشند.

فروش البسه دست‌دوم
برای آشنایی باقیمت‌های پوشاک دست و دوم اجناس در معرض فروش به یکی از همین آگهی‌های اینترنتی رجوع می‌کنیم.فروشنده آدرسی را در خیابان امامت مشهد برای بازدید از انواع بارانی و ژاکت‌های پشمی به ما ارائه می‌کند.

بازار البسه دست‌دوم داغ شد " height="444" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/10/06/4/90589.jpg" width="600" />

برای اطمینان خاطر و ازآنجایی‌که هیچ اعتمادی به آگهی‌های اینترنتی و فضای مجازی ندارم در همین راستا با دو نفر دیگر از خبرنگاران بازار هماهنگ کرده و سری به آدرس مذکور می‌زنیم.

باز بودن در وردی و حضور چندین خانم دیگر در حیاط که تعدادی کیسه پلاستیکی در دست دارند کم کم از اضطراب ما می‌کاهد و یقین پیدا می‌کنیم که اینجا یکی از فروشگاه‌های لباس دست‌دوم در مشهد است.

وارد زیر زمین این منزل مسکونی که می‌شویم بوی تند و خاص لباس‌های دست‌دوم بر تمامی عطرهایی که خانم‌های آنجا به خود زده‌اند غلبه دارد و بدون اینکه کسی سؤالی از ما بپرسد همانند سایر خانم‌های دیگر ما نیز مشغول بازدید از رگال‌ها و البسه آویزان از آن‌ها می‌شویم.

بیشترین اجناس در معرض فروش گذاشته بافت‌های زنانه است که به قول بسیاری از خانم‌ها قیمت‌هایشان در مقایسه با پوشاک نو مفت است.

یکی از خانم‌های حاضر در این فروشگاه غیرمجاز می‌گوید: الآن در بازار هیچ لباس کش بافتی کمتر از ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پیدا نمی‌کنید اما اینجا بافت‌های ترکی و خارجی را ۱۵۰ تومان می فروشند.

 با یکی از خانم های فروشنده هم کلام می شویم اما به نظر شرایط به گونه‌ای نیست که از وی سؤال بپرسیم و لذا تنها به این نکات پی می‌بریم که این اجناس از زاهدان و از طریق اتوبوس‌های بین‌شهری به مشهد حمل می‌شود زیرا مدام خانم فروشنده در برابر مشتریانی که چانه می‌زنند این جمله را تکرار می‌کند که برای هر بسته این پوشاک یک‌میلیون ۵۰۰ هزار تومان از زاهدان تا مشهد کرایه حمل پرداخت کردیم.

جالب اینجاست که معمولاً قریب به‌اتفاق بسیاری از خریداران با رضایت کافی از این فروشگاه زیرزمینی خارج می‌شوند و خرید خود را مفت خطاب می‌کنند.

در مورد پوشاک تاناکورا و پوشیدن لباس‌های دست‌دوم، مردم نظرات متفاوتی دارند، عده‌ای معتقدند این راه بهترین روش برای تهیه پوشاک خارجی باکیفیت خوب است که نمونه نو آن بسیار گران است و پاره‌ای باور دارند استفاده از این لباس‌ها غیربهداشتی است و حتی کسانی هم هستند که این روش را مغایر باکرامت انسانی خود می‌دانند اما آنچه همه در آن اتفاق‌نظر دارند این است که فقر و عدم توانایی مالی برای تهیه پوشاک باکیفیت خارجی باعث روی آوردن عده‌ای به مغازه‌های تاناکورا می‌شود.

بازار عباسقلی خان مشهد
از فروشگاه‌های اینترنتی مشهد که در بیشتر در خیابان‌های آزادشهر و یا مناطقی مانند خیابان وحدت مستقر هستند که بگذریم در مشهد گاراژ بسیار قدیمی و فرسوده‌ای در بازار عباسقلی خان وجود دارد که مرکز فروش لباس‌های کهنه و دست‌دوم است.

در این بازار که بورس انواع لباس‌های دست‌دوم است از پیژامه تا کاپشن و کت‌وشلوار گرفته تا لباس موتورسواری و پیراهن با همان بوی تند و عجیب یافت می‌شود و ظاهراً رد پایی از نظارت بر اماکن نیز وجود ندارد.

جولان تاناکوراها در فصل پائیز | بازار البسه دست‌دوم داغ شد

حسین یکی از فروشندگان پوشاک دست‌دوم در همین بازار حاضر می‌شود اطلاعات بیشتری به ما بدهد.

وی به ما می‌گوید: این بسته‌های بزرگ که می‌بینید «عدل» نام دارد که معمولاً حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ تکه در آن لباس آن هم به‌صورت تصادفی قرار دارد که برخی نو برخی هم ممکن است زدگی داشته باشد.

این فروشنده البسه دست دوم در کوچه عباسقلی خان مشهد به ما  می‌گوید: این عدل‌ها در زاهدان بیش از ۳ میلیون قیمتی ندارند اما همین‌که به مشهد می‌رسند به ۷ میلیون تومان می‌رسند.

وی ابراز می‌کند: این لباس‌ها را از بازار رسولی زاهدان خریداری و از طریق اتوبوس‌ها به مشهد حمل می‌کنیم.

حسین با اشاره به اینکه در اینجا لباس‌ها را شست‌وشو داده و اتو می‌کنیم و به همین شکل که مشاهده می‌کنید در معرض دید عموم قرار می‌دهیم می افزاید: تنها مردم بی‌بضاعت مشتری ما نیستند بلکه اتفاقاً خیلی از افرادی که طالب مارک و یا برند های خاص هستند یکی از مشتریان پر و پا قرص این لباس‌ها و به‌ویژه کفش‌های اسپرت هستند.

وی در پاسخ به این‌که استقبال از لباس‌های دست‌دوم چگونه است به ما می‌گوید: لباس‌های ایرانی خیلی گران شدند و برای خرید یک کاپشن ایرانی باید ۶۰۰ تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرد ولی بسیاری از مردم با نصف قیمت در اینجا جنس خارجی خریداری می‌کنند.

این فروشنده به ما می‌گوید: یک جفت کفش نو مثلاً برند «نایک» یا «پوما» در فروشگاه های تهران بیش از ۴ تا ۶ میلیون تومان قیمت دارد اما برند در اینجا با ۸۰۰ تومان فروخته می شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد همین نام برند برایشان اهمیت دارد اذعان می کند: تعداد بسیاری از مراجعه کنندگان به این بازار را ورزشکاران تشکیل می دهند زیرا کفش های ورزشی در بازار از نوع چینی یا ایرانی هستند و تازه همین کفش های بی کیفیت قیمت هایی بیش از ۲ میلیون تومان دارند لذا بسیاری از ورزشکاران مجبورند و یا ترجیح م یدهند برای خرید کفش خارجی سری به بازار بزنند و شانس خود را برای یافتن کفش مناسب امتحان کنند.

لطمه به کسبه
رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: : قاچاق پوشاک کم‌وبیش وجود دارد، اما الآن معضل ما بیشتر همین پوشاک دست‌دوم است.

جواد مفیدی نجار در خصوص قاچاق پوشاک به ما می‌گوید: متأسفانه کرونا به‌اندازه کافی به فروشندگان پوشاک ضرر زده و هنوز بسیاری از خریدهای اصناف از سال گذشته در انبارها خاک می‌خورد بااین‌حال برخی رفتارها مانند واردات پوشاک به‌صورت قاچاق نمک بر زخم اصناف می‌پاشد.

وی با بیا اینکه بسیاری از اجناس دست‌دوم و خارجی معمولاً دارای ایراد است بیان می‌کند: متأسفانه برخی افراد سودجو از نام برخی برندها  و یا نیاز  مردم سوءاستفاده کرده و این اجناس دارای ایراد را که باقیمت‌های بسیاری پائینی در سایر کشورها خریداری می‌کنند باقیمت‌های بالا به مردم می فروشند.

جولان تاناکوراها در فصل پائیز | بازار البسه دست‌دوم داغ شد

وی بابیان اینکه اجناس دست‌دوم البته در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر در بازار توزیع می‌شود و معمولاً به‌صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد توضیح می‌دهد: بااین‌حال این مشکل وجود داشته و هم چنان کسبه و صنف فروشندگان پوشاک با این موضوع درگیر هستند.

جواد مفیدی با شاره به این موضوع که تولید ایرانی به‌مراتب بهتر شده و این موضوع برای مردم هم جاافتاده اما می‌افزاید: بااین‌حال قاچاق اجناس خارجی و دست‌دوم به بازار پوشاک و تولیدکننده داخلی ضربه می‌زند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد تصریح می‌کند: ما جزو صنوف آسیب‌پذیر از کرونا قرار گرفتیم و آسیب‌های زیادی را هم متحمل شدیم ولی بااین‌حال از تسهیلات کرونا هم برخوردار ندیم.

شرایط اقتصادی نابسامان
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: نرخ دوخت و دوز و هم‌چنین پوشاک در طی یک سال گذشته به‌شدت افزایش‌یافته لذا خرید برخی برندها و یا مارک‌ها برای بسیاری از افرادی که اهل برندهای خاص هستند تقریباً غیرممکن شده است.

محسن مرادی به بازار می گوید: وقتی قیمت یکدست کت‌وشلوار از ۴ میلیون آغاز و تا ۱۵ میلیون تومان بسته به نوع پارچه و دوخت متفاوت است لذا طبیعی است که خیلی افراد ترجیح می‌دهند کت‌های خارجی و دست‌دوم را به قیمت یک‌میلیون تومان خریداری کنند.

وی وضعیت اقتصادی مردم و کشور را در بازارگرمی پوشاک دست‌دوم تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: این لباس‌ها همان‌طور که  شما هم اشاره داشتید در پستوی بسیاری از فروشگاه‌های زیرزمینی مانند خیابان‌های دانشجو، راهنمایی  و بازار عباسقلی خان  وجود دارد لذا باید اذعان کرد: مردم وقتی نمی‌توانند مایحتاج اولیه زندگی مثل همان خوردوخوراک است را تهیه کنند، مجبورند به سمت لباس‌های دست‌دوم بروند .

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت یک متر پارچه فاستونی به متری ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و لذا با احتساب پول دوخت حتی یک شلوار ساده افزون بر ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت .

وی در خصوص مسیر ورود البسه کهنه نیز به ما می‌گوید: این لباس‌ها عمدتاً پوشاک استهلاکی اروپایی هستند که از طریق افغانستان وارد ایران می‌شود و از طریق شهرهای مرزی به‌صورت قاچاق به سایر نقاط کشور ارسال و در بازار توزیع می‌شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha