۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
تقویت صادرات با محوریت مناطق آزاد کشور
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرد

تقویت صادرات با محوریت مناطق آزاد کشور

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مناطق آزاد باید جایگاه مهمی در توسعه صادرات ایفا کنند و برای رسیدن به این مهم لازم است قدرت مورد نیاز به رؤسای مناطق آزاد داده شود.

به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، سید مسعود میرکاظمی تصریح‌کرد: مناطق آزاد ماموریت مهم و تاثیرگذاری در توسعه کشور دارند و باید با کمک وزارت اقتصاد و دارایی برنامه‌های کمّی توسعه صادرات مناطق آزاد کشور تبیین شده و سهم هر منطقه در ارتقای رشد اقتصادی و توسعه صادارت غیر نفتی مشخص شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه همکاری‌های خوب و کارشناسی با مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه ۱۴۰۱ خواهد داشت، تا گام‌های موثر و مثبت‌تر برای جبران مشکلات و تغییرات اساسی در ساختار بودجه برداشته شود.

 میرکاظمی با اشاره به اینکه در کشور راهبردهای توسعه مناسبی وجود نداشته است، یادآوری کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی در کشور انجام شده، اما به دلیل نداشتن راهبرد توسعه رشد اتفاق نیفتاده است، بنابراین در قانون بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه راهبردهای توسعه باید به عنوان یک اصل مهم و اساسی در نظر گرفته شود و بر روی کالا و خدماتی که رقابت پذیری و قدرت صادرات دارند بر مبنای آمایش سرزمین سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی با بیان اینکه توجه به توسعه صادرات غیرنفتی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: لازم است کالاها و خدماتی که برای صادرات در نظر گرفته می‌شود، قدرت رقابت‌پذیری و ظرفیت صادرات داشته باشد، در استان‌ها و شهرستان‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و از قدرت رقابت منطقه‌ای و جهانی برخوردار هستند.

این مقام مسوول تاکید کرد: استان‌های کشور می‌توانند با حمایت و سیاستگذاری‌های درست و در نظر گرفتن تسهیلات و رفع موانع صادرات، اقدامات بزرگ و تاثیرگذاری در بخش صادرات و حصول درآمد ارزی برای کشور انجام دهند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به  اینکه در همه استان‌ها با محوریت استانداران و فعال کردن کارگروه‌های توسعه صادرات استانی، موانع صادرات باید برداشته شود، تصریح‌کرد: اصلاح قوانین و مشوق‌های موثر برای صادرات باید در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه استان‌ها در خلق منابع، صادرات و واردات نقش اساسی و مسوولیتی مهم در بودجه ۱۴۰۱ دارند، لازم است در بخش صادرات موانع و محدودیت‌هایی که دارند را مطرح کنند تا رفع شود.

گفتنی است دوازدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاور عالی رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای ستاد، مشاورین و رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با موضوع ظرفیت‌های منابع مالیاتی در گمرک و توسعه صادرات کشورهای منتخب و جهت‌گیری اصلی بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

کد خبر: ۱۱۰٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha