۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
دوگانه سوزشدن نانوایی‌ها شاید وقتی دیگر| نانوایان کم میل هستند
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

دوگانه سوزشدن نانوایی‌ها شاید وقتی دیگر| نانوایان کم میل هستند

تنکابن- فصل سرد سال در پیش است و دوگانه سوزشدن نانوایی های استان همچنان در تنور بی توجهی ها، کمبود اعتبار و بی رغبتی نانوایان می سوزد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از پنج هزار نانوایی در استان مازندران فعالیت می‌کنند و بخش عمده آنها تک سوز هستند و به بهانه کمبود سوخت و قطع و یا افت فشار به ویژه درفصل سرد تعطیل می‌شوند.

طرح دوگانه سوز شدن سوخت نانوایی‌ها طی یک دهه در دستور کار قرار دارد و به رغم گذشت سال‌ها، همچنان بخش قابل توجهی از نانوایی‌ها از سوخت جایگزین محروم هستند. بالابودن نرخ تسهیلات و فرسودگی نانوایی‌ها و پایین بودن نرخ نان از جمله مسائلی است که سبب شده برخی نانوایان از دوگانه سوز شدن سوخت نانوایی استقبال چندانی نداشته باشند.

هزینه‌های نانوایان بالا است
خزایی یکی از نانوایی‌های غرب مازندران است که همچنان سوخت نانوایی او تک سوز است، این نانوا در گفتگو با خبرنگار بازار بالابودن تسهیلات وام و پایین بودن میزان را از جمله دلایل کم رغبتی نانوایان برای دوگانه سوز کردن سوخت یاد کرد.

وی با اظهار اینکه هزینه‌های بالای نانوایی از یک سو و پایین بودن درآمد به دلیل کم و غیرصرفه بودن نرخ نان سبب می‌شود تا نانوایی قادر به پرداخت اقساط تسهیلات نباشند، افزود: در حال حاضر نیمی از هزینه‌های نانوایی را دستمزد کارگران تشکیل می‌دهد و ملزوماتی نظیر خمیرمایه، آرد و غیره نیز هزینه‌های سربار را افزایش می‌دهد.

وی افزود: دولت برای دوگانه سوز شدن سوخت نانوایی و نوسازی و بهسازی واحدها باید تسهیلات بابهره پایین و با دوره بازپرداخت مناسب ارائه دهد.

دوگانه سوزشدن نانوایی‌ها شاید وقتی دیگر| نانوایان کم میل هستند

اگرچه مدیریت پخت نانوا در مواقع بحرانی مهمترین هدف دوگانه سوز شدن سوخت نانوایی‌ها به شمار می‌رود اما روند اجرای این طرح در مازندران چندان مطلوب نیست و شمار زیادی از نانوایی‌ها تک سوز هستند. تجربه زمستان سال‌های ۹۵ و بحران برف سنگین و قطع چند روزه برق و گاز در مناطق مختلف مازندران که منجر به تعطیلی صنوف از جمله نانوایی‌ها شده است، ضرورت جدی گرفتن دوگانه سوز شدن سوخت نانوایی‌ها و مراکز مهم خدمات رسان را الزامی می‌سازد.

نانوایی‌ها با دستور دوگانه سوز نمی‌شوند
ذکریا نوروزی عضو اتحادیه نانوایان مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استارت دوگانه سوز شدن نانوایی از سال ۹۶ در استان شروع شد، افزود: برای این کار نیازمند خرید تانکر، تغییر مشعل و انجام لوله کشی است و از آنجایی که واحدهای نانوایی کوچک است، بسیاری از نانوایان تانکرها را جمع کردند.

وی با اظهار اینکه دولتمردان انتظار دارند با دستور مسائل شود، افزود: وقتی زیرساخت‌ها برای دوگانه سوزشدن وجود ندارد، اجرای طرح دوگانه سوز شدن سخت است.

وی ادامه داد: طرح دوگانه سوز شدن نانوایی‌ها از تنکابن کلید خورد وبرای این کار سعی کردیم، کپسول‌های فشار قوی ۵۰ کیلویی خریداری کنیم و در سال ۹۶ حدود ۱۳۰ واحد نانوایی تنکابن با این شیوه دوگانه سوز شد.

نوروزی یادآور شد: در شهرستان تنکابن ۲۳۰ واحد نانوایی وجود دارد که اکنون ۱۴۰ واحد با کپسول فشارقوی تبدیل به دوگانه سوز شده است.

رئیس سابق اتحادیه نانوایان مازندران درباره دلیل عدم استقبال نانوایی گفت: اگر اکنون بخواهیم نانوایی‌ها را با کپسول فشار قوی دوگانه سوز کنیم قیمت هر کپسول رشد مضاعفی یافته است و علاوه براین به بهانه‌های مختلف خباز را بدهکار کردند.

وی گفت: اکثر نانوایان اجاره نشین هستند و هر سال اجاره‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا می‌رود و کمترین نرخ اجاره نانوایی شش تا هفت میلیون تومان درماه است و نانوا با چهار تا پنج کیسه نان نمی‌تواند هزینه‌ها را تأمین کند.

اکثر نانوایان اجاره نشین هستند و هر سال اجاره‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا می‌رود و کمترین نرخ اجاره نانوایی شش تا هفت میلیون تومان درماه است و نانوا با چهار تا پنج کیسه نان نمی‌تواند هزینه‌ها را تأمین کند

وی یادآور شد: در مقاطع مختلف تسهیلاتی با نرخ‌های بالا از جمله ۱۵ و ۴۰ میلیون تومانی برای نوسازی و خرید موتور برق به نانوایان داده شد و اکنون نیز ۵۰ میلیون تومان وام برای دوگانه سوز کردن داده می‌شود در حالی که خباز قادر به پرداخت اقساط تسهیلات نخواهد بود.

نوروزی با اظهار اینکه با تسهیلات ۱۵ تا ۱۹ درصدی نمی‌توان نانوایی‌ها را دوگانه سوز کرد، خواستار حمایت اصولی مسئولان برای اجرای طرح شد و گفت: بالابودن نرخ تسهیلات و هزینه‌های بالا سبب شده تا نانوایان استقبال چندانی از طرح نداشته باشند.

دوگانه سوزشدن نانوایی‌ها شاید وقتی دیگر| نانوایان کم میل هستند

طرح دوگانه سوزشدن سوخت نانوایی‌ها طی ماه جاری به طور جد در دستور کار متولیان امر قرار گرفت و قرار است نانوایی‌هایی که از اجرای طرح امتناع کردند، سهمیه نان آنها قطع شود.

۱۶۰۰ نانوایی برای دوگانه سوزشدن به بانک معرفی شدند
عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه برای دوگانه سوزشدن نانوایی‌ها تسهیلاتی درنظر گرفته شده است، آمادگی برای مدیریت پخت نان در مواقع بحرانی را از جمله اهداف یاد کرد و گفت: برای دوگانه سوز شدن دو هزار نانوایی هزار میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی افزود: به هر واحد نانوایی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره داده می‌شود و تاکنون هزار و۶۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌های معرفی شدند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات برای تأمین موتوربرق و یا سوخت دوگانه اهدا می‌شود، افزود: تلاش داریم تعطیلی نانوایی‌ها را به دلیل تأمین نشدن سوخت در فصل سرد سال به صفر برسانیم.

وفایی نژاد همچنین به خبازانی که اجرای طرح دوگانه سوز شدن سوخت استقبال نکنند هشدار داد که سهمیه آرد آنها قطع می‌شود.

در حال حاضر به ازای هر شهروند مازندران ۹.۳ کیلوگرم آرد و ماهانه ۲۸ هزار کیسه آرد بین نانوایی‌های مازندران توزیع می‌شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha