۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
طرح مجلس جایزه دادن به تحریم کنندگان ایران است
دبیر انجمن قطعه سازی کشور:

طرح مجلس جایزه دادن به تحریم کنندگان ایران است

محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازی کشور، تاکید کرد با واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده‌ ایران، در حقیقت ارزش افزوده را به جیب دشمن ریخته و به آنها جایزه می دهیم.

به گزارش بازار، آرش محبی نژاد در خصوص ایرادات شورای نگهبان به طرح واردات خودرو اظهار کرد: این طرح دو بخش داشت که می گفت به صورت سابق، خودرو وارد کشور شود که تهاتر اصلی کلان کشور را دچار مخاطره نمی کند؛ بخش دیگر نیز به واردات خودرو بدون انتقال ارز اشاره دارد.

ما برای تولید ۴ سال جنگیده ایم و اعلام کردیم برای دور زدن تحریم نیازمند وارداتِ بدون نیاز به ارز هستیم ولی تا امروز بنا بر اختلال در بازار ارز، مسئولان زیر بار این مسئله نرفتند. چه شده که یکباره این طرح بنا دارد ارز را در اختیار واردکننده کالا قرار دهد!؟

وی تصریح کرد: تخصیص ارز ابتدا باید برای تولید صورت گیرد. دولت و بانک مرکزی تا امروز حاضر نشده اند ارز را در اختیار تولید قرار دهند ولی می خواهند آن را در خدمت وارد کننده بگذارند.

این کار چند ضربه درپی دارد که یکی اختلال در نظام ارزی کشور است و اختلال در ارز و تورم را قابل مهار نخواهد کرد. دیگر آنکه خودرو قرار است از تحریم کنندگان ایران خریداری و وارد کشور شود.

محبی نژاد یادآور شد: بارها شاهد بوده ایم که کشورهای فرانسه و کره به محض تحریم های امریکا قراردادها را رها کردند و حتی در حد مواد اولیه مثل ورقه فولادی و محصولات پتروشیمی، چیزی به ما نفروخته اند. حال باید از این خودروسازان که در تحریم بدترین ضربه را به ما زده اند، خودرو ساخته شده خریداری و وارد کنیم؟

وی این کار را جایزه دادن به تحریم کنندگان دانست و تاکید کرد: در این صورت ارزش افزوده خوردویی که مردم قصد سوار شدن بر آن را دارند به تحریم کنندگان تقدیم می شود.

محبی نژاد همچنین تاکید کرد در برخی از این صحبت ها عوام فریبی صورت می گیرد: خودروهای وارداتی با توان خرید مردم ما تناسبی ندارد و کف قیمت خودروی وارداتی بالای ۹۰۰ میلیون تومان است و صرفا ۹درصد نیاز بازار را رفع می کند.

این خودروها متعلق به طبقه ثروتمند جامعه است و کل مردم از واردات خودرو ضرر و منفعتی نخواهند برد و صرفا اقتصاد و مصلحت ملی ضربه می بیند؛ چراکه منابع کشور به حوزه هایی به جز تولید تخصیص خواهد یافت.

وی به چالش های جدی تولید در کشور اشاره کرد و مشکلات قطعه سازی را مضاعف دانست و افزود: این صنعت خصوصی است و مورد تحریم مستقیم امریکاست و متاسفانه پلن ضد تحریم برای حمایت از قطعه سازان طراحی نکردیم.

همچنین سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو این بحث را پی گرفت: طرح واردات خودرو کامل است که در مجلس گذشته تصویب شد و شورای نگهبان ایراداتی گرفت و مجدد به مجلس یازدهم باز گشت.

وی ادامه داد: ما ایرادات را بررسی کرده و واردات خودرو را مشروط دیدیم. واردات آزاد نیست و در صورتی اتفاق می افتد که به تنظیم بازار کمک کند.

سیاهکلی افزود: امروزه میزان عرضه خودرو نسبت به تقاضا کمتر است و مقداری خودرو باید وارد شود از جمله هیبریدی یا برقی.

وی در پاسخ به اظهارات دیگر مهمان برنامه که اعلام کرد در طرح قبلی مجلس صرفا به خودروهای برقی و هیبریدی اشاره شده بود، گفت: ما در کشور صنعت خودرو نداریم بلکه خودروسازی داریم. از آقایان می پرسیم چرا تولید نمی کنید؟ می گویند چون یک قطعه وارد نمی شود و چند هزار خودروی ناقص در انبار ها مانده است.

هر کس بر این سخن بنده ایرادی وارد می داند، بیاید تا مناظره کنیم و و را متوجه کنم!

همچنین بازار انحصاری است و دو خودروساز هر گونه که می خواهند با مشتری برخورد می کنند. مردم یک رنگ را ثبت نام می کنند و کارخانه زمان تحویل رنگ را تغییر می دهد. همچنین آپشن ها را از خودروی تحویلی بر می دارند. اینگونه که بازار تنظیم نمی شود!

وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم به ابهام شورای نگهبان پاسخ دهیم. در هر صورت قوانین مجلس باید مورد تایید شورا باشد. خوشبختانه در این طرح مغایرتی با قانون اساسی نبوده و صرفا ایرادِ ابهامی گرفته است که باید از سوی مجلس رفع شود. لذا شورای نگهبان با واردات خودرو مخالفت ندارد.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha