۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
تامین آب ۱۷ استان ساحلی و کویری با احداث آب شیرین کن
معاون امور آب وزارت نیرو خبر داد

تامین آب ۱۷ استان ساحلی و کویری با احداث آب شیرین کن

معاون امور آب وزارت نیرو، از تامین آب شرب ۱۷ استان ساحلی و کویری با احداث آب شیرین کن در سواحل جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش بازار، قاسم تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب شیرین سازی شده دریا به این سه استان منتقل خواهد شد افزود: وزارت نیرو با احداث آب شیرین کن در دریا، برای رفع کمبود آب برخی از استان‌های دارای تنش آبی اقدام خواهد کرد که این طرح تامین آب شرب ۱۷ استان ساحلی و کویری از طریق آب شیرین کن تامین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بخش اول اجرای این طرح، انتقال آب از بندر چابهار به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است گفت: مناقصه اجرای این طرح انجام و شرکت منتخب نیز اعلام شده است.

معاون امور آب وزارت نیرو با بیان اینکه مطالعات فاز اول اجرای طرح به پایان رسیده است ادامه داد: در فاز اول ۱۵۰۰ کیلومتر خط انتقال، سه نیروگاه برق با توان تولید ۴۷۰ مگاوات و ۲۴ ایستگاه پمپاژ اجرا خواهد شد و البته سیستم آب شیرین کن این طرح نیز بصورت هیبریدی و دارای فناوری (تکنولوژی) جدید است.

تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه اجرای این طرح را پدافند غیر عامل تایید کرده و مجوزهای محیط زیستی آن نیز در حال دریافت است گفت: شرکت منتخب کاملا خصوصی است که تامین سرمایه آن از طریق فروش آب با قیمت تمام شده به بخش صنعت و آب شرب به وزارت نیرو انجام میشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد تجهیزات آب شیرین کن در داخل کشور ساخته می‌شود و البته ممبران هنوز داخلی سازی نشده که برخی شرکت‌ها برای ساخت آن در حال مطالعه هستند.

معاون امور آب وزارت نیرو با بیان اینکه نخستین مرحله این طرح تا ۴ سال آینده به نتیجه خواهد رسید گفت: در خصوص تامین آب اولین موضوع صرفه جویی در بخش شرب و کشاورزی است.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب با بهره وری کم در بخش کشاورزی مصرف میشود افزود: وزارت کشاورزی ارائه الگوی کشت به کشاورزان است که البته این موضوع برای رفع مشکل کم آبی کافی نیست و همه سازمان‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آب دریا نیز یک راهکار برای تامین آب است گفت: طبق برنامه ریزی شده تولید یک میلیون مترمکعب آب در روز در دستور کار قرار گرفته است که با اجرای این طرح ۵۰ تا ۶۰ درصد تامین آب شرب شهرهای ساحلی به آب دریا متکی خواهد شد.

تقی زاده با تاکید بر اینکه احداث آب شیرین کن‌ها صرفا توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد ادامه داد: مناقصه اجرای این طرح نیز به زودی انجام خواهدشد.

معاون امور آب وزارت نیرو با اشاره به اینکه ۱۲ روز از شروع سال آبی جدید گذشته است ادامه داد: در ۱۲ روز گذشته بارش‌های قابل توجهی در سه استان کشور رخ داده است به نحوی که استان گلستان با ۳۱ میلی متر بارش نسبت به سال گذشته ۲۳۰۰ درصد رشد داشته، استان گیلان با ۷۱ میلی متر بارش ۳۰۰ درصد رشد داشته است و البته استان سیستان و بلوچستان که در سال آبی گذشته فقط ۷ میلی متر بارش داشته در ۱۲ روز گذشته از سال آبی جدید ۶۰ میلی متربارش را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های ۱۲ روز گذشته راضی کننده بوده است ادامه داد: در این استان‌ها سدهای زیادی وجود ندارد بنابر این بارش‌های انجام شده به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کرده و اثر قابل توجهی در تامین آب زیرزمینی خواهد داشت.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه در حال حاضر با ۲۸ درصد کاهش ذخیر سدهای کشور مواجه هستیم گفت: درحال حاضر ۱۹ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدهای کشور وجود دارد که این رقم در سال گذشته ۲۸ میلیارد مترمکعب بوده است.

وی با هشدار درخصوص کمبود جدی آب در استان‌های اصفهان تهران و هرمزگان افزود: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی بارش‌ها از آذر ماه آغاز خواهد شد که البته این فقط پیش بینی است و در حال حاضر شرایط برخی از سدها ازجمله سدهای لار لتیان و ماملو در استان تهران مناسب نیست و آب شرب این استان فقط از سدهای طالقان و کرج تامین می‌شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha