۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
تونل کبیرکوه آبدانان بعد از ۱۱ سال چشم انتظار دولت سیزدهم
بازار گزارش می‌دهد؛

تونل کبیرکوه آبدانان بعد از ۱۱ سال چشم انتظار دولت سیزدهم

ایلام- پروژه تونل کبیرکوه بین شهرهای آبدانان و دره شهر در استان ایلام بعد از ۱۱ سال هنوز تکمیل نشده است، مردم چشم انتظار دولت سیزدهم برای تکمیل این طرح هستند.

بازار؛ گروه استان ها: تونل کبیرکوه یکی از بزرگترین پروژه های راهسازی در کشور در بین شهرهای آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام قرار گرفته ولی بعد از گذشت ۱۱ سال از آغاز به کار این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.

حال و روز طرح تونل مهم کبیرکوه و تنها راه ارتباطی آبدانان به شمال غرب و مرکز کشور خوب نیست و بعد از ۱۱ سال ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در حالی قرارگرفتن شهرستان آبدانان بین دو رشته کوه دینارکوه و کبیرکوه و راههای پرپیچ و خم ارتباطی، این شهرستان را در بن بست قرار داده که مسئولان  در سال های اخیر به این پروژه کمترین توجه را داشته اند.

سال ۱۳۸۹ بود که طرح تونل کبیرکوه در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون سرعت کند پروژه باعث شده این پروژه همچنان نیمه تمام بماند و مردم در حسرت افتتاح این پروژه باشند.

افتتاح تونل کبیرکوه باعث می شود که نواحی شمال غرب و مرکز کشور به بنادر جنوبی استان خوزستان و همچنین عراق و عتبات عالیات وصل شوند.

تونل کبیرکوه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح تونل کبیر کوه که یکی از مهمترین طرح های راهسازی کشور و استان ایلام است که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امسال مصوب بودجه تونل کبیرکوه در پیوست قانون ۱۹ میلیارد است، اگر قول های اختصاص اعتبار عملی شود تا پایان سال ۱۴۰۱ این تونل افتتاح می شود

عبدالله بهادری افزود: مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان تاکنون در این پروژه هزینه شده و برای اتمام پروژه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تونل کبیرکوه آبدانان بعد از ۱۱ سال چشم انتظار دولت سیزدهم

وی عنوان کرد: پروژه تونل کبیرکوه دارای ۱۰ تونل کوچک به طول یک هزار و ۸۰۰ متر و یک تونل اصلی به طول چهار هزار و ۸۰۰ متر است.

افتتاح پروژه در سال ۱۴۰۱
معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یک هزار متر طول لاینیگ این تونل تاکنون انجام شده است و در حال طی کردن مراحل بعدی است، پیمانکاران از دو سمت در حال کار هستند.

احمد کرمی افزود: امسال مصوب بودجه تونل کبیرکوه در پیوست قانون ۱۹ میلیارد است، اگر قول های اختصاص اعتبار عملی شود تا پایان سال ۱۴۰۱ این تونل افتتاح می شود.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد در سفر رئیس جمهور به ایلام برای تونل کبیرکوه
استاندار ایلام نیز  از اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل تونل کبیرکوه خبر داد و گفت: این مبلغ در سفر رئیس جمهور به استان اختصاص یافته است.

 در صورت تزریق اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان این پروژه در هفته دولت سال آینده به بهره برداری خواهد رسید

محمد نوذری عنوان کرد: تونل کبیرکوه یکی از پروژه های مهم راهسازی استان  ایلام واقع در بین شهرهای دره شهر و آبدانان است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تونل کبیرکوه آبدانان بعد از ۱۱ سال چشم انتظار دولت سیزدهم

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان قرار شد کل اعتبار مورد نیاز برای این طرح یعنی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شود و ظرف یکی دو سال آینده این پروژه نیز به بهره برداری برسد.

لزوم توجه جدی به پروژه های نیمه تمام آبدانان
نماینده آبدانان، دهلران، دره شهر و بدره در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه راه ها که به عنوان زیر ساخت های هر منطقه به شمار می رودند، در سطح شهرستان آبدانان با پروژه های نیمه تمام که عمر بعضی از این پروژه از جمله تونل کبیرکوه به بیش از ۱۱سال مناسب نیست.

بهزاد علیزاده عنوان کرد: مهمترین علت کند بودن و نیمه تمام بودن پروژه های شهرستان نداشتن اعتبار و تخصیص مالی است که باید از  خطوط اعتباری چون مشارکت بانک ها برای اتمام این پروژه ها استفاده شود.

وی گفت:  تونل کبیرکوه طرحی بی نظیر و اثرگذار در کل استان ایلام است و در تلاش هستیم با هماهنگی رئیس جمهوری از طریق  سازمان برنامه اعتبارات‌ لازم را برای اتمام آن جذب کنیم.

علیزاده عنوان کرد: در صورت تزریق اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان این پروژه در هفته دولت سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

با توجه به گذشت ۱۱ سال از ساخت پروژه تونل کبیرکوه و بازدید مسئولان متعدد کشوری، به نظر می رسد اختصاص اعتبارات لازم به این پروژه برای تکمیل شدن ضروری است.با بهره برداری از این پروژه بخش مهمی از مشکلات مردم شهرستان های حوزه جنوب استان برای رفت و آمد حل می شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha