۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
بازی کرونایی دولت با هتل ها/ هتلداران: همه چیز پول نیست
بازار گزارش می دهد؛

بازی کرونایی دولت با هتل ها/ هتلداران: همه چیز پول نیست

ساری - باآنکه دولت و ستاد کرونا برای پذیرش و اقامت مسافران در هتل‌ها مازندران چراغ سبز نشان داد اما تأسیسات گردشگری به این مصوبه نه گفتند و معتقدند سلامت مردم را نباید فدای کسب درآمد کرد.

بازار-گروه استان‌ها - طبق مصوبه شماره ۶ ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای مازندران، کلیه هتل‌ها در استان با ۳۰ درصد ظرفیت نسبت به پذیرش مسافر اقدام کنند.

در این مصوبه مقرر شد در مبادی ورودی هتل نسبت به تب سنجی از مسافران اقدام و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران نظارت و گزارش آن را به در پایان هرروز به دبیرخانه ستاد اعلام کند و مراکز بهداشت نیز با همکاری بسیج نسبت به استقرار کارشناس بهداشتی مقیم اقدام کند.

مصوبه شماره ۶ ستاد مقابله با کرونا چراغ سبز دولت برای اسکان مسافران در مازندران در حالی است وضعیت استان ازنظر شیوع کرونا همچنان قرمز است، تاجاییکه بیش از ۳۶۰ پزشک مازندرانی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان قرنطینه استان شدند.

چراغ سبز دولت برای پذیرش و اقامت مسافران در هتل‌های مازندران در حالی است که هتلداران و فعالان حوزه گردشگری معتقدند بهره‌گیری از ظرفیت ۳۰ درصدی برای خدمات‌دهی به مسافران علاوه بااینکه ازنظر اقتصادی صرفه ندارد بلکه تبعات اجتماعی و بهداشتی فراوانی نیز دارد، ازاین‌رو چندان به این مصوبه روی خوش‌نشان نداده‌اند.

همچنین در حالی استاندار و ستاد مقابله با کرونا به پذیرش مسافر در هتل‌ها و مراکز اقامتی اقبال نشان داده که دستگاه قضایی و دادستانی حرف دیگری می‌زنند

همچنین در حالی استاندار و ستاد مقابله با کرونا به پذیرش مسافر در هتل‌ها و مراکز اقامتی اقبال نشان داده که دستگاه قضایی و دادستانی حرف دیگری می‌زنند و دادستان استان می‌گوید هرگونه پذیرش مسافر یا اجاره ویلا و خانه مسافر منجر به پلمب این واحدها خواهد شد.

هتلداران معتقدند اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کنار مجوز اقامت ۳۰ درصدی برای فعالان گردشگری در این اوضاع کساد اقتصادی صرفه اقتصادی ندارد و هزینه‌های مضاعفی بر آنان تحمیل خواهد کرد.

مالک یک هتل‌آپارتمان در مازندران که حدود یک ماه مجموعه پذیرایی خود را تعطیل کرده است، به خبرنگار بازار می‌گوید: این مصوبه جدید ستاد کرونا به‌منزله اجازه پذیرش مسافر نیست بلکه هزینه‌های جدید و جدی را متبادر می‌سازد که به‌صرفه نیست.

سعدی با اشاره به اینکه تمامی رزروهای ایام عید را لغو کرده‌ایم، می‌گوید: پذیرش مسافر در اوضاع و احوالی که مردم با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند به‌صرفه نیست و نباید برای نفع زودگذر، منافع مردم و سلامت آنان را نادیده بگیریم.

فعالان بخش گردشگری در این شرایط برکنار مردم هستند و از دولت انتظار داریم، تدابیر ویژه‌ای برای جبران ضرر و زیان فعالان حوزه گردشگری در نظر گیرد

وی بابیان اینکه همه‌چیز در پول و کسب درآمد خلاصه نمی‌شود، ادامه داد: فعالان بخش گردشگری در این شرایط برکنار مردم هستند و از دولت انتظار داریم، تدابیر ویژه‌ای برای جبران ضرر و زیان فعالان حوزه گردشگری در نظر گیرد.

همچنین رودبارکی مدیر مجموعه گردشگری در عباس‌آباد مازندران نیز با اشاره به اینکه این مجموعه را تا عادی شدن شرایط تعطیل کرده‌ایم، افزود: برای حمایت از کارکنان مجموعه حتی حقوق اسفند و فروردین آنان را نیز پرداخت کردیم و از آنان خواستیم تا در خانه بمانند.

وی درعین‌حال با اشاره به مصوبه پذیرش مسافر ادامه می‌دهد: این مصوبه دارای پیامدهای بهداشتی و اجتماعی است و اجرای آن سبب می‌شود تا جوامع بومی حاشیه هتل‌ها آسیب ببیند.

رودباری ادامه می‌دهد اگر خدانکرده یکی از مسافران پذیرش‌شده مبتلابه کرونا باشد و یا به هر دلیلی در دوران اقامت جان خود را از دست دهد، تبعات اجتماعی زیادی ایجاد می‌شود و منجر به از دست رفتن برند هتل و مجموعه اقامتی می‌شد.

هتلداران روی خوش نشان ندادند

درعین‌حال مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه هتلداران استقبالی برای پذیرش مسافر نکرده‌اند، ادامه داد: بااینکه این واحدها مجاز به پذیرش مسافر تا ظرفیت ۳۰ درصدی هستند اما رغبتی به این کار ندارند.

وی درعین‌حال افزود: مصوبه استانی پذیرش ۳۰ درصدی مسافر به‌نوعی برگرفته از مصوبه ملی ستاد کرونا است و این ستاد نمی‌تواند خارج از مصوبات ملی عمل کند.

وی با اظهار اینکه بسیاری از هتل‌ها ازجمله هتل بادله ساری اقدام به تعطیلی خودسرانه کرده‌اند، اظهار داشت: اگر هتل و یا مجموعه‌ای بخواهد اقدام به پذیرش مسافر کند باید به پروتکل‌های بهداشتی توجه کند و اقدام به خرید ملزومات بهداشتی، تب سنی، اقامت کارشناس مقیم و غیره کند که عملاً برایشان صرفه ندارد.

حسنی ظرفیت تخت‌های اقامتی هتل‌های استان را ۷۰ هزار تخت بیان کرد و گفت: طبق پایش و آمایش در حال حاضر تمامی تخت‌های اقامتی استان خالی است.

تعطیلی خودخواسته تاسیسات گردشگری

همچنین سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز بابیان اینکه به‌رغم عدم ممنوعیت پذیرش مسافر در هتل‌ها، این مراکز خودخواسته اقدام به تعطیلی کرده‌اند، افزود: هتل و مراکزی که اقدام به پذیرش مسافر می‌کنند باید روزانه به ضدعفونی بهداشتی، حضور کارشناس بهداشتی و تأمین تجهیزات بهداشتی کنند و فعالیت آنان زیر ذره‌بین میراث فرهنگی نیز خواهد بود.

وی با اظهار اینکه تأسیسات گردشگری به‌رغم تعطیلی خودسرانه در راستای مقابله با کرونا به حمایت‌های مالی برای تأمین تجهیزات بهداشتی و یا توزیع غذای گرم بین پرستل بیمارستان‌ها کرده‌اند، افزود: تاکنون هتل نوید ساری و لیلیوم عباس‌آباد برای تأمین تجهیزات درمانی کمک‌های مالی کرده‌اند.

فرزانه یادآور شد: همچنین یک هتل در بابل و جویبار برای ایجاد نقاهتگاه ویژه درمانی بیماران کرونایی اعلام آمادگی کرده‌اند و این نشان از موقعیت‌شناسی فعالان گردشگری دارد.

گردشگری مازندران از یک‌سو چراغ سبز به هتل‌ها و مراکز اقامتی نشان می‌دهد و از سوی دیگر از مردم خواسته تا اجاره و پذیرش هرگونه مسافر را از طریق شماره تلفن ۰۱۱۳۳۳۹۱۰۰۷ اعلام کنند. آمارها نشان می‌دهد که میزان تردد و سفر مسافران نوروزی به مازندران ۸۰ درصد کاهش‌یافته و درحالی‌که سال قبل ۱۶ میلیون مسافر شب در مازندران ایام نوروز اقامت کردند.

کد خبر: ۱۱٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha