۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
جایگاه نخست روسیه در صادرات کودهای کشاورزی| ۷۵ درصد از کل محموله های صادراتی کود نیتروژن است
«بازار» گزارش می دهد

جایگاه نخست روسیه در صادرات کودهای کشاورزی| ۷۵ درصد از کل محموله های صادراتی کود نیتروژن است

در حالیکه ارزش بازار جهانی کودهای کشاورزی صادراتی در ۲۰۲۰ بیش از ۵۴ میلیارد دلار بوده، روسیه با صادراتی به ارزش هفت میلیارد دلار در جایگاه اول صادرکنندگان برتر دنیا قرار گرفت.

بازار؛ گروه کشاورزی: کودهای کشاورزی جزو محصولات و نهاده های اساسی صنعت کشاورزی است که کشور ایران عمدتا جزو کشورهای وارد کننده این محصول است و بخش کمی از کود مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود. با این وجود بازار جهانی صادرات انواع کودهای کشاورزی پر رونقی دارد به طوری که در سال ۲۰۲۰ مجموع ارزش کودهای صادر شده توسط همه کشورها بالغ بر ۵۴.۹ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایشی به میزان ۱۴ درصد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ارزش کودهای صادراتی ۵.۹ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰ کشورهای «روسیه، چین، کانادا، ایالات متحده و مراکش» پنج کشور برتر صادر کننده کود هستند که در مجموع بیش از ۴۶ درصد از کودهای کشاورزی صادر شده در سراسر جهان را به خود اختصاص داده اند.

روسیه، چین، کانادا، ایالات متحده آمریکا و مراکش؛ ۵ صادر کننده برتر کود کشاورزی در ۲۰۲۰ بودند

روسیه ۱۲.۷ درصد از سهم بازار صادراتی کودهای کشاورزی را به خود اختصاص داد
به عبارت دیگر کشور روسیه به عنوان اولین صادر کننده، ۱۲.۷ درصد از کل کودهای صادراتی را رقم زد و صادراتی به ارزش ۷میلیارد دلار صادرات کرد. این در حالی است که چین نیز سهمی به میزان ۶.۶ درصد در این بازار به خود اختصاص داد. البته کشور چین صادرات خود را نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۸.۴ درصد کاهش داده است.

بر این اساس کانادا نیز سهمی ۹.۴ درصدی داشت و ایالات متحده نیز ۶.۷ درصد از این بازار صادراتی را در دست گرفت. گفتنی است ایالات متحده کود صادراتی خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۱ درصد کاهش داده است.

 همچنین کشور مراکش با صادراتی به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار سهمی ۶.۷ درصدی داشت و در جایگاه پنجم دنیا قرار گرفت. این در حالی است که مراکش در ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ میزان صادرات کود را بیش از ۱۶ درصد افزایش داد.

بر اساس داده های منتشر شده کشورهای «بلاروس، هلند، بلژیک، قطر، عربستان، مصر، اسرائیل، عمان، آلمان و اسپانیا» در جایگاه ششم تا پانزدهم صادرکنندگان کودهای کشاورزی قرار گرفتند و مجموعا این ۱۵ کشور  ۷۲.۸ درصد از کودهای صادراتی جهانی را در سال ۲۰۲۰ حمل کردند.

اروپا؛ پیشتاز بازار صادراتی کودهای کشاورزی| آسیا در جایگاه دوم
از سوی دیگر از نظر قاره ای، کشورهای اروپایی بالاترین ارزش کودهای صادراتی را در طول سال ۲۰۲۰ با محموله هایی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار را رقم زدند و به عبارت دیگر ۳۸.۳ درصد از کل کود صادراتی را در جهان فروختند.

همچنین در رتبه دوم صادرکنندگان آسیایی با ۳۰.۹ درصد از کل بازار قرار گرفتند و آمریکای شمالی نیز با تخصیص سهمی ۱۶ درصدی در جایگاه سوم صادرکنندگان قرار گرفت.

در حالی که ۷۵ درصد از کودهای صادر شده کود نیتروژن بوده کودهای حیوانی و گیاهی سهمی به میزان ۱.۷ درصد را به خود اختصاص داده اند

سه چهارم محصولات ارسالی در ۲۰۲۰ کودهای نیتروژن بوده است
نکته جالب توجه اینکه در سال ۲۰۲۰ حدود سه چهارم یا ۷۵.۵ درصد کودهای صادر شده کودهای نیتروژن بوده است.

همچنین ۲۰.۷ درصد از کودهای صادر شده کودهای پتاسیک یوده و کودهای فسفاته نیز ۲.۱ درصد از کل کودهای صادر شده بوده است. این در حالی است که  ۱.۷ درصد از کودهای ارسالی نیز کودهای حیوانی یا گیاهی بودند.

کد خبر: ۱۱۰٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha