۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
 ماینرهای کشف شده ۷.۲ برابر بیشتر از متوسط مراکز غیرمجاز!
چرا کشف ۸۲ ماینر در بورس تهران مهم است؟

ماینرهای کشف شده ۷.۲ برابر بیشتر از متوسط مراکز غیرمجاز!

روز گذشته در حالی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد که تعداد ۸۲ ماینر که در مدار قرار نداشتند، از شرکت بورس تهران کشف و ضبط شده که این رقم ۷.۲ برابر میانگین کشفیات بوده است.

به گزارش خبرنگار تحلیل بازار، هفته گذشته افشا شد که در شرکت بورس تهران، به طور غیرمجاز رمزارز استخراج شده است و تبعات این موضوع در نهایت به برکناری علی صحرایی از مدیرعاملی در روز چهارشنبه و سرپرستی محمود گودرزی انجامید.

پیشتر این شرکت در اطلاعیه‌ای خبری اعلام کرده بود: در رسیدگی های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، در ساختمان شرکت مزبور کشف و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است. با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته است، موضوع به معاونت حقوقی سازمان ارسال شده است.

در این اطلاعیه به تعداد دقیق ماینرهای کشف شده؛ اشاره‌ای نشد و حتی در ابتدا سعی شد تا بر این تخلف آشکار و تضییع حقوق تمام مردم ایران و سهامداران بورس تهران سرپوش گذاشته شود.

شرکت بورس تهران با این حال روز گذشته و در سامانه کدال در اولین واکنش رسمی به این موضوع، در اطلاعیه‌ای به منظور شفاف‌سازی اعلام کرد در هیات مدیره وقت و هیات مدیره حاضر هیچ‌گونه دستورجلسه یا مصوبه‌ای مبنی بر فعالیت در حوزه رمزارزها اعم از استخراج یا معاملات وجود نداشته است.

در اطلاعیه مذکور تاکید شده است که  تجهیزات خریداری شده بر اساس مصوبات کمیته ساختمان تحت عنوان «سرورهای پردازشگر مورد نیاز مرکز داده» بوده است که کاربرد چندگانه تجهیزات مذکور موجبات سوء استفاده از این ابهام و نهایتا قصور یا تقصیر مجریان را فراهم کرده که مراتب رسیدگی انضباطی به موضوع توسط هیات مدیره و نهاد ناظر در دست پیگیری است.

براساس قوانین موجود کشور، نگهداری یا اتصال دستگاه های استخراج رمزارز فاقد مجوز از وزارت صنعت، به هر نحو و در هر محل، غیرقانونی بوده و مسئولیت آن در موارد سازمانی بر عهده بالاترین مقام سازمان و در سایر موارد بر عهده شخص دارنده انشعاب برق است.

در هفته منتهی به ششم مهرماه، از ۱۹۴ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز در کشور تنها ۲هزار و ۲۲۷ دستگاه ماینر کشف شده که یعنی میانگین تعداد ماینرهای کشف شده از ۳۹.۱ دستگاه به ۱۱.۴ دستگاه کاهش یافته است. براین اساس تعداد دستگاه‌های موجود در شرکت بورس تهران حدود ۷.۲ برابر میانگین کشفیات بوده است

شرکت مدیریت شبکه برق ایران روز ششم مهرماه و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: تاکنون تعداد ۲۱۹ هزار و ۳۶۳ دستگاه به ظرفیت مصرف ۶۱۷ هزار و ۹۳۱ کیلووات در کشور کشف شده است. این تعداد دستگاه از ۵ هزار و ۶۱۰ مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز در کشور کشف شده بود.

براین اساس، در صورتی که تعداد ماینرهای کشف شده را تقسیم بر تعداد مراکز غیرمجاز بکنیم، متوجه می‌شویم به طور میانگین از هر مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز تعداد ۳۹.۱ ماینر کشف شده است. با این حساب تقریبا تعداد ماینرهای کشف شده در بورس تهران، بیش از ۲ برابر میانگین مراکز غیرمجاز بوده است.

با این حال و براساس گزارش شرکت مدیریت برق ایران، در هفته منتهی به ششم مهرماه، از ۱۹۴ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز در کشور تنها ۲هزار و ۲۲۷ دستگاه ماینر به ظرفیت ۴ هزار و ۵۲۷ کیلووات در کشور کشف شده است.

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که بعد از سخت‌گیری وزارت نیرو در برخورد با استخراج غیرمجاز رمزارز به دلیل خاموشی‌های گسترده و ناترازی در تولید برق، میانگین تعداد ماینرهای کشف شده از ۳۹.۱ دستگاه به ۱۱.۴ دستگاه کاهش یافته است.

براین اساس تعداد دستگاه‌های موجود در شرکت بورس تهران حدود ۷.۲ برابر میانگین کشفیات در هفته منتهی به ششم مهر بوده است.

در حال حاضر بسیاری از سهامداران به ویژه مالباختگان سال گذشته بازار سرمایه در این فکر هستند که وقتی آنها در حال از دست دادن سرمایه‌های خود بودند، عده‌ای از مسئولین که باید ناظر بازار بوده و مانع از ضرر و زیان آنها می‌شدند، خود درشرکت بورس در حال استخراج رمزارز بودند

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم، گزارش دادند که بیت کوین های استخراج شده با اطلاع دو تن از مدیران و معاونین شرکت بورس در بخش کیف پول(ولت) تحت کنترل مدیرعامل شرکت(علی صحرایی) واریز شده است.

این موضوع قطعا یکی از مهم‌ترین تخلفات در بورس تهران است. در حال حاضر بسیاری از سهامداران به ویژه مالباختگان سال گذشته بازار سرمایه در این فکر هستند که وقتی آنها در حال از دست دادن سرمایه‌های خود بودند، عده‌ای از مسئولین که باید ناظر بازار بوده و مانع از ضرر و زیان آنها می‌شدند، خود درشرکت بورس در حال استخراج رمزارز بودند.

البته این داستان با شایعه جدید مبنی  بر این که دستگاه های مذکور ماینر نبوده بلکه پردازشگرهای الگوریتمی است  از سوی سازمان بورس رد شده اما می تواند به عنوان قسمت دوم این فیلم هیجانی در بورس مد نظر قرار گیرد.  اما فعلا بعد از اطلاعیه های تکذیب فعلا به آنچه می توان استناد کرد همان اعلام  شرکت برق و اطلاعیه آخر بورس باشد که در آن سعی شده هیئت مدیره  را بی خبر  جلوه داده و  تمام تقصیر را بر گردن رئیس مستعفی انداخت.  

کد خبر: ۱۱۰٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha