۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳
افزایش بی‌سر و صدای قیمت لبنیات در سایه سکوت نهادهای نظارتی
یادداشت؛

افزایش بی‌سر و صدای قیمت لبنیات در سایه سکوت نهادهای نظارتی

تبریز- افزایش قیمت محصولات لبنی در سال جاری و طی چند نوبت انجام می شود و در این میان ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به جای عمل به وظیفه نظارتی شان تنها نظاره گر ماجرا هستند.

طاهر خیری*؛ بازار: انگار قرار نیست ترمز افزایش قیمت لبنیات کشیده شود. افزایش قیمت محصولات لبنی در سال جاری و طی چند نوبت انجام می شود و در این میان ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به جای عمل به وظیفه نظارتی شان تنها نظاره گر ماجرا هستند. در این آشفته بازار سر مصرف کننده بی کلاه می ماند و او چاره ای جز کاهش و یا حذف برخی از محصولات لبنی از سبد خرید خود ندارد.

فصل تابستان بازار افزایش قیمت لبنیات داغ بود. بر اساس مشاهدات میدانی قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته یعنی فقط در شهریور ماه حدود ۳۸ درصد به قیمت پنیر افزوده شده است. قیمت کره نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طوریکه  کره ۱۰۰ گرمی در دو ماه اخیر از ۱۰ هزار تومان به حدود ۱۴ هزار تومان رسیده و ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

اکنون قیمت دوغ برخی برندها در بازار خرده فروشی های شهر ۱۵ هزار تومان است که نسبت به قیمت قبلی ۶۰ درصد رشد قیمت داشته است. همچنین قیمت خامه از ۱۴ هزار تومان فراتر رفته و ۹۰ درصد افزایش قیمت خورده است. شیر و ماست نیز وضعیت مشابه را دارند و با افزایش قیمت چند باره بسیاری از خانواده ها یک یا چند قلم از محصولات لبنی را به دلیل افزایش قیمت از سبد مصرفی خودشان حذف کرده اند.

از طرف دیگر تولیدکنندگان محصولات لبنی، رشد قیمت شیر خام، افزایش قیمت نهاده های تولید و خوراک دام را دلیل افزایش قیمت لبنیات عنوان می کنند

از طرف دیگر تولیدکنندگان محصولات لبنی، رشد قیمت شیر خام، افزایش قیمت نهاده های تولید و خوراک دام را دلیل افزایش قیمت لبنیات عنوان می کنند و می گویند با افزایش هزینه های تولید چاره ای برای آنان نمی ماند و دولت به منظور جلوگیری از زیان تولید کننده از آنان حمایت کند.

واقعیت این است مردم چه گناهی کرده اند که تاوان افزایش هزینه های تولید را می دهند. آیا رواست اینچنین با سلامت مردم بازی می کنید. با افزایش چند باره قیمت لبنیات شاهد کاهش محسوس مصرف محصولات لبنی در بین مردم هستیم. این افزایش قیمت ها با درآمد بسیاری از خانوارها سازگار نیست و به یقین سلامت جمعیت کثیری از آنان به خصوص کودکان و نسل آینده این مرز و بوم در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

البته در کنار افزایش قیمت لبنیات، اقلام دیگر شامل گوشت، برنج، میوه، روغن و مرغ نیز افزایش قیمت داشته اند. حال با وجود تورم ۴۵ درصدی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و سفره شان هر روز کوچک و کوچک تر می شود. سوء مدیریت مسئولان ذی ربط و عدم نظارت صحیح بر بازار سبب شده مردم قید مصرف بسیاری از کالاها را به دلیل عدم توانایی مالی بزنند و یا اینکه با بهای بیشتر کالای کمتری دریافت کنند.

به نظر می رسد دولت سیزدهم باید گام های اساسی در کنترل قیمت ها و نظارت بر بازار بردارد. باید منتظر ماند و دید که مدیران جدید و تازه نفس دولت چه راهکار و برنامه ای برای ساماندهی بازار پر نوسان و به تبع آن کاهش فشار گرانی از دوش مردم دارند.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۱۱۰٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha