۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
قوانین کشور از جنس تاخیر و جلوگیری از تولید است| فروش خام کنجد سودآورتر از تولید محصول نهایی
تولیدکننده محصولات غذایی در گفتگو با «بازار»:

قوانین کشور از جنس تاخیر و جلوگیری از تولید است| فروش خام کنجد سودآورتر از تولید محصول نهایی

نیک بین، تولیدکننده محصولات غذایی مبتنی بر کنجد گفت: قوانین کشور از جنس تاخیر و جلوگیری از تولید است و در خرید مواد اولیه نیز تولیدکننده متضرر است پس فروش خام کنجد سودآورتر از تولید محصول نهایی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: حامد نیک بین مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه تولید مواد غذایی و محصولات مبتنی بر کنجد و مغزی جات به خبرگزاری «بازار» گفت: ما هفت گروه کالا تولید می کنیم که عبارت است از گروه روغنی، گروه حلوا شکری، گروه حلوا ارده، گروه شکلات ها،  گروه کرم ها، کنجدی ها و گروه ارده و شیره که عمدتا نیز نیاز بازار داخل را تامین می کنیم.

نیک بین افزود: علاوه بر تامین بازار داخل به صورت محدود نیز به کشورهای خلیج فارس، روسیه و عراق نیز تولیدات مان را صادر می کنیم.

این فعال صنعت غذایی کشور در خصوص عمده چالش هایی که در حوزه تولید دارند گفت: چالش ها بسیار زیاد است به طوری که می توان گفت همه کار چالش است و همه چیز دست به هم داده تا نگذارد تولیدکننده تولید کند. به طوری که قوانین، راهکارها، دستور عمل ها، روابط تجاری، بانک ها، اعطای مجوزها و غیره همه از جنس تعلل، تاخیر و جلوگیری از کار هستند؛ یعنی به نحوی امور را چیده اند که کار انجام نشود و لذا کسب و کار در کشور بسیار سخت است.

نسبت سودآوری فروش خام کنجد بالاتر از نسبت سودآوری تبدیل آن به محصول نهایی است یعنی اگر کنجد را به جای تبدیل به محصول نهایی کردن خام بفروشیم به صرفه تر است

نسبت سودآوری فروش خام کنجد بالاتر از نسبت سودآوری تبدیل آن به محصول نهایی است
نیک بین خاطر نشان کرد: از لحاظ اقتصادی نیز همانطور که می دانید وضعیت نسبت های اقتصادی خراب است؛ یعنی وقتی یک ماده اولیه را تبدیل به یک محصول آماده فروش می کنیم نسبت های سود آوری اش در مقایسه با اینکه آن ماده اولیه را نگه داریم و خام فروشی کنیم فوق العاده کمتر است.

وی افزود: به عبارت ساده تر اگر ماده اولیه ای مانند کنجد را به جای تبدیل کردن به محصول نهایی، به صورت خام نگه داریم رشد قیمت کنجد در طی زمان بهتر و به صرفه تر از این است که با صرف هزینه و نیروی کار آن را تبدیل به محصولی آماده فروش کنیم.

نیک بین تصریح کرد: مساله بعدی که بسیار مشکل است بحث نیروی کار است الان جامعه علاقه ای به کار ندارد چون معتقد است تولید مشکل ساز است.

یک تن سویا در بازارهای بین المللی حدود ۲۵۰  دلار است اما قیمت یک تن کنجد در دنیا هزار و ۵۰۰ دلار است و این یعنی ۶ برابر پایه بین المللی این دو محصول با هم فرق دارد

تفاوت قیمت تولید روغن کنجد در داخل با ارز آزاد در مقایسه با محصول وارداتی تولید آن را گران کرده است
وی در خصوص واردات روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقابل تولید در داخل با ارز غیر دولتی نیز گفت: به طور کلی روغن کنجد  جزو روغن های خاص است که ارز نمی گیرد و حتی به دلیل کیفیت گرانتر هم هستند که این خود چالش ساز است.

نیک بین افزود: به عنوان مثال یک تن سویا در بازارهای بین المللی حدود ۲۵۰  دلار است اما قیمت یک تن کنجد در دنیا هزار و ۵۰۰ دلار است و این یعنی ۶ برابر پایه بین المللی این دو محصول با هم فرق دارد. از سوی دیگر ارز دولتی و آزاد نیز با هم ۶ برابر فرق دارد.

وی ادامه داد: به دلیل این تفاوت قیمتها روغن سالمی مثل روغن کنجد گران در می آید و  لذا از سبد مصرفی خانواده های ایرانی خارج شده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha