۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
افزایش سطح زیرکشت محصولات دیم در کشور
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد:

افزایش سطح زیرکشت محصولات دیم در کشور

تبریز- رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از افزایش سطح زیرکشت محصولات دیم خبر داد.

به گزارش بازار، صابر گلکاری روز سه شنبه در نشست خبری گفت: هم اکنون ۱۸۹ طرح تحقیقاتی مصوب ملی از سوی این موسسه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: از بین طرح های در حال اجرای این موسسه، ۱۳۳ طرح به صورت مستقل توسط محققان، ۴۶ طرح مشترک با سایر موسسات و مراکز تحقیقاتی و نیز ۱۰ طرح نیز با همکاری مراکز علمی در سطح کشور اجرا می شود.

وی اضافه کرد: طرح های تحقیقاتی در حال اجرای این موسسه در زمینه محصولات زراعی دیم شامل غلات، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه بوده که برای توسعه کمی و کیفی تولید این محصولات در مناطق مختلف جغرافیایی کشور انجام می شود.

گلکاری گفت: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور هم اکنون با پنج ایستگاه دائمی در اقلیم های مختلف و مناطق دیم خیز کشور با ۱۱ مرکز تحقیقاتی کشور در زمینه کشاورزی همکاری پژوهشی دارد.

وی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت محصولات دیم در کشور افزود: تغییرات آب و هوایی و کاهش منابع آبی، زمینه ساز افزایش اراضی دیم کشور از ۶ میلیون هکتار به حدود ۸ تا ۱۰ میلیون هکتاری این اراضی شده است.

وی با بیان اینکه رسالت موسسه تحقیقات دیم کشور، اجرای طرح های پژوهشی در زمینه های به زراعی و به نژادی محصولات دیم است ادامه داد: در سال های اخیر، تسریع در معرفی ارقام و بذرهای کشاورزی در این موسسه، زمینه ساز کاهش آسیب ها و ارتقای سطح کیفی محصولات زراعی شده است.

گلکاری اضافه کرد: براین اساس و با تلاش محققان این موسسه تا پایان سال گذشته، ۶۶ رقم جدید محصولات زراعی دیم معرفی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی گفت: این ارقام در زمینه گندم نان پائیزه و بهاره، گندم دروم، جو پائیزه و بهاره، نخود، عدس، ماشک، گلرنگ، خردل و کلزا بوده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: امسال نیز پنج رقم جدید محصولات دیم در حال معرفی بوده و چهار رقم دیگر نیز برای معرفی آن به کمیته ویژه تحقیقاتی کشور ارائه شده است.

گلکاری ادامه داد: هم اکنون در بیش از ۷۰ درصد از اراضی دیم کشور از بذرهای گواهی شده ارقام های معرفی شده این موسسه استفاده می شود.

وی اضافه کرد: از مجموع اراضی دیم کشور هم اکنون، چهار میلیون هکتار زیرپوشش کشت گندم دیم، ۱.۳ میلیون هکتار زیر کشت جو دیم، ۸۰۰ هزار هکتار زیرکشت حبوبات دیم و نیز حدود ۱۰۰ هزار هکتار نیز زیرکشت دانه های روغنی و علوفه ای دیم قرار دارند.

کد خبر: ۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha