۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
 «کشاورزی قراردادی» چیست و چگونه ما را از واردات بی‌نیازی می‌کند؟
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس پاسخ داد

«کشاورزی قراردادی» چیست و چگونه ما را از واردات بی‌نیازی می‌کند؟

آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، «کشاورزی قراردادی» را این‌گونه تعریف کرد که ضمن انعقاد قراردادی میان دولت و کشاورز، ثبت سفارش صورت‌گرفته و محصول نهایی توسط دولت خریداری خواهد شد.

به گزارش بازار، احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص تازه‌ترین اخبار کمیسیون متبوعه‌اش اظهار کرد: امروز کمیسیون کشاورزی در اولویت خود، طرح امنیت غذایی را در دستور کار گذاشت که برای تأیید به شورای نگهبان رفته است.

وی ابراز امیدواری کرد این شورا هر چه سریع‌تر نظر خود را اعمال کند تا ایرادات نیز در کمیسیون و صحن بر طرف شود.

آزادی‌خواه معتقد است در صورت تصویب این قانون، اقداماتِ تجارت حوزه کشاورزی تسهیل خواهد شد.

وی در باره اهداف متنوع این طرح گفت: مهم‌ترین فرمول‌های پیچیده و مجهول فرایند کشاورزی در این طرح دیده و پاسخ داده شده است.

نخست موضوع تعیین تکلیف و سنددار کردن اراضی کشاورزی است و دولت ملزم شده سند مزارع کشاورزی را ارائه دهد.

مسئله دیگر نیز ناظر بر صنایع تبدیلی و کشاورزی محور از جمله مرغداری و دامداری‌هاست که به گفته آزادی‌خواه، در زمینه تغییر کاربری‌ها مشکلی ایجاد نخواهد شد.

از طرفی صدور مجوزها تسهیلگری خواهد شد و صادرات محصولات کشاورزی در این طرح دیده شده است تا ۵۰ درصد واردات کنونی ضمن به حداقل رسیدن، جایگزین صادراتی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ۱۵ میلیون تن نهاده دامی اعم از ذرت و... در حال واردشدن است و دولت را موظف کردیم این واردات را تا ۵۰درصد کاهش دهد.

در این صورت در حوزه صرفه‌جویی ارزی شاهکار خواهد شد و در بحث اصلاح الگوی کشت نیز کشاورز انگیزه می‌یابد که مواد موردنیاز برای واردات را خود تولید نماید.

وی این روند را بر اساس کشاورزی قراردادی تعریف کرد و گفت: این روند بدین معناست که دولت قراردادی را منعقد خواهد کرد و ضمن ثبت سفارش، محصول موردنیاز در داخل تولید و به دولت فروخته می‌شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha