۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
تنور گرانی نان در کرمان داغ‌تر شد| سفره مردم آب رفت
گزارش بازار؛

تنور گرانی نان در کرمان داغ‌تر شد| سفره مردم آب رفت

کرمان- افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان باعث گلایه مندی کرمانی ها شده و حالا مردم به سختی موفق به تامین قوت اصلی سفره هایشان می شوند.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش قیمت کالا گویی دیگر به روالی عادی اما گزنده تبدیل شده و مردم هر چند روز یکبار خبر گرانی یک کالا را می شوند.  در گذشته طی هر سال فقط یکبار شاهد افزایش قیمت برخی کالاها بودیم اما حالا این مساله چندین بار در سال تکرار می شود. این افزایش قیمت ها در شرایطی رخ  می دهد که سطح درآمد مردم افزایش پیدا نکرده است و با تورم افسارگسیخته روز به روز سفره های مردم کوچک و کوچک تر می شود.

این روزها افزایش ۴۰ درصدی نرخ نان در کرمان باعث گلایه مندی مردم این استان شده است و خواستار چاره جویی مسئولان در این خصوص هستند. از سوی دیگر نانوایان هم افزایش هزینه های کارگری، حمل و نقل، برق، گاز و... را دلیلی بر ضرورت افزایش قیمت ها می دانند. 

نان با وجود کیفیت پایین بسیار گران شده است،  قبلا بابت هر نان یک هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می کردم اما اکنون به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است

افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان کرمانی ها را شوکه کرد
مریم که در صف یک نانوایی دولتی ایستاده است از گرانی نان در کرمان گلایه دارد، او به خبرنگار بازار گفت: نان با وجود کیفیت پایین بسیار گران شده است،  قبلا بابت هر نان یک هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می کردم اما اکنون به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. با توجه به گرانی برنج بسیاری از خانواده مصرف برنج را کم کرده و نان را جایگزین کرده اند اما حالا با گرانی نان دیگر نمی دانیم چه چیزی را باید جایگزین نان کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت همه انواع نان گران شده است، افزود: قیمت نان در نانوایی ها آزادپز بین ۶ تا ۷ هزار تومان است و اصلا به وسع ما نمی رسد. وقتی به نانوایان اعتراض می کنیم گرانی آرد را دلیل این مساله عنوان می کنند این مساله باعث شده رشته، نان خشک و تمامی کالاهایی که از آرد تهیه می شوند، گران شود.

این شهروند کرمانی با گلایه از گرانی کالاهای اساسی نظری برنج، روغن، حبوبات، قند و شکر گفت: لبنیات چند ماه پیش گران شد و دوباره هم قیمت ها را افزایش داده اند. این روند افزایش قیمت ها فشار اقتصادی زیادی به خانواده ها وارد کرده است.

وی در خصوص نظارت ها گفت: به نظر بنده مغازه ها مقصر این وضعیت نیستند و قیمت ها همین است. این نظارت ها باید از راس انجام شود و قیمت ها در کارخانه ها مورد رصد قرار گیرد.

رضا هم یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت هر نان ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: نانوایان دلیل این گرانی را افزایش نرخ گاز، دستمزد کارگر عنوان می کنند. فشار اقتصادی زیادی روی مردم است و مسئولان باید برای این وضعیت چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه باید علت گرانی نان مشخص شود، گفت: هیچگونه نظارتی بر قیمت ها به ویژه در خصوص لبنیات وجود ندارد و قیمت این محصولات به صورت هفتگی تغییر می کند.

چند روز پیش نان سنگک از نانوایی دولتی با نرخ ۲ هزار و ۸۰۰ تهیه کردم در صورتی که نرخ قبل ۲ هزار تومان بود، این در حالیست که اندازه نان کوچک تر و کیفیت هم به شدت کم شده است

این شهروند کرمانی گفت: مسئولان که قیمت نان را افزایش داده اند، پاسخ بدهند که آیا درآمد مردم هم افزایش یافته است؟ مردم چگونه باید رزق اصلی سفره هایشان را با این قیمت ها تهیه کنند؟

زهرا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: چند روز پیش نان سنگک از نانوایی دولتی با نرخ ۲ هزار و ۸۰۰ تهیه کردم در صورتی که نرخ قبل ۲ هزار تومان بود، این در حالیست که اندازه نان کوچک تر و کیفیت هم به شدت کم شده است.

وی گفت: مسئولان در کنار قیمت ها باید فکری برای کیفیت نان بکنند؛ کیفیت به قدری پایین است که اصلا نمی توان نان را مصرف کرد.

این شهروند کرمانی همچنین خواستار نظارت دقیق بر وضعیت بهداشتی نانوایی ها شد و گفت: متاسفانه در بسیاری از نانوایی ها پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و شاطری که نان می پزد همزمان پول از مشتری دریافت می کند و فاصله اجتماعی هم رعایت نمی شود.

نرخ نان با توجه به هزینه های نانوایان تعیین شده است
رئیس اتاق اصناف کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نرخ نان با توجه به هزینه های نانوایان تعیین شده است، اظهار کرد: نانوایان کرمانی مدت هاست که درخواست افزایش قیمت نان را دارند و حالا این افزایش نرخ بعد از سه سال رخ داده است.

یوسف جعفری با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان گفت: البته در ابتدا توافق شده بود که قیمت نان ۵۰ درصد افزایش یابد اما بعد از بررسی های صورت گرفته این میزان به ۴۰ درصد تغییر کرد.

میزان دستمزدهای کارگری یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت نان است، امسال شاهد افزایش ۳۹ درصدی دستمزدها بودیم و قطعا این مساله در افزایش هزینه های نانوایی ها موثر است

وی با اشاره به هزینه های بالای نانوایی ها اظهار کرد: میزان دستمزدهای کارگری یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت نان است، امسال شاهد افزایش ۳۹ درصدی دستمزدها بودیم و قطعا این مساله در افزایش هزینه های نانوایی ها موثر است.

جعفری با اشاره به افزایش سالانه دستمزد کارگران افزود: در طول سه سال گذشته نرخ نان ثابت بود و اکنون ۴۰ درصد افزایش یافته است. اگر قیمت نان هم هر سال مانند دستمزدها تغییر می کرد، افزایش قیمت نان تاکنون به بیش از ۴۰ درصد می رسید.

به عقیده بنده قیمت نان باید هر سال با توجه به افزایش هزینه های نانوایی ها تعیین شود تا هم نانوایان دچار مشکل نشوند و هم مردم بعد از گذشت چند سال به افزایش زیاد قیمت مواجه نشوند

وی همچنین افزایش نرخ آرد و هزینه های حمل را جمله عوامل موثر در تعیین قیمت نان اعلام کرد و گفت: به عقیده بنده قیمت نان باید هر سال با توجه به افزایش هزینه های نانوایی ها تعیین شود تا هم نانوایان دچار مشکل نشوند و هم مردم بعد از گذشت چند سال به افزایش زیاد قیمت مواجه نشوند.

افزایش قیمت آرد نداشته ایم
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص گرانی اخیر قیمت نان اظهار کرد: از ابتدای سال از سمت اتحادیه های نانوانی و شرکت های حمل و نقل درخواست هایی برای افزایش قیمت داشتیم.

داریوش ماهری با اشاره به اینکه افزایش قیمت آرد نداشته ایم، افزود: آرد ۳۳ درصد قیمت نان را تشکیل می دهد و ۶۷ درصد آن مربوط به سایر اقلام است.

وی بیان کرد: به هیچ عنوان تورم را تایید نمی کنیم و موافق تورم و گرانی نیستیم اما نمی توانیم یک قشر را خلاف این روند استثئا کنیم، به ویژه قشر نانوایان که هزینه های زیادی متحمل می شود. هزینه های نیروی انسانی، کرایه مغازه، بیمه، انرژی و... به نانوا تحمیل شده است و باید توجه این افراد در همین جامعه زندگی می کنند.

از سال ۹۸ افزایش قیمت نان نداشتیم
ماهری با اشاره به اینکه اصرار اتحادیه نانوایان بر افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی نان بود، افزود: قیمت نان در کرمان در سال های ۹۳ و ۹۸ افزایش یافت و اکنون هم در سال ۱۴۰۰ یک افزایش قیمت رخ داده است.

وی گفت: در جلسات متعددی با حضور نمایندگان اتحادیه های نانوایی و مسئولان استانی این مساله را بررسی کردیم. در نهایت با توجه به وضعیت مردم، تورم نان را بین نانوا و مردم سرشکن کردیم و ۴۰ درصد افزایش قیمت را پذیرفتیم این در حالیست که افزایش قیمت در سایر شهرها بالاتر از این میزان است.

این ۴۰ درصد افزایش قیمت نان به شهرستان های مختلف تفویض شد و به فرمانداران اختیار داده شد که خودشان با توجه به شرایط و با رعایت سقف قیمت مرکز استان، نسبت به تنظیم نرخ نان شهرستان اقدام کنند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان یادآور شد: این ۴۰ درصد افزایش قیمت نان به شهرستان های مختلف تفویض شد و به فرمانداران اختیار داده شد که خودشان با توجه به شرایط و با رعایت سقف قیمت مرکز استان، نسبت به تنظیم نرخ نان شهرستان اقدام کنند.

وی گفت: نرخنامه جدی را از طریق اتحادیه نانوایان به همه واحدهای نانوایی ابلاغ کردیم و همه نانوایان موظف هستند این نرخنامه را در معرض دید مشتریان قرار دهند. مردم در صورت مشاهده گران فروشی و یا عدم نصب نرخنامه با شماره های ۱۲۴ صمت و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و ۱۹۰ بهداشت تماس حاصل کرده و تخلفات را گزارش دهند. همچنین مردم می توانند این مسائل را به اداره غله استان کرمان با شماره ۳۲۱۲۳۶۳۰ اطلاع دهند.

ماهری با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان از یکم مهرماه ۱۴۰۰ افزود: قیمت نان فقط به صورت کشوری تغییر می کند و اگر کسی خلاف این رویه اقدام به تغییر قیمت کند با او برخورد خواهد شد.

وی گفت: از زمانی که نانوایی ها به قیمت نان معترض بودند تا زمان تصویب نرخ یکسری نابسامانی هایی ایجاد شد و همه سردرگم بودند اما یکم مهر نرخ جدید از طریق اتحادیه ها به نانوایان اعلام شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه نان تافتون دوار از یک هزار تومان به هزار و ۴۰۰ افزایش یافته است، گفت: قیمت نان سنگک دولتی ۲ هزار و ۱۰۰ تومان است.

وی یادآور شد: استفاده از کنجد روی نان حتما باید به درخواست مشتری باشد که قیمت آن هم بر اساس گرم توسط اتحادیه ها به نانوایی ها اعلام شده است؛ این نانوایی ها حتما باید نان ساده را هم داشته باشند.

به دنبال کاهش گندم تولیدی استان، گندم مورد نیاز از خارج از کشور وارد شد، این گندم ها از محصولات بومی تیره تر است که در رنگ آرد هم تاثیر می گذارد اما پروتئین بسیار بالایی دارند و مشکل خاصی در بحث نان ایجاد نمی کنند

گندم تولیدی کرمان به یک سوم کاهش یافت
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در خصوص کیفیت نان هم گفت: تغییر خاصی در بحث کیفیت آرد نداشته ایم. استان کرمان به لحاظ کیفیت گندم جزو بهترین های کشور است اما خشکسالی روی کیفیت گندم تاثیرگذار است و درصد پروتئین نان کاهش می یابد. در اثر کاهش بارندگی ها و خشکسالی امسال میزان گندم برداشت شده نسبت سال های گذشته یک سوم کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه موجودی گندم استان کم نیست، افزود: به دنبال کاهش گندم تولیدی استان، گندم مورد نیاز از خارج از کشور وارد شد، این گندم ها از محصولات بومی تیره تر است که در رنگ آرد هم تاثیر می گذارد اما پروتئین بسیار بالایی دارند و مشکل خاصی در بحث نان ایجاد نمی کنند.

سال گذشته اتحادیه ها حمل و نقل قیمت را ۷۰ درصد بالا بردند، یکی از آیتم های تاثیرگذار در قیمت نان، حمل آن است

 ماهری در خصوص گرانی ها بیان کرد: افزایش سالانه هزینه کارگری و قیمت حمل و نقل در قیمت نان تاثیرگذار است. سال گذشته اتحادیه ها حمل و نقل قیمت را ۷۰ درصد بالا بردند، یکی از آیتم های تاثیرگذار در قیمت نان، حمل آن است. تصمیم در زمینه افزایش قیمت ها متاثر از شرایط اتخاذ می شود.

نظارت بر نانوایی ها تشدید می شود
معاون بازرسی صمت شمال استان کرمان هم در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص نظارت بر نرخ کالاهای اساسی اظهار کرد: در این زمینه با دو مولفه «گرانی» و «گرانفروشی» مواجه هستیم. سازمان های صمت به هیچ عنوان در زمینه گران شدن اقلام اساسی دخیل نیستند و وظیفه ذاتی صمت مبارزه با گران فروشی است.

محسن یزدان پناه گفت: یک طرح نظارتی با هماهنگی اداره غله، فرمانداری و اداره بهداشت از اول مهر ماه به صورت مشترک انجام می شود.

وی گفت: بازرسان در صورت مشاهده هر تخلفی در خصوص کیفیت یا قیمت نان با خاطیان برخورد می شود. از زمان افزایش قیمت نان نظارت های لازم از واحدهای نانوایی تشدید شده است. مردم توجه داشته باشند که نرخ نانوایی ها آزاد پز با نانوایی های دولتی اشتباه را نگیرند چرا که نرخ آزادپزها از دولتی ها بیشتر است.

افزایش نرخ نان در کرمان در حالی رخ داده است که در اثر تورم لجام گسیخته توان خرید مردم به شدت کاهش یافته است و حالا جایگاه نان هم در سبد خانواده ها متزلزل شده است.

نان قوت اصلی و جزو جدایی ناپذیر سفره های مردم است و افزایش ۴۰ درصدی این کالای اساسی فشار اقتصادی بر خانواده را بیشتر می کند و نیاز است مسئولان چاره ای برای این مساله بیاندیشند.

کد خبر: ۱۰۹٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha