نقش حاکمیت سازمانی در کنترل فساد در بنگاه‌ها
در جلسه کمیسیون حمایت قضایی اتاق تهران بررسی شد؛

نقش حاکمیت سازمانی در کنترل فساد در بنگاه‌ها

اعضای کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران، طی نشستی به بررسی نقش حاکمیت سازمانی در پیشگیری از فساد در بنگاه‌ها و ابزارهای کاربردی آن در این حوزه پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در پنجمین جلسه کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در دوره جدید، موضوع حاکمیت سازمانی و آثار آن در پیشگیری از فساد درون و برون سازمانی نقد و بررسی قرار گرفت. در این جلسه، حسن فروزان‌فرد رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران، با اشاره به اینکه عمده فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌خصوصی ایران، به صورت خانوادگی و در قالب شرکت‌های کوچک است که در این مقیاس، بروز تعارض میان مدیران و اعضای هیات مدیره به ندرت رخ می‌دهد، گفت: با این حال، با توسعه بنگاه‌های خانوادگی و ایجاد تغییرات در هیات‌ مدیره‌ها، تعارض میان مدیران و ذی‌نفعان بیرونی شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز فساد در درون بنگاه‌ها، باید مکانیزم تصمیم‌گیری‌ها در شرکت‌ها به درستی صورت گیرد، به استاندارد بین‌المللی ایزو۳۷۰۰۰ اشاره کرد و یادآور شد که از این استاندارد به عنوان راهنما برای پیشگیری و جلوگیری از بروز فساد در بنگاه‌ها می‌توان استفاده کرد. به گفته فروزان‌فرد، کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در تدارک ترجمه استاندارد ایزو ۳۷۰۰۰ است تا در میان کسب‌وکارهای داخل کشور به کار گرفته شود.

در ادامه، مهدی فلاحیان از کارشناسان این کمیسیون، طی گزارشی به تشریح جعبه ابزار ارتقای حکمرانی در بنگاه‌های اقتصادی پرداخت و آن را شامل ارزیابی ریسک فساد، مدیریت تعارض منافع، ارزیابی شفافیت و حکمرانی شرکتی عنوان کرد. وی همچنین مواردی شامل، حفظ سرمایه‌های مادی شرکت، افزایش سود شرکت از طریق کاهش قیمت تمام شده محصول و حذف واسطه‌های فروش، افزایش بهره‌وری و کارایی شرکت، ارتقای فرهنگ سازمانی شرکت و رعایت حقوق صاحبان سرمایه و ذی‌نفعان را از جمله پیامدهای جعبه ابزار حکمرانی در بنگاه‌های اقتصادی برشمرد.

در ادامه، این موضوع از سوی سایر اعضای کمیسیون نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و سپس مقرر شد تا موضوع حاکمیت سازمانی و ابزارهای آن پس از موافقت‌ هیات رئیسه اتاق تهران، در دستورکار یک دوره آموزشی برای اعضای اتاق بازرگانی تهران قرار گیرد.

همچنین در این جلسه، رئیس مرکز داوری اتاق تهران به تشریح نقش داوری در حل اختلافات تجاری پرداخت و توضیحاتی در ارتباط با خدمات مرکز داوری اتاق تهران و مزیت‌های این مرکز ارائه داد.

کد خبر: ۱۰۹٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha