۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
«بروکراسی» مانع «جهش تولید» در استان سمنان است
یک کارشناس اقتصادی:

«بروکراسی» مانع «جهش تولید» در استان سمنان است

سمنان - یک کارشناسی اقتصادی بابیان اینکه بروکراسی یکی از موانع تحقق شعار «جهش تولید» و همچنین تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گفت: مسئولان استان سمنان برای حرکت سریع به سمت «جهش تولید» باید بروکراسی را کاهش دهند.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره موانع تحقق شعار سال ۹۹ در سطح استان سمنان، بیان کرد: موانع زیاد هستند که ازجمله آن‌ها فقدان تفکر مدیریت جهادی، وابستگی بسیار زیاد به بروکراسی، استعلام‌های اداری، فرسودگی لوازم و وسایل تولید، نقدینگی، فقدان بازار، فقدان سرمایه‌گذاری و ... که البته یکی از مهم‌ترین آن‌ها همان نامه‌نگاری‌ها و بروکراسی‌های اداری طولانی است.

وی افزود: در چهار سال اخیر و در سطح استان سمنان اقدامات خوبی برای کاهش اطاله بروکراسی و نامه‌نگاری‌های اداری به‌خصوص درزمینهٔ استعلام‌ها شده است اما همچنان شاهد کندی سیستم اداری هستیم.

این کارشناس اقتصاد، گفت :بخشی از این امر البته طبیعی است، دولت بزرگ است در همه ارگان‌ها و نهادها و ابعاد اقتصادی زندگی‌مان نقش دارد و تقریباً می‌توان گفت چیزی به نام بخش خصوصی به معنای کامل و واقعی در کشور و طبیعتاً استان سمنان وجود ندارد اما با همه معایب بازهم می‌توان کارهایی را کرد تا در راستای تحقق شعار سال گام‌های اساسی برداریم.

عمودی بیان کرد: یکی از مسائلی که باید به آن دقت داشت چابک کردن سیستم اداری، استعلام‌ها از مراجع برای اختصاص دادن زمین، آب، گاز، برق و ... به کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاران و ... است که همچنان علی‌رغم تمام خدمات و زحمات کشیده شده، در این بخش مشکلات زیادی وجود دارد.

وی بابیان اینکه سرمایه‌گذاران هنوز در استان سمنان اذیت می‌شوند تا به آن‌ها استعلام‌ها داده شود، بیان داشت: می‌توان برخی استعلام‌ها را حذف و یا تجمیع کرد برای مثال تمام مسائل پیرامون انرژی دارای یک مهر استعلام باشند تمام مسائل مرتبط با راه، محیط‌زیست و منابع طبیعی دارای یک مهر تائید استعلام، تمام مسائل پیرامون بانک‌ها، اقتصادی، مالیات و ثبت و ... یک مهر که شخص بداند بجای ۱۲ استعلام قرار است سه استعلام بگیرد.

این کارشناس گفت: موضوع اساسی اما این است که وقتی نمی‌توان دولت را کوچک کرد حداقل می‌توان ذهن مدیران را بزرگ کرد در استان می‌بایست اختیارات استعلام‌ها برای تولید به شهرها و حتی بخشداری‌ها تفویض شود برخی اوقات دیده می‌شود که درباره یک سرمایه‌گذاری عظیم که می‌توان هزاران شغل ایجاد کند تفاوتی بین من به‌عنوان یک فرد معمولی و یک فرماندار وجود ندارد و همه‌چیز به مرکز استان و کشور بستگی دارد درحالی‌که این‌ها همگی در زمره موانع تولید محسوب می‌شوند که باید با همدلی آن‌ها را کاهش داد تا بتوانیم شاهد رونق و جهش تولید باشیم.

کد خبر: ۱۰٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha