۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بازنمایی یارانه ۲۰۲۱؛ زمان حمایت مجدد از انرژی پاک در هند| قوانین جدید «مودی» راه نجات اقتصاد
بازار گزارش می دهد؛

بازنمایی یارانه ۲۰۲۱؛ زمان حمایت مجدد از انرژی پاک در هند| قوانین جدید «مودی» راه نجات اقتصاد

در حالی که هند پنجمین کشور بزرگ جهان است، اما با توجه به ظرفیت نصب شده خورشیدی، هنگامی که صحبت از انرژی های تجدید پذیر می شود، هنوز عقب است و راه زیادی در پیش دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: پیگیری و بررسی تغییر منابع دولتی هند برای تأمین انرژی پاک به جای سوخت های فسیلی، با حمایت مالی مردم از اهداف این کشور به منظور دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، امنیت انرژی و پایداری حائز اهمیت است.

بازنمایی یارانه های مربوط به انرژی در این کشور در سال ۲۰۲۱ نشان میدهد که یارانه اختصاص یافته برای سوخت های فسیلی، انتقال و توزیع برق، انرژی های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی در بازه سال مالی ۲۰۱۴ و ۲۰۲۰ است.

گزارشها نشان میدهد که سوخت های فسیلی همچنان بسیار بیشتر از انرژی پاک در هند یارانه دریافت می کنند. این اختلاف از سال مالی ۲۰۱۹ تا سال مالی ۲۰۲۰ بارزتر شده و از هفت برابر به ۷.۳ برابر یارانه های انرژی تجدیدپذیر می رسد. یارانه های انتقال و توزیع برق، بیشترین میزان یعنی در حدود ۱.۳ میلیون کرون روپیه (۱۸.۲ میلیارد دلار) در سال مالی ۲۰۲۰ تشکیل می دهد، در حالی که این میزان بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در رکود بوده که البته با بهبود اقتصاد احتمال افزایش مجدد آن وجود دارد.

بر اساس اعلام منابع آگاه، در حالی که یارانه های نفت و گاز با افزایش ۱۶ درصدی از سال مالی ۲۰۱۹ تا سال مالی ۲۰۲۰ به ۵۵،۳۴۷ کرور روپیه (۷.۸ میلیارد دلار) رسیده است، یارانه های انرژی تجدیدپذیر تقریباً ۴۵ درصد از اوج خود در سال مالی ۲۰۱۷ کاهش یافته و در سال مالی ۲۰۲۰ در حدود هشت هزار کرور روپیه ثابت مانده است.

همچنین، یارانه خودروهای برقی از سال مالی ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شده و در سال مالی ۲۰۲۰ به ۱۱۱۴ کرور روپیه (۱۶۱ میلیون دلار) رسیده است. در سال مالی ۲۰۲۰، هفت شرکت اصلی بخش دولتی انرژی هند (معادل شرکت های دولتی) ۲۲،۲۶۱ کرور روپیه (۳.۱ میلیارد دلار) در پروژه های سوخت فسیلی هزینه کرده که ۱۱ برابر سرمایه گذاری آنها در پروژه های انرژی تجدید پذیر است.

علاوه بر آن، مجموع هزینه های سرمایه ای شرکت های بخش انرژی در هند در سال مالی ۲۰۲۰، برابر با ۱.۵ میلیون کرور روپیه (۲۲.۴ میلیارد دلار) بوده است و انتظار می رود در آینده نزدیک افزایش یابد.

پژوهشگران حوزه انرژی در هند چگونگی حمایت دولت از ابتکار خود با نام «در هند بسازید» که یک طرح بزرگ ملی دولت هند از چهار سال گذشته و هدف اصلی آن، تولید و جذب سرمایه گذاری از سراسر جهان و تقویت بخش صنعت هند می باشد را بررسی کرده و این موضوع که صنعت تولید خورشیدی داخلی به چه نوع سیاستی نیاز دارد را مورد ارزیابی قرار داده اند.

بر همین اساس، آنها دریافته اند که تولیدکنندگان داخلی برای اطمینان از گسترش و ادغام نیاز به اطمینان از طرف تقاضا دارند. از طرفی، دولت باید اکوسیستمهای سالم تولیدی را توسعه داده و برای بهبود رقابت پذیری، مشوق های مالی را همراه با تحقیق و توسعه هدف مد نظر قرار دهند. 

آنها همچنین نحوه استفاده دولت هند از یارانه ها برای حمایت از بخش های مختلف انرژی از زمان اعلام اهداف انرژی تجدیدپذیر خود به میزان ۱۷۵ گیگاوات تا سال ۲۰۲۲، هدفی که در حال حاضر به ۴۵۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ افزایش یافته است، مورد بررسی قرار داده اند.

دولت هند از ماه گذشته مجموعه جدیدی از پیش نویس قوانین برق  ۲۰۲۱ (ترویج انرژی های تجدیدپذیر از طریق دسترسی آزاد به انرژی سبز) را برای خرید و مصرف انرژی سبز، از جمله برای نیروگاه پسماند انرژی در تبدیل به برق پیشنهاد کرده است

کارشناسان حوزه انرژی، تغییرات یارانه های انرژی را به دلیل وجود بیماری کوید_۱۹ پیش بینی کرده اند که دو بخش ویژه به چگونگی حمایت یارانه ها از تولید خورشیدی در هند و چگونگی حمایت شرکت های دولتی هند از انتقال انرژی پاک می پردازد.

بر همین اساس، دولت هند از ماه گذشته مجموعه جدیدی از پیش نویس قوانین برق  ۲۰۲۱ (ترویج انرژی های تجدیدپذیر از طریق دسترسی آزاد به انرژی سبز) را برای خرید و مصرف انرژی سبز، از جمله برای نیروگاه پسماند انرژی در تبدیل به برق پیشنهاد کرده است. با این حال، برخی از کارشناسان، نیروگاههای پسماند انرژی را منبع انرژی پاک در نظر نمی گیرند.

در همین راستا، کارشناسان بخش انرژی های تجدیدپذیر از قوانین پیشنهادی استقبال کرده و می گویند که اگر این قوانین به درستی اجرا شوند، تا حد زیادی در حمایت از رشد بخش انرژی تجدیدپذیر کمک خواهند کرد.

 قوانین پیشنهادی با توجه به نگرانی های مختلف مربوط به بخش انرژی سبز، به دنبال اتخاذ سریع انرژی تجدیدپذیر است. پیش نویس قوانین، انرژی سبز را به عنوان انرژی الکتریکی تولید شده از منابع تجدیدپذیر انرژی برای مصرف کنندگان، از جمله صنایعی که دارای بار ۱۰۰ کیلووات یا بیشتر هستند، معرفی می کند.

قوانین پیشنهادی می گوید: باید التزام یکنواخت خرید انرژی تجدیدپذیر برای همه اشخاص وجود داشته باشد؛ یعنی دارای مجوز توزیع، دسترسی آزاد برای مصرف کنندگان و مصرف کنندگان نیروگاه برق اسیر باشد.  التزام یکنواخت خرید انرژی تجدیدپذیر مکانیزمی است تحت قانون برق ۲۰۰۳ که بر اساس آن مصرف کنندگان بزرگ باید درصد معینی از کل مصرف برق خود را از منابع تجدیدپذیر انرژی خریداری کنند.

پیش نویس قوانین همچنین نشانگر این موضوع است که هر نهادی می تواند انرژی تجدیدپذیر را بر اساس نیاز خود خریداری و مصرف کند؛ چه از طریق تولید خود از منابع انرژی تجدیدپذیر و چه از طریق تأمین انرژی تجدیدپذیر از طریق دسترسی آزاد از هر توسعه دهنده، خرید گواهینامه های انرژی تجدید پذیر و یا با خرید هیدروژن سبز. 

هند که دارای ظرفیت نصب شده ۱۷۵ گیگاوات (GW) انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۲ است، اخیراً از مرز ۱۰۰ گیگاوات عبور کرده است

علاوه بر آن، این پیش نویس بیانگر آن است که دارنده مجوز توزیع هیچگونه مسئولیتی در قبال خرید چنین انرژی ای نخواهد داشت. 

هند که دارای ظرفیت نصب شده ۱۷۵ گیگاوات (GW) انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۲ است، اخیراً از مرز ۱۰۰ گیگاوات عبور کرده است. در همین حال، قوانین همچنین می گویند که هیچ محدودیتی برای نصب نیروگاهها از منابع انرژی تجدیدپذیر وجود ندارد، اما برق تولید شده باید برای استفاده خود نیروگاه مورد استفاده قرار گیرد، نه شبکه برق.

هند پنجمین کشور بزرگ جهان است، اما از نظر ظرفیت نصب شده خورشیدی هنگامی که صحبت از تامین انرژی خورشیدی و یا انرژی تجدید پذیر می شود، هنوز عقب است

در حالی که هند پنجمین کشور بزرگ جهان است، اما از نظر ظرفیت نصب شده خورشیدی هنگامی که صحبت از تامین انرژی خورشیدی و یا انرژی تجدید پذیر می شود، هنوز عقب است و راه زیادی در پیش دارد.

بر همین اساس، مفاد این پیش نویس این پتانسیل را دارد که در عین حال به نفع مصرف کنندگان و شرکتهای کوچک و متوسط، تغییر پارادایمی در تامین انرژی تجدیدپذیر خصوصی هند ایجاد کند. 

به نظر می رسد ایده پشت قوانین جدید بخشی از اقدامات دولت مرکزی برای تشویق مصرف کنندگان انرژی در مقیاس بزرگ، از جمله صنایع است تا تمام توان خود را از منابع تجدیدپذیر انرژی تامین کنند.

قوانین پیشنهادی تأکید می کند که کمیسیون انرژی همچنین مقرراتی را برای دسترسی آزاد انرژی سبز به مصرف کنندگان که مایل به مصرف انرژی سبز هستند وضع می کند اما تصریح می کند که تنها مصرف کنندگانی که بار یا تقاضای ۱۰۰ کیلووات و بالاتر را استفاده کرده اند، باید مجاز باشند و واجد شرایط از طریق این سیستم هستند.

این قوانین می گوید: هیچ محدودیتی برای منبع تغذیه مصرف کنندگان برق اسیر که تحت دسترسی آزاد انرژی سبز را مصرف می کنند، وجود ندارد. در همین راستا، مدیر اجرایی فدراسیون ملی انرژی خورشیدی هند (NSEFI) اعلام کرده که پیش نویس قوانین وزارت نیرو اقدامی برای استقبال از تجدیدپذیرها در کشور است که اقدامی نجات دهنده برای اوضاع اقتصادی هند می باشد.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha