۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
آب بها معضل بزرگ دامداری‌های استان سمنان | دریافت پول زور با عنوان «پشت بار نامه»
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

آب بها معضل بزرگ دامداری‌های استان سمنان | دریافت پول زور با عنوان «پشت بار نامه»

گرمسار- میرآخوری عضو اتحادیه دامداران استان سمنان با بیان اینکه افزایش حق آبه دامداری‌های استان مشکل بسیار جدی ایجاد کرده است، گفت: این امر سبب افزایش قیمت تمام شده تولید شیر شده است.

علی میرآخوری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به برگزاری نشست بررسی مشکلات دامداران گرمسار با حضور مدیران کل آبفا، جهاد و … بیان کرد: یکی از مباحثی که در این نشست مطرح شد، مقوله مهم آب بود که امیدواریم بعد از سال‌ها این مشکلات پیگیری شود.

وی با بیان اینکه خواستار اجرای قانون عادلانه توزیع آب هستیم چرا که دامداران در گرمسار و دیگر نقاط استان سمنان با مشکل روبرو هستند، ابراز کرد: اگر از مسیر قانونی مطالبات به حق مردم برآورده نشود ناگزیر به روش‌های دیگری دست می‌زنند که مناسب نیست در دشت خوزستان بی مقالاتی و مدیریتی موجب شد که مردم به کف خیابان بیایند لذا باید کاری کرد که استان سمنان خوزستان نشود.

مصرف آب دامداری‌ها بیش از میزان مصوب است
نماینده دامداران و مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی و دامداری گرمسار با بیان اینکه مسئولان می‌گویند که مصرف آب دامداری‌ها بیش از ۲۵ متر مکعب در ماه تصاعدی حساب می‌شود در حالی که ۲۵ متر مکعب در ماه برای یک هفته یک دامداری هم کفاف نمی‌دهد.

میرآخوری با بیان اینکه آب بهای دو میلیون تومانی گاوداری که هزاران کیلوگرم شیر مورد نیاز جامعه را در بخش سلامت و تغذیه تأمین می‌کند یکباره با افزایش چهار میلیون تومانی به شش میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است، تاکید کرد: وقتی آب بها ۳۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند چرا قیمت شیر نباید افزایش پیدا کند؟ اگر این قانون است آن هم باید قانون باشد چطور وقتی قانون پول می‌گیرد قانون است.

خواستار اجرای قانون عادلانه توزیع آب هستیم چرا که دامداران در گرمسار و دیگر نقاط استان سمنان با مشکل روبرو هستند

وی افزود: دیگر یک گاو در منطقه‌ای گرمسیر مانند گرمسار در شش ماه نخست سال ۱۸۰ الی ۲۰۰ لیتر آب استفاده می‌کند هر متر مکعب برای پنج گاو است در نتیجه اگر فردی ۳۰ رأس گاو داشته باشد، روزی شش مترمکعب فقط آب مصرف می‌کند که ۲۵ مترمکعب برای چهار روز است در واقع باید مابقی سال را طبق تعریف تصاعدی و آزاد آب بها پرداخت کند که این معقول نیست زیرا هزینه دامداری‌ها را افزایش می‌دهد دامداری‌هایی که همین اکنون هم درگیر مشکلات عدیده‌ای هستند.

بارها به مدیران گفته‌ایم
این فعال بخش دامداری بیان کرد: همانطور که در جلسات به مدیران کل نیز اعلام کردم آب مشکلات عدیده‌ای را برای ارتزاق دامداران نیز ایجاد کرده است فرض کنید در روستای قاطول فردی ۳۰ سال پیش دامداری ایجاد و تمام زندگی و جوانی‌اش را گذاشته تا ۱۰ رأس گاو به ۳۰۰ رأس افزایش یابد اما به این فرد اعلام می‌شود ۱۵ مترمکعب می‌توانید آب مصرف کنید و مابقی را باید آزاد و تصاعدی پرداخت کنید.

میرآخوری بیان کرد: ما در کشور قانون قیمت تمام شده را نیز داریم لذا با این آب بها قیمت تمام شده شیر هشت هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود که با تمام تلاش‌های صورت گرفته شش هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده است اگر آب بها قانون است پس قیمت تمام شده هم باید قانون باشد.

وی درباره دیگر مشکل دامداران که خوراک دام و تهیه نهاده‌ها است توضیح داد: نهاده‌ای که باید ۱۰۰ درصد برای دامداران تأمین شود، متأسفانه فقط در اندازه ۵۵ درصد به صورت دولتی تأمین می‌شود و مابقی آن به صورت آزاد آن هم متأسفانه با واسطه‌گری با چند نرخ تهیه می‌شود که به فلاکت می‌ماند این موضوعات سبب شده تا قیمت تولید دام و طیور افزایش پیدا کند.

ماجرای بندر امام (ره) نیازمند ورود جدی مسئولان
عضو تعاونی دامداری استان سمنان با بیان اینکه از وزیر راه و شهرسازی و جهاد و رئیس گمرک و … درخواست داریم به ماجرای بندر امام (ره) ورود کنند زیرا تمام کشور درگیر آن هستند چرا حمل و نقل نهاده‌های دامی تا این حد با دشواری صورت می‌گیرد؟ چرا ما کرایه ۴۰۰ هزار تومانی نهاده‌های دامی برای هر تن را باید ۷۰۰ هزار تومان بدهیم؟ چرا ساماندهی در این زمینه صورت نمی‌گیرد؟

آب مشکلات عدیده‌ای را برای ارتزاق دامداران نیز ایجاد کرده است

میرآخوری با بیان اینکه امروز برای راضی کردن راننده و بدون مدرک باید پول کارت به کارت کرد، گفت: این پول علاوه بر هزینه بار است و شما باید آن را بپردازید تا فقط راننده راضی شود و بار شما را بیاورد که دام‌هایتان گرسنه نمانند.

وی با بیان اینکه ما هزینه را به حساب راننده واریز می‌کنیم که فقط نهاده‌ها را برای ما منتقل کند در نتیجه مدرکی هم نداریم که ثابت کنیم پول داده‌ایم، بیان کرد: کل کرایه ماشین ۱۰ میلیون تومان می‌شود اما ۱۸ میلیون تومان پول به حساب راننده واریز می‌شود و نام آن را هم پشت بار نامه گذاشته‌اند که وجهه‌ای خوب به آن بدهند.

پول زور از دامدار گرفته می‌شود
این فعال بخش دام و گاوداری‌های غرب استان سمنان افزود: عجیب اینکه تمام کشور هم این موضوع را می‌دانند و کسی کاری انجام نمی‌دهد اگر مشکل حل می‌شود اعلام کنند اگر نه صراحتاً بگویند که هرکس با راننده باید توافق خصوصی کند و هزینه‌ای را بپردازد که رسمی بشود.

میرآخوری در خاتمه گفت: برخی کارخانه‌های خوراک دام از زمانی که مجبور به ثبت همه چیز از ورودی تا خروجی شده‌اند برای دور زدن قانون نرخ‌ها را چند نرخی کرده‌اند و برای اینکه کسی متوجه نشود وقتی دامدار مراجعه می‌کند به او شماره کارت همسر، خواهر همسر، برادر همسر، شاگرد و … را می‌دهند تا دامدار دو بار پول بریزد یک بار پول مصوب جهاد و یک بار مابقی آن را که در واقع پول زور است لذا باید این مسائل رسیدگی شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha