۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
 تولید مسکن به بخش خصوصی واگذار شود
رئیس کمیته عمرانی کارگروه معاونت اقتصادی رئیس جمهور:

تولید مسکن به بخش خصوصی واگذار شود

ابراهیمی، رئیس کمیته عمرانی کارگروه معاونت اقتصادی رئیس جمهور گفت: پشتیبانی ها از حوزه مسکن باید با دولت و مانع زدایی ها نیز باید با همکاری و قوانین مصوب مجلس انجام شود.

به گزارش بازار، محمدحسین ابراهیمی رئیس کمیته عمرانی کل کشور در گفتمان گام دوم انقلاب و ایران جوان و رئیس کمیته عمرانی کارگروه معاونت اقتصادی رئیس جمهور درمورد پیش نیازهای تولید یک میلیون مسکن در سال گفتگو کرد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه تولید مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود گفت: پشتیبانی ها از حوزه مسکن باید با دولت و مانع زدایی ها نیز باید با همکاری و قوانین مصوب مجلس انجام شود.

وی افزود: ما در کارگروه تیم اقتصادی دکتر رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، مسائلی را پیگیری و طرح هایی را آماده می کنیم. دکتر رضایی مشکل اقتصادی کشور را به خوبی می شناسند و راهکارهایی هم از جمله شناسایی فعالان بخش خصوصی را ارائه دادند.

رئیس کمیته عمرانی کل کشور در گفتمان گام دوم انقلاب با اشاره به ورود دولت به مصالح ساختمانی مانند میلگرد و آهن و سیمان گفت: این موضوع نیازمند یک بخش کارشناسی و بازرسی ویژه است تا قیمت تمام شده میلگرد و آهن در کارخانه بررسی و تعیین شود.

ابراهیمی درمورد نحوه تأمین منابع مالی برای تولید مسکن اظهارکرد: با توجه به کسری بودجه و مشکلات مالی دولت، باید طرح های جایگزینی برای تأمین منابع مالی تولید مسکن در نظر گرفته شود.

در ادامه، هوشنگ فروغمند اعرابی مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت ساختمان با تأکید بر اینکه هدف از ساخت مسکن و رویکرد به آن باید مشخص شود گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات ما نبود سازوکارهای لازم و عدم نظارت بر ساخت مسکن است و متاسفانه مسکن را ساختیم که فقط ساخته باشیم.

وی واگذاری تولید مسکن به بخش خصوصی را نیازمند تقویت ظرفیت های این بخش دانست و افزود: مهم ترین مانع در این حوزه توان فکری پایین در بخش خصوصی و بخش دولتی است.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: متاسفانه ما شرکت های مهندسین مشاور از تعرفه مناقصه بردیم و این فاجعه بزرگی بود چون این کار باعث فاصله گرفتن طرح ها از تفکر خلاق و کپی شدن طرح ها می شود.

فروغمند اعرابی با بیان اینکه طرح های ساخت مسکن را شرکت های مهندسین مشاور باید ارائه دهند نه دولت گفت: متاسفانه ما این شرکت ها را برای انجام این کار تقویت نکرده ایم.

ورود اشخاص حقیقی و حقوقی به ساخت مسکن فراهم می شود
اسماعیل حسین زهی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در طرح «جهش تولید مسکن» مصوب مجلس شورای اسلامی موارد لازم برای ساخت مسکن پیش بینی شده گفت: انبوه سازان و شرکت های متولی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به حوزه ساخت و ساز مسکن در کشور ورود کنند.

وی از برنامه های تشویقی و انگیزشی در این طرح برای نوسازی بافت فرسوده شهری و ساخت و ساز در سکونتگاه های غیررسمی سخن گفت و افزود: قطعاً دولت به تنهایی نمی تواند یک میلیون واحد مسکونی بسازد.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: پیش بینی می شود که تا یک ماه آینده سامانه ثبت نام تکمیل شود اما توجه داشته باشیم که قانون به تازگی ابلاغ شده و وزارت راه و شهرسازی قطعاً از شرکت ها برای همکاری دعوت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۹٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha