۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
 همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد بورس نگذارید
کارشناس بازار سرمایه:

همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد بورس نگذارید

بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد کرد همه دارایی خود را در بورس سرمایه گذاری نکنند و بخشی را به ملک و قسمی دیگر را به خرید سرمایه‌هایی نظیر خودرو اختصاص دهند.

به گزارش بازار، بهنام بهزادفر با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بورس اگر در نقاط کم ریسک سرمایه گذاری کنند، ۲۰درصد از تورم عقب تر هستند، اظهار کرد: اکثر سرمایه گذاران در کشورمان سراغ دارایی هایی از جمله زمین و ساختمان می روند تا از پول خود نگهداری کنند.

وی این رویه را موجب تلاطم در اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: این میزان مسکن یا خودرو ناشی از تقاضای کاذب است و دولت باید برای آن برنامه ریزی کند و همه چیز در عمل مختل می گردد.

از طرفی مسیری دیگر برای سرمایه گذاری مردم به وجود نیامده است. در حالی که بازار سرمایه می تواند مسیری خوب برای سرمایه مردم باشد.

بهزادفر در عین حال بسیاری سرمایه گذاری ها را در بازار سرمایه را متعلق به بازار دلالی عنوان کرد و گفت: در این بازار می توان از سه مسیر به تولید ملی کمک کرد.

نخست عرضه اولیه ها هستند، دومی افزایش سرمایه است و مسیر سوم انتشار اوراق شرکت ها بوده که محل استفاده های متعددی دارد.

بهزادفر در عین حال سرمایه گذاری در بورس را موجب افزایش تورم ندانست و افزود: تقاضای کاذب نیز در کشور پدید نیامده و باعث روتق تولید کشور می شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدام روش ترغیبی برای مردم امنیت بیشتری درپی دارد، گفت: بورس به طور کلی از دو مسیر به بازدهی بالا می رسد؛ نخست اینکه نرخ تورم افزوده شود و دلار گران گردد که در این صورت شرکت ها کالاهای خود را گران تر می فروشند ولی این حالت که بازدهی شرکت ها را بالا می برد، پسندیده نیست.

مسیر دوم از سوی برخی کشورهای پیشرفته دنبال می شود؛ آن هم عدم تغییر چندانِ قیمت هاست که افزایش تولید را درپی دارد و موجب افزایش داراییِ در گردش شرکت ها و باز شدنِ ال سی می شود.

به گفته بهزادفر این دارایی در گردش در شرایط ثبات اقتصادی موجب سودآوری شرکت ها و افزایش راندمان بورس می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ما باید سبدی از دارایی در بورس تهیه کنیم؛ مثلا فردی که با سرمایه شخصی وارد بورس می شود، بایستی بخشی از این سرمایه را به صورت ملک و خودرو در اختیار داشته باشد و قسمی از آن را وارد بورس کند.

بخش زیادی از مردم توانِ داشتن ملک و خودرو را ندارند؛ اما سرمایه گذاریِ صرف در بازار سرمایه به آنها توصیه نمی شود. چراکه بخشی از دارایی باید در بورس سرمایه گذاری شود. از طرفی در فضای بورسی نیاز به تنوع دارایی است.

کد خبر: ۱۰۹٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha