شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های رتبه‌بندی صادرکنندگان
از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به اجرا درآمد؛

شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های رتبه‌بندی صادرکنندگان

بر اساس شیوه‌نامه‌ای که سازمان توسعه تجارت ایران سال گذشته تدوین و به تازگی ابلاغ شده‌است، صادرکنندگان بر اساس شاخص‌های مسولیت‌پذیری، مالی و کسب‌وکار کمی، مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبه‌بندی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان که سال گذشته از سوی سازمان توسعه تجارت ایران تدوین شده بود، ابلاغ شد. بر اساس این شیوه‌نامه، صادرکنندگان بر مبنای چهار شاخص، مسولیت‌پذیری، مالی، کسب‌وکار کمی و کسب‌وکار کیفی، رتبه‌بندی شده و اطلاعات آنان روی سامانه جامع تجارت قرار می‌گیرد.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، این شیوه‌نامه «به منظور اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و کنترل ورود اشخاص فاقد اهلیت به حوزه صادرات غیرنفتی و تخصصی کردن صادرات» تدوین شده و میزان فعالیت و سقف اعتباری کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان، روی «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری» قابل دسترسی است.

بر مبنای این شیوه‌نامه، اطلاعات شاخص‌هایی که دارای مرجع مشخص در سطح کشور هستند، شامل مسولیت‌پذیری، مالی و کسب‌وکار کمی، از مراجع ذی‌ربط تجمیع و پردازش شده و رتبه‌بندی تمامی بازرگانان فعال بر اساس آن انجام خواهد گرفت و در دوره‌های زمانی سه ماهه نیز به‌روزرسانی می‌شود. همچنین امکان مشاهده سقف اعتباری، رتبه و شاخص‌های آن از طریق سامان جامع تجارت برای تمامی بازرگانان فراهم است.

در این شیوه‌نامه تصریح شده است که «بازرگانان در صورت تمایل می‌توانند در مورد شاخص‌های مربوط به کسب‌وکار کیفی که دارای مرجع مشخص در سطح کشور نبوده و نیازمند دریافت اسناد و مدارک از متقاضی و ارزیابی‌های خبره‌محور است، به موسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنند و طبق تفاهم انجام شده با این سازمان، نتایج ارزیابی شاخص‌های موردنظرپس از ثبت در سامانه کودال توسط هر یک از موسسات و تایید سازمان بورس، به طور مستقیم در سازمانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری اعمال خواهد شد.

همچنین در این شیوه‌نامه تاکید شده است که «شاخص‌های کسب‌وکار کیفی اختیاری بوده و بازرگانان در هر دوره، مجازند صرفا از طریق موسسات مورد تایید اعلام شده از طریق سامانه برای آن دوره، برای ارزیابی شاخص‌های کسب‌وکار کیفی اقدام کرده و در غیراینصورت به هیچ‌وجه نتایج ارزیابی قابل اعمال و استفاده در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری نخواهد بود.

همچنین «صادرکنندگان به هنگام انجام صادرات ملزم به رعایت سقف اعتباری بوده و در صورتی که تقاضای استفاده مجدد از سقف اعتباری صادرات خود را داشته باشند، می‌بایست ابتدا نسبت به رفع تعهدات ارزی اقدام کنند تا درخواست صادرات آنها در سامانه مورد تایید قرار گیرد.

کد خبر: ۱۰۹٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha