۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
بازار سرمایه؛ سپری مقاوم مقابل تورم
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد

بازار سرمایه؛ سپری مقاوم مقابل تورم

زمانی که پول در بانک دپو شود، افزایش نقدینگی دور از انتظار نیست و این در حالی است که بازار سرمایه می تواند از رشد تورم جلوگیری کرده و سپری برای ایجاد تورم در کشور باشد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه، با بیان مطلب فوق درباره آسیب دپو پول در بانک ها به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: زمانی که نرخ تورم افزایش می یابد، پول به جای گردش در تولید و یا بازار سرمایه، در بانک ها دپو شده و بانک ها ایجاد نقدینگی و تورم را در کشور رقم خواهند زد و به دنبال آن سرمایه گذاری ها کاهش یافته و کاهش میزان سرمایه گذاری، رشد اقتصاد را تنزل و بیکاری افزایش می یابد.

محمدرضا امامی عنوان کرد: کشوری در حال توسعه با وجود مشکلات ساختار بودجه ای، اگر نتواند کسری بودجه خود را کنترل و آن را جبران کند، رشد نقدینگی و دپو شدن آن در بانک ها، افت تولید و تورم بیشتر را برای کشور رقم خواهد زد.

به گفته این کارشناس؛ نرخ بهره پایین باعث ورود هدفمند جریان نقدینگی ها به بازار سرمایه و به دنبال آن افزایش تولید و اشتغال و کاهش تورم در کشور خواهد شد.

امامی با بیان اینکه بازار سرمایه یک نهاد مولد است، اظهار کرد: اگر شرکتی به بازار سرمایه پول تزریق نکند، به طور حتم بازار هم نمی تواند بر سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و طرح توسعه هزینه کرده و موجب کاهش تورم شود.

وی ادامه داد: اگر نرخ بهره بالا باشد، تولید کننده به سمت دریافت وام به دلیل گران بودن آن نخواهد رفت و تا زمانی که وام گران باشد، برای تولید کننده به صرفه نیست، پس در نتیجه باید پول و منابع خود را از بازار سرمایه تهیه کند.

این فعال بازار سرمایه : در صورت پایین بودن نرخ بهره، پول روانه بازار سرمایه شده و شرکت ها با افزایش سرمایه خود منابع مورد نیاز خود را جمع آوری و طرح توسعه اتفاق می افتد.

امامی مقصر اصلی تورم بالا و نقدینگی را نرخ های بهره بانکی عنوان کرد و افزود: زمانی که پول در بانک دپو شود، افزایش نقدینگی دور از انتظار نیست و این در حالی است که بازار سرمایه می تواند از رشد تورم جلوگیری کرده و سپری برای ایجاد تورم در کشور باشد.

او با بیان اینکه برخی اظهار می کنند بازار سرمایه در تورم نقش عمده دارد، کاملا بی اساس است چون با حبس شدن نقدینگی در بانک ها، شرکت ها برای تامین نقدینگی های مورد نیاز خود به سوی بانک رفته و با قیمت بالایی وام گرفته و این به صرفه نیست چرا که سود شرکت کاهش و بدهی های آن افزایش می یابد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار امیدواری کرد: با تیم اقتصادی دولت سیزدهم امید است گامی های موثری در جهت کاهش نرخ بهره صورت گیرد و جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه و تولید حرکت کند.

امامی تاکید کرد: اگر در سال جاری در سبد سرمایه گذاری از گروه پترو پالایشی ها، فلزات و معادن که دارای گزارش خوب بنیادی هستند استفاده کنیم، می توان گفت سرمایه گذای کم ریسک با شرایط خوب در میان مدت خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۰۹٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha