۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
بی ثباتی در بازار صنایع دستی| مازندران در حسرت بازارچه های دائمی
بازار گزارش می‌دهد؛

بی ثباتی در بازار صنایع دستی| مازندران در حسرت بازارچه های دائمی

کلاردشت- نبود بازارچه های فروش دائمی و نمایشگاه ها در روزگار کرونایی سبب شده تا بازار صنایع دستی در مازندران سرد و شکننده شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: به رغم آنکه محصولات فاخر صنایع دستی در مازندران تولید می‌شود اما هنرمندان و صنعتگران رشته‌های مختلف برای فروش محصولاتشان چشم به راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی دوخته اند، نیازی که در تمامی شهرستان‌های استان موج می‌زند.

کرونا بازارهای صنایع دستی در مازندران را برچید و فروش محصولات را به درگاه مجازی سوق داد با این حال بازارچه‌های دائمی نیاز صنعتگران در مازندران است.

بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است و شیوع کرونا بازار فروش محصولات را به گالری‌های مجازی کشانده است و ایجاد بازارچه‌های فروش دائمی همچنان وعده‌های دست نیافتنی شده است.

افزایش اشتغال زایی، صادرات، ارتقای تولید ملی و توسعه پایدار از جمله مزیت‌های صنایع دستی به شمار می‌رود و رشته‌هایی نظیر نمدمالی، لاک تراشی، جاجیم، فرش کلاردشت، گلیم بافی و غیره در استان مازندران رواج دارد.

کرونا به اقتصاد صنعتگران لطمه زده است
بهاری بانوی تولیدکننده و فعال در حوزه صنایع دستی در غرب مازندران با اشاره به مشکلات فراروی هنرمندان صنایع دستی، گفت: کرونا به اقتصاد صنعتگران و هنرمندان آسیب زده است، با این حال هنرمندان با عشق و علاقه به کار صنایع دستی مشغول هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه از طریق فضای مجازی سعی کردیم محصولات را به مشتریان بشناسیم، گفت: امیدواریم ساخت بازارچه در شهرستان چالوس نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا سبب تبادل کالاهای دستی و شناخت نیازهای بازار خواهد شد.

بی ثباتی در <a class=بازار صنایع دستی| مازندران در حسرت بازارچه های دائمی " height="412" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/06/17/4/80619.jpg" width="619" />

بهاری ساخت بازارچه در شهرستان چالوس را مهمترین نیاز صنعتگران و هنرمندان ذکر کرد و گفت: برای دریافت وام و تسهیلات نیز سختگیری‌های زیادی از سوی میراث فرهنگی و بانک صورت می‌گیرد و بافنده و صنعتگر باید مراحل مختلفی را طی کند و برخی‌ها از دریافت تسهیلات پشیمان می‌شوند.

برای دریافت وام و تسهیلات نیز سختگیری‌های زیادی از سوی میراث فرهنگی و بانک صورت می‌گیرد و بافنده و صنعتگر باید مراحل مختلفی را طی کند و برخی‌ها از دریافت تسهیلات پشیمان می‌شوند

وی با اظهار اینکه بافت فرش به صورت ذهنی است و محصولات به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، گفت: طرح‌های مجمعه‌ای، جنگلی از جمله طرح‌ها است و بافنده‌های امروزی طرح‌های فرش کلاردشت را به صورت کامپیوتری و نرم افزاری درآوردند و این کار سبب در راحتی بافت می‌شود.

وی گفت: بیشتر فرش کلاردشت در رنگ‌های سرمه‌ای وی قرمز بود و هر کسی این طرح‌ها را نمی‌پسندید و رنگ‌های آن نیز به صورت گیاهی تولید می‌شد.

بهاری به تنوع ایجاد شده در رنگ‌ها طرح‌ها اشاره کرد و گفت: سعی کردیم با بهره گیری از سلیقه مشتریان به رنگ‌های شاد و متنوع روی آوری و فرش کلاردشت را از رنگ قرمز و سرمه‌ای خارج کردیم و طرح‌های ترکمن را نیز به آن افزودیم.

این هنرمند با اشاره به کامپیوتری شدن طرح‌ها، گفت: این کار سبب شده تا بافندگان امروزی استقبال خوبی داشته باشند.

بهاری با اشاره به شرکت صنایع دستی اظهار داشت: حدود ۱۰ نفر در این مجموعه مشغول هستند و تولید فرش، گلیم، ساچیم، فروش ابزار و مواد اولیه، کوزه‌های تزئینی از جمله فعالیت‌ها است.

مکانی برای فروش محصولات نداریم
مریم حسینی بانوی دیگری که در حوزه صنایع دستی مشغول کار و فعالیت است، فروش محصولات را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: بیشتر افرادی که در این حوزه کار می‌کنند جزو زنان سرپرست خانوار هستند.

وی نداشتن مکان ثابت برای عرضه و فروش محصولات را معضل فراروی هنرمندان برشمرد و گفت: شمار زیادی از زنان زندگی خود را با فروش تولیدات محصولات دستی سپری می‌کنند و اگر نتوانیم دست ساخته‌ها را بفروشیم قطعاً درآمدی نیز کسب نخواهیم کرد.

شهرستان کلاردشت از جمله مناطق مازندران دارای محصولات پرپیشینه صنایع دستی به شمار می‌رود و ساخت بازارچه دائمی فروشی در این منطقه همچنان روی کاغذ مانده است. حسین متاجی رئیس اداره میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های صنعتگران فروش محصولات است، گفت: براساس سیاست گذاری، ایجاد بازارچه‌های دائمی از جمله نیازها است تا محصولات به فروش برسد.

بی ثباتی در <a class=بازار صنایع دستی| مازندران در حسرت بازارچه های دائمی " height="395" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/21/4/71983.jpg" width="598" />

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیماری کرونا سبب شد تا برگزاری نمایشگاه‌های دائمی مختل و تعطیل شود، افزود: این کار سبب شد تا به تأسیسات گردشگری ضرر زده بود.

بازارچه دائمی در کلاردشت ایجاد می‌شود
متاجی با بیان اینکه برای جبران خسارت و حمایت از صنعتگران، فروش مجازی در قالب نمایشگاه‌های مجازی جزو برنامه‌ها قرار گرفته است، گفت: علاوه براین زمینی به مساحت ۹۰۰ مترمربع از سوی شهرداری تهیه شده تا به عنوان بازارچه دائمی صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: این طرح در شورای شهر کلاردشت مصوب شد و امیدواریم بتوانیم بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان کلاردشت ایجاد کنیم.

متاجی با اشاره به راه اندازی سایت برای دریافت تسهیلات گفت: افراد می‌توانند برای دریافت تسهیلات و حمایت از تولید صنایع دستی در این سامانه راه اندازی کنند.

وی با بیان اینکه اکثریت دست بافته‌های کلاردشت داری است، افزود: ترویج و آموزش و ارائه مواد اولیه از جمله حمایت‌های اولویتی سازمان است.

وی به دغدغه‌های صنعتگران اشاره کرد و گفت: اگر دولت مواد اولیه را به صورت رایگان در اختیار قرار دهد بسیاری از تولیدکنندگان و بافندگان می‌توانند برای اشتغال به حرفه فرشبافی بپردازند.

با وجود فعالیت و رونق ۸۰ رشته صنایع دستی، به دلیل نبود مکان دائمی و بازارچه های فروش این دست ساخته‌ها نتوانسته بازار موفقی را برای خود در مناطق مختلف استان مازندران ایجاد کنند و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی فروش می‌تواند اقتصاد فعالان صنایع دستی را شکوفا کند.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها