دستگاه دیپلماسی به توسعه روابط تجاری با همسایگان کمک کند
رئیس اتاق سمنان:

دستگاه دیپلماسی به توسعه روابط تجاری با همسایگان کمک کند

جمعه ای، رئیس اتاق سمنان می‌گوید: با کمک دستگاه دیپلماسی می‌توان از فرصت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه استفاده کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: اعضای اتاق سمنان این آمادگی را دارند تا توسعه مراودات تجاری خود را با کشورهای همسایه و دیگر کشورها توسعه بدهند، در حال حاضر طبق آمار رسمی از مبدأ سمنان به ۴۰ کشور هدف صادرات انجام می‌شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای در سی و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان که با حضور نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس برگزار شد، افزود: فرصت‌های مهمی مانند سوریه و عراق مدنظر صادرکنندگان استان سمنان قرار گرفته، با توان روابط دیپلماتیک این فرصت مهیا است تا روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک دوچندان بشود.

او سبقه و تجارب نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در وزارت خارجه را فرصتی مغتنمی برای استفاده از توانمندی او در جذب و دعوت سفرای کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت: انسجام نمایندگان مجالس با اتاق می‌تواند معجزه اقتصادی به همراه داشته باشد، لذا حضور پررنگ نمایندگان مجلس در اتاق تأثیرگذار و کارا خواهد بود.

به عقیده رئیس اتاق سمنان، همه مشکلات از طریق مجلس حل خواهد شد، چون دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد.

مهدی حداد رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: فعالان اقتصادی داده‌های منسجم و منظمی دارند، گردانندگان اقتصاد این افراد هستند و اتاق نقطه ثقل است، دفتر مجمع نمایندگان باید در محل اتاق‌های بازرگانی داِیر شوند، فعالین اقتصادی از این طریق می‌توانند بدون واسطه با نمایندگان مجلس در ارتباط باشند.

وی افزود: این آمادگی از سوی اتاق وجود دارد هر ماه با مجمع نمایندگان در هر مکانی که تعیین می‌کنند جلسه کارشناسی برگزار کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان خاطرنشان کرد: صاحبان کسب‌وکار در سرتاسر سمنان با کمبود نیروی کار مواجه هستند، این خلأ نیروی کار مشکلات عدیده‌ای را برای صاحبان صنایع ایجاد کرده است.

عباس گلرو، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس نیز در این نشست گفت: در یک سال گذشته تاکنون موفق به جذب ۳۳۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع برخی مشکلات مردم ازجمله گازرسانی و بهبود سیستم توزیع آب به روستاها، تکمیل تالار مرکزی سمنان، توسعه و تجهیز فرودگاه سمنان و نیز در زمینه‌های دانش‌بنیان شده‌ایم.

وی افزود: مقررات دست و پاگیر و زائد مانع ارتباط با برخی از کشورهای همسایه شده‌اند درحالی‌که پول و ثروت در کشور بسیار است اما همت و دغدغه برای رفع مشکلات وجود ندارد.

گلرو تصریح کرد: سهم واردات کشور ایران نسبت به ۱۵ کشور همسایه بسیار ناچیز است و سهم ایران از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه تنها ۲۲ میلیارد دلار است.

وی افزود: در استان سمنان با شناسایی ظرفیت‌ها و نیز حل مشکلات با همکاری اتاق بازرگانی در مسیر توسعه صادرات می‌توان گام برداشت.

عضو هیات رئیسه نمایندگان اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین دغدغه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان رفع موانع اقتصادی و سازوکارهای پیچده اداری برای فعالیت‌های حداکثری صنعت و توسعه استان سمنان است.

حمید علوی بیان کرد: رونق اقتصاد مستلزم ریاضی بودن اقتصاد است و باید به دنبال ارزش پول واقعی بود.

وی سیاسی بودن اقتصاد را ضعف اساسی برشمرد و افزود: فاصله زیاد بین ارزش پول واقعی و ارزش پول ملی تنها به قدرت گرفتن دلال در کشور کمک می‌کند و تا زمانی که سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران خارجی از سودآوری مطمئن نباشند اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان تصریح کرد: باید دولت کوچک شود و حذف عوامل فساد و نیروهای کارآمد اولین قدم برای کوچک‌سازی دولت است.

رستم سعداللهی، رئیس انجمن مدیران صنایع سمنان نیز در این نشست گفت: برنامه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در ده سال آینده چگونه است، آیا ثبات قوانین خواهیم داشت، لذا ضرورت دارد اولویت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به‌درستی در مجلس تصویب شود.

وی ابهام شاخص‌های سرمایه‌گذاری را مهم قلمداد و بیان داشت: از طریق مجلس و دولت باید برای سرمایه‌گذاری برنامه ده سالی تدوین شود.

بوربور، مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری نیز گفت: منویات رهبری همواره بر همدلی و وحدت تأکید دارد، ایجاد نگاه همسو فرصت کار را فراهم کرده است.

وی تأکید کرد: اولین گام برای سرمایه‌گذاری تقویت و تشویق سرمایه‌گذاری است تا زمانی که سرمایه‌گذاری ایجاد نشود مراتب تولید شکل نخواهد گرفت، سنجش اقتصادی در جوامع شاخص سرمایه‌گذاری است، باید این شاخص را به‌درستی انجام بدهیم، آسیب‌شناسی خلأ سرمایه‌گذاری یک ضرورت مهم است.

وی معتقد است باید بخش نگری از استان سمنان حذف شود، هدف خدمت است لذا ضرورت دارد منافع استان مدنظر باشد.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha