۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
بورس عامل آشفتگی بازار مصالح ساختمانی| از صادرات مصالح ساختمانی جلوگیری شود
رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با بازار:

بورس عامل آشفتگی بازار مصالح ساختمانی| از صادرات مصالح ساختمانی جلوگیری شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که نیاز داخلی به مصالح ساختمانی داریم نباید اجازه صادرات مصالح ساختمانی را بدهیم لذا صادرات زمانی ضرورت پیدا می‌کند که نیاز داخل کشور تأمین شده باشد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مشکلات عرضه مصالح ساختمانی در بورس بیان داشت: ما معتقد به این هستیم که باید مصالح ساختمانی در بورس عرضه شود منتهی بورس باید حائز دو فاکتور اساسی باشد.

وی افزود: یک اینکه باید یک سقفی برای قیمت‌ها در بورس در نظر گرفته شود یعنی انتهای این قیمت‌ها نامحدود نباشد. دوم اینکه دستگاه های ناظر باید بر فعالیت عرضه مصالح ساختمانی در بورس نظارت کنند؛ متأسفانه در حال حاضر هیچکدام از این موارد وجود ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین ما وقتی کالایی را در بورس عرضه می‌کنیم نهایتاً یک سری دلال هم پیدا می‌شوند و رقابت‌های کاذبی دربورس ایجاد می‌کنند تا قیمت آن کالا را بالا ببرند؛ متأسفانه برخی اوقات این دلالان با عرضه‌کنندگان آن کالا همکاری کرده و قیمت کالاها را بیخود و بی جهت بالا می‌برند و هیچ نظارتی هم بر این مسئله وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه یک سری آشفتگی در بورس ایجاد شده و عملاً بورس که می‌تواند خودش قیمت مصالح ساختمانی را کنترل کند به عاملی برای افزایش قیمت مسکن تبدیل شده است.

رضایی کوچی بیان داشت: ما بارها به دوستانمان گفته‌ایم که اگر کالایی در بورس عرضه می‌شود باید قیمت تمام شده‌ای برای آن کالا در نظر گرفت و بعد با یک سود متعارف آن کالا را عرضه کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به نظر می‌رسد بورس در کشور ما ساختار درستی ندارد و باید قوانین بورس مورد اصلاح قرار گیرد؛ حداقل باید نهادی ناظر بر قیمت‌های کالا در بورس داشته باشیم تا از حضور دلالان در این بازار جلوگیری شود.

رضایی کوچی با بیان اینکه ما در کشور با کمبود مصالح ساختمانی روبرو نیستیم، بیان داشت: ما نزدیک به دو برابر نیازمان مصالح ساختمانی تولید می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا زمانی که نیاز داخلی به مصالح ساختمانی داریم نباید اجازه صادرات مصالح ساختمانی را بدهیم لذا صادرات زمانی ضرورت پیدا می‌کند که نیاز داخل کشور تأمین شده باشد بنابراین همان بنگاه‌های خصوصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به میزان سی درصد از یارانه‌های پنهان استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین فردی که سیمان و فولاد تولید می‌کند از جاده‌های کشور استفاده می‌کند و به هیچ‌وجه هم مالیات نمی‌دهد همچنین این تولیدکنندگان از برق، آب و گاز یارانه‌ای هم استفاده می‌کنند و هیچ اتفاقی هم رخ نمی‌دهد و متأسفانه این افراد به هر میزان هم که دلشان بخواهد مصالح ساختمانی صادر می‌کنند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: این موارد از جمله مواردی است که ما با وزیر صمت در مورد آن توافق کرده‌ایم که ابتدا باید در زمینه مصالح ساختمانی نیاز داخل برطرف شود و بعد از آن، یعنی مازاد آن اجازه صادرات بگیرد.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha