۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
۱۸۰ هزار تن سیب مازاد بر مصرف در اصفهان تولید می‌شود| کمبود کارگر برای برداشت محصول
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

۱۸۰ هزار تن سیب مازاد بر مصرف در اصفهان تولید می‌شود| کمبود کارگر برای برداشت محصول

اصفهان – رضایی، رئیس اداره جهادکشاورزی سمیرم گفت: نیاز استان اصفهان در زمینه مصرف سیب درختی ۳۰ هزار تن است و این در حالی است که ۲۱۰ هزار تن از این محصول در سمیرم قابل برداشت است.

اشکبوس رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار سطح زیر کشت سیب درختی در این شهرستان را ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن از این سیب قرمز و طلایی است.

تولید ۲۱۰ هزار تن سیب درختی در سمیرم
وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای برداشت محصول سیب در سال جاری ۲۱۰ هزار تن سیب زرد و طلایی است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی ‌های به گونه‌ای انجام شده که بتوان ۳۰ الی ۴۰ هزار تن از این محصول را صادر کرد.

رئس جهادکشاورزی سمیرم با اشاره به اینکه صادرات سیب سمیرم همواره به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و از آنجا به کشورهای اوپایی ارسال می‌شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت که طی دو سال گذشته آنطور که باید در زمینه صادرات اقدام خوبی صورت نگرفته و ضروری است که در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

اعلام نرخ مصوب سیب سمیرم
وی با اشاره به نرخ مصوب سیب سمیرم در سال جاری گفت: قیمت سیب ممتاز هفت هزار تومان، سیب درجه یک پنج هزار تومان و سیب درجه دو سه هزار تومان تعیین شده استو

رضایی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که این نرخ به جز هزینه‌های کارگری و بسته بندی است و حداقل هزینه این دو بخش برای هر کیلوگرم سیب درختی دو هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

سایه دلالان بر سر سیب درختی
وی با اشاره به اختلاف قیمت سیب درختی سمیرم از مزرعه تا مصرف گفت: متاسفانه سال‌هاست که سایه دلالان بر روی قیمت سیب سمیرم سنگینی می‌کند و سیبی که در مزرعه کیلویی پنج هزار تومان خریداری می‌شود در اصفهان به قیمت هر کیلو ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم با اشاره به اینکه حذف دلالان در بازار سیب درختی سمیرم نیازمند عزم ملی است، اضافه کرد: باید توجه داشت که حضور دلالان آسیب زیادی را به تولید کننده و مصرف کننده وارد می‌کند.

کمبود کارگر برای برداشت محصول
وی کمبود کارگر برای برداشت سیب درختی در سمیرم را چالش باغداران در این شهرستان اعلام کرد و ابراز داشت:  شیوع کرونا این چالش را تشدید کرده است.

رضایی همچنین به اشباع بازار در زمین سیب درختی اشاره کرد و گفت: می‌توان گفت در استان اصفهان ۱۸۰ هزار تن سیب مازاد مصرف تولید می‌شود و چنانچه برای صادرات این محصول چاره‌ای اندیشیده نشود آسیب زیادی به کشاورزان وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: هنوز دولت سیب سمیرم را خرید تضمینی نکرده و این امر برای تقویت اراده کشاورزان امری ضروری است.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha