۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
 صادرات ۸۱ میلیون دلاری ایران به مالزی قابل دفاع نیست
رئیس اتاق مرکزی:

صادرات ۸۱ میلیون دلاری ایران به مالزی قابل دفاع نیست

رئیس اتاق مرکزی با اشاره به اینکه صادرات کشورمان به مالزی در سال گذشته ۸۱ میلیون دلار بوده، گفت: این رقم برای صادرات ایران به یک کشور مسلمان با جمعیت ۳۲ میلیون نفری قابل دفاع نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اتاق صنایع، معادن و کشاورزی اراک به مدت دو روز میزبان کاردار و رایزن بازرگانی سفارت مالزی در تهران بود که به‌منظور آشنایی با پتانسیل و ظرفیت‌های صنعتی و صادراتی پیرامون همکاری‌های دو کشور در استان مرکزی حضور پیدا کرده بودند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان مرکزی با کاردار و رایزن اقتصادی سفارت مالزی در تهران، گفت: کشور مالزی از شرایط بسیار مناسبی جهت پذیرش کالاها و محصولات ایرانی برخوردار است و جغرافیای این کشور موجب شده، تولید شیر، گوشت و فرآورده‌های دامی در آن قابل توجه نباشد و به همین دلیل میزان چشمگیری (حدود ۹۰ درصد) از نیاز جمعیت مالزی در تولیدات ذکرشده، از کشورهای دیگر تأمین شود، در ازای آن، مالزی یک کشور مستعد و توانمند به لحاظ تولید غذای دام است.

ناصر بیکی افزود: این عوامل می‌تواند بسترساز تقویت روابط ایران و مالزی باشد و دو کشور با یک توافق دوجانبه که برای طرفین سود به دنبال دارد، امکان بهره‌مندی از این فرصت را دارند.

بیکی اضافه کرد: تولید ۲۰ میلیون تن روغن پالم در سال، از توانمندی‌های مالزی است که ما را در تأمین این محصول یاری می‌کند.

رئیس اتاق اراک در ارتباط با میزان تبادلات تجاری دو کشور اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۸۱ میلیون دلار از سوی ایران به مالزی کالا صادر شده است و نظر به جمعیت ۳۲ میلیون نفری این کشور مسلمان، رقم صادرات ما قابل دفاع نیست.

بیکی ادامه داد: سهم استان مرکزی از این میزان ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ دلار بوده و در مقابل واردات ایران از مالزی ۲۸۷ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار بوده است.

وی در ارتباط با آمار مناسبات تجاری دو کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری نیز اظهار کرد: طی این مدت ۱۷ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار صادرات از ایران به کشورهای مختلف صورت گرفته که سهم کشور مالزی از این میزان ۳۳ میلیون و ۶۲۵ میلیون دلار بوده و در همین مدت ۱۷۵ میلیون دلار نیز کالا از مالزی به کشور ما وارد شده است.

بیکی در پایان با تأکید بر ضرورت انجام این‌گونه دیدارها و ارتباط‌گیری با کشورهای گوناگون جهت افزایش روابط تجاری تصریح کرد: اگر عزم و اراده جدی میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان وجود داشته باشد بی‌تردید این مناسبات و گفتگوهای تجاری به تحقق توسعه اقتصادی استان منجر خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست، گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی و صنعتی استان مرکزی، این ضرورت را ایجاد کرد که اتاق بازرگانی اراک با میزبانی کاردار سفارت مالزی و هیات همراه اقدام به معرفی استان نماید و شرایط بازدید و بهره‌مندی از توانمندی‌ها را فراهم نماید.

سعید بیگ زاده افزود: این سفر به‌منظور بررسی راهکارهای استفاده از موقعیت‌های تجاری و مبادلاتی با کشور مالزی، پیگیری ارتقا بخشی زمینه‌های مناسبات دو طرف و تقویت ارتباطات اقتصادی فی‌مابین صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در این راستا ما به‌عنوان نماینده بخش خصوصی خود را ملزم می‌دانیم بستری فراهم کنیم تا رونق ارتباط استان مرکزی با کشور مالزی، بازاریابی و بازارسازی محصولات و تولیدات استان را رقم بزنیم.

بیگ زاده توضیح داد: برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر واحدهای تولیدی استان طی این دو روز، بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی در زرندیه، مامونیه، ساوه و اراک انجام شد.

وی با بیان اینکه آشنایی با تجار دو طرف از طریق تبادل هیات‌های تجاری میسر است خاطرنشان ساخت: از این طریق توانمندی‌ها و نیازهای طرفین مشخص شده و در این راه برنامه‌ریزی می‌شود.

بیگ زاده گفت: اتاق اراک آمادگی دارد پذیرای هیات‌های تجاری مالایی باشد و برنامه‌هایی در این خصوص دارد که در تقویت ارتباط طرفین نقش‌آفرین خواهد بود.

وی پیشنهاد داد پس از انجام بررسی‌های لازم یکی از شهرهای کشور مالزی که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی با استان مرکزی قرابت و شباهت دارد شناسایی شده و دو منطقه طی تفاهم‌نامه‌ای، قرارداد خواهرخواندگی را به امضا برسانند.

کاردار سفارت کشور مالزی نیز در دیدار با فعالان اقتصادی استان مرکزی هدف از سفر خود به پایتخت صنعت کشور را انجام بررسی‌های لازم جهت برقراری تجارت و افزایش تبادلات بازرگانی میان دو طرف عنوان کرد.

محمدنظام حلیمی افزود: این روابط می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله تبادل دانش و دانشجو، تکنولوژی، تبلیغات و... باشد.

وی اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته وجود تحریم‌ها علیه ایران و دشواری در تبادلات مالی و همچنین شیوع بیماری کرونا به‌عنوان دو عامل منفی و بازدارنده، تجارت میان دو کشور را کاهش چشمگیر داد.

حلیمی اضافه کرد: اراده کشور مالزی بر رونق و افزایش تعاملات تجاری با ایران است و بی‌تردید تصمیم گیران اقتصادی ایران نیز خواهان این اتفاق هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی مالزی گفت: روغن پالم مهم‌ترین داشته ماست به‌نحوی‌که ۷۰ درصد صادرات مالزی، به این محصول اختصاص داشته و علاوه بر این لاستیک، صنایع شیمیایی، ماشین‌آلات و ... در سبد صادرات مالزی قرار دارد.

کاردار سفارت مالزی تصریح کرد: مواد غذایی دریایی، محصولات کشاورزی، محصولات فرآوری شده، سوخت، صنایع نفتی و... نیز عمده تولیدات وارداتی از ایران به مالزی را تشکیل می‌دهد.

حلیمی از علاقه کشور خود به بازاریابی محصولات در ایران خبر داد و افزود: البته در کشور شما نیز تولیداتی وجود دارد که ما از خرید آن استقبال می‌کنیم.

کاردار سفارت مالزی در ایران با اشاره به دستاوردهای سفر دوروزه خود ابراز داشت: استان مرکزی را منطقه‌ای سرشار از فرصت، پتانسیل و ظرفیت شناختم که در سایه وجود واحدهای تولیدی بزرگ این امکان را دارد که با نقاط و شهرهای مختلف جهان ارتباطات تجاری داشته باشد.

وی سپس در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مالزی خاطرنشان ساخت: سال گذشته ۱۱ پروژه به ارزش ۴۳ میلیون دلار توسط ایرانیان در مالزی سرمایه‌گذاری شده و همچنین ۲۶ پروژه واحد تولیدی در زمینه الکترونیک توسط ایرانیان عملیاتی شد.

حلیمی تصریح کرد: اکنون بستر فراهم است تا سرمایه‌گذاران ایرانی در بخش‌های صنایع شیمیایی، تولیدات پزشکی و درمانی، هتل و توریسم، مواد غذایی و مواد غذایی حلال سرمایه‌های خود را به جریان اندازند.

وی خاورمیانه را بازار مهمی دانست که مالزی خواستار ارتباط تجاری با آن است و در این میان سهم کشور ایران برای این مناسبات ویژه و قابل ارتقا است.

به گفته حلیمی ایران در حال حاضر چهارمین مقصد تجاری کشور مالزی است.

وی این سفر را نقطه سرآغاز شناسایی توانمندی‌های استان مرکزی دانست و گفت: تمام اطلاعات این سفر برای دفتر مرکزی ارسال و زمینه اعزام هیات‌های تجاری دو طرف فراهم خواهد شد.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در نشست فعالان اقتصادی استان مرکزی با کاردار سفارت مرکزی و هیات همراه بیان داشت: کشور ایران توانمندی‌های تولیدی دارد که به‌وسیله آن می‌تواند به نیازهای کشور مالزی پاسخ دهد و جایگاه خود در صادرات محصول به این کشور را تقویت کند.

علی جودکی گفت: یکی از اقدامات ما در توسعه تجارت خارجی، شناسایی نقاط کانونی دنیاست که توان پذیرش کالاهای ایرانی را دارد و آسیای جنوب شرقی در این میان بسیار حائز شرایط ارزیابی می‌شود چراکه هم به لحاظ حمل‌ونقل و هم از حیث محصولات مورد تبادل می‌توان آن را در زمره مشمولین مذاکرات تجاری ویژه دید.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال میوه‌های ایران می‌تواند جایگزین خوبی برای میوه‌هایی باشد که از کشور مصر وارد مالزی می‌شود، یا در حوزه لبنیات، محصولات پتروشیمی و... بازار این کشور می‌تواند تولیدات ایرانی را در خود جای دهد.

جودکی اظهار کرد: در این سفر دوروزه، علاوه بر برنامه‌های مختلف، سه جلسه اختصاصی نیز برگزار شد تا اقدامات رصد شود و در همین راستا مقرر شد کمیته‌ای مشترک، نظارت بر تصمیمات تجاری دوطرفه و اجرای آن را بر عهده گیرد.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha