۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
سختی تولید مبل راحتی | پایه صنعت مبل سازی لق می‌زند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

سختی تولید مبل راحتی | پایه صنعت مبل سازی لق می‌زند

مشهد- صنعت مبلمان در سراسر جهان به‌عنوان یکی از سود ده‌ترین صنایع کوچک و زودبازده شناخته می‌شود که به دلایل متعدد پای این صنعت در داخل کشور لنگ می‌زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تأمین نشدن مواد اولیه باکیفیت باوجود تعرفه بالا، حضور قدرتمند رقبا و تأثیر مالیات بر ارزش‌افزوده در قیمت تمام‌شده کالا، ازجمله موانع توسعه تولید و صادرات صنعت مبلمان است.

علی خدری تنها سازنده صنایع مبل راحتی در شهرستان سرخس که حالا به قول خودش گرانی و مشکلات وی را از روی مبل راحتی بر روی زمین کشانده یکی از کارآفرینان و تولیدکنندگان خراسانی است که از اوضاع نابسامان این صنعت و تولیدات چوبی ابراز گلایه دارد.

وی که با استفاده از الوار و چسب و پارچه نشیمن گاهایی برای آسایش و آرامش خانواده‌ها تهیه می‌کند و برای عده‌ای از جوانان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال آفریده حالا به گفته خودش روزگار سختی را پشت سر می‌گذارد و در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

این تولیدکننده و کارآفرین که ساعتی را با وی در خصوص مشکلات صنفش با وی هم‌کلام شدیم ابراز می‌کند: این روزها به دلیل کرونا و افزایش قیمت مواد اولیه روزهای بدی را پشت سر می‌گذرانیم و در صورت عدم‌حمایت مسئولان شک نکنید که دیگر تا سال دیگر صدای اره و چکش از این کارگاه و سایر کارگاه‌ها بلند نخواهد بود.

از آنجاکه این تولیدکننده معتقد است بازگو کردن مشکلات کارساز نیست اما تلاش می‌کنیم تا با پرسش‌هایمان موانع سد راه تولید مبل راحتی را جویا شویم.

* چند سال است که در این صنعت مشغول به کار هستید؟
حدود ۱۰ سالی است که در صنعت مبلمان سازی مشغول به کار هستم.

* کار را از کجا آغاز کردید؟
شروع کارم با یک مغازه کوچک بود که حدود سه سال پیش و با دریافت تسهیلات کلید خورد بعدها به من پیشنهاد شد تا کارگاهی به مساحت ۳۰۰ متر را تجهیز و راه‌اندازی کنیم که متأسفانه پس از بازسازی این کارگاه بزرگ آنقدربه مشکلات برخوردیم که حتی یک سال از کار وزندگی ماندیم.

سختی تولید مبل راحتی | پایه صنعت مبل سازی لق می‌زند

* چه مشکلی؟
شاید باورتان نشود ولی یک سال درگیر وصل شدن برق این کارگاه بودم و لذا زمان کار را در این مدت از دست دادم.

* با چقدر سرمایه و برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟
در ابتدا افزون بر ۱۲۰ میلیون تومان سرمایه‌ تامین کردیم که البته تمام آن با دریافت تسهیلات از بانک محقق شد که با دریافت این وام موفق شدم تا کارگاه را تجهیز و برای ۶ نفر در ابتدای کار شغل ایجاد کنیم.

* الآن تعداد افراد شاغل در کارگاه شما بیشتر است؟
تصمیم و نیاز بر این بود که تعداد افراد به‌کارگیری شده را افزایش دهیم اما شیوع بیماری کرونا تمام طرح‌ها را نقش بر آب کرد.این کارگاه تولیدی در صورت عدم شیوع کرونا و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌توانست زمینه اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر را نیز مهیا کند اما بیش از یک سال است که با افت شدید فروش محصولاتمان در بازار مواجه هستیم.

از طرفی طی شیوع کرونا و افزایش قیمت‌ها تمام پس‌اندازمان را برای پرداخت اقساط و هزینه‌های جاری پرداختم تا کارگاه همچنان پابرجا بماند.

* در حال حاضر با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟
یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان این صنف است که باوجود خطوط تولید مناسب، تولیدکنندگانی که مایل به انجام کار هستند و دانش و توانمندی تخصصی، اما سودهای بالای بانکی و پارتی‌بازی مانع تأمین نقدینگی موردنیاز واحدها شده است.

حدود ۴۰ درصد مواد اولیه موردنیاز این صنعت از خارج تأمین می‌شود که باوجود مشکلات ارزی، باقیمت‌های بالایی وارد کشور می‌شوند.

* آیا گران تمام شدن مبل به همین دلیل است؟
بله  «ام. دی. اف» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در کار ماست که در عین کمبود تولید داخلی، از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیست.

حتی ام. دی.اف را هم از کشورهایی نظیر گرجستان، روسیه، مالزی و اندونزی وارد می‌کنند و طبیعی است واردات این مواد اولیه با این قیمت ارز اجازه رقابت به ما برای ساخت مبل ارزان نمی‌دهد.

* مبل‌ها چقدر افزایش قیمت داشته است؟
ازآنجاکه مواد اولیه در تولید صنایع چوبی مبلمان با افزایش ۱۵۰ درصدی مواجه شده است لذا رشد قیمت‌ها هم به همین تناسب بسیار تصاعدی و غیرقابل‌باور شده است.

به‌طور مثال تا پیش‌ازاین موج گرانی‌ها نرخ تمام‌شده هر مبل راحتی برای ما در کارگاه حدود ۷ الی ۸ میلیون بود که همان را در بازار بین ۱۵ الی ۱۶ میلیون تومان می‌فروختیم  اما همان مبلمان راحتی 7 میلیونی در حال حاضر برای خود ما به  عنوان تولیدکننده حدود ۱۶ میلیون تومان آب می‌خورد و لذا باید ۲۵ میلیون تومان به مشتری بفروشیم یعنی ۴ برابر گران‌تر شده است!

* در کار شما هم واسطه‌ها نقش دارند؟
بله به‌طور کاملاً واضح دخیل هستند. متأسفانه بیشترین زحمت و دغدغه تأمین تولید را ما بر دوش داریم اما واسطه‌ها بدون هیچ زحمتی همان سود و حتی بیشتر از ما را از مشتری می‌گیرند بدون اینکه زحمتی برای تولید کشیده باشند.

* مواد اولیه را از کجا تأمین می‌کنید؟
مواد اولیه را از مشهد و یا بازارهای تهران تهیه می‌کنیم.

* برای تأمین مواد اولیه مشکل‌دارید؟
تأمین نشدن مواد اولیه باکیفیت باوجود قیمت‌های گزاف، تأثیر مالیات بر ارزش‌افزوده در قیمت تمام‌شده کالا، کیفیت پائین جنس‌های داخل بازار و گرانی مواد اولیه خارجی همگی ازجمله موانع ما برای تهیه مواد اولیه است.

سختی تولید مبل راحتی | پایه صنعت مبل سازی لق می‌زند

* تا چه میزان تولیدات داخلی نیاز شمارا تأمین می‌کند؟
ما مشکلی برای استفاده از مواد اولیه و ساخت داخل نداریم و اتفاق خیلی خوشحال می‌شویم که به‌جایی برسیم که تمام مواد اولیه این صنعت ایرانی باشد اما واقعیت این است که پارچه‌های رومبلی ایرانی بسیار بی‌کیفیت هستند و در برخی موارد عمر مفید آن‌ها حتی به دو ماه هم نمی‌رسد.

وقتی کیفیت پارچه پائین است لذا مبل خریداری‌شده توسط مشتری خیلی زود کیفیت و شکل خود را از دست می‌دهد و لذا به مار و اعتبار سازنده و فروشنده لطمه وارد می‌کند.

* برای تأمین پارچه رومبلی هم با کمبود و یا چالش روبرو هستید؟
برای تأمین پارچه رومبلی اگر پول داشته باشیم چالشی نداریم اما واقعیت این است که این پارچه‌ها بسیار گران هستند.به دلیل گرانی اکثر تولیدکنندگان از پس خرید پارچه‌های ایتالیایی بر نیامده و لذا از طرفی همان طور که توضیح دادم پارچه های ایرانی را نیز نم یتوانند جایگزین کنند.

البته ما شاهد هستیم که برخی از این پارچه‌ها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود ولی بااین‌حال آن‌قدر دست‌به‌دست می‌شود که بازهم گران به دست تولیدکننده می‌رسد.

* برای تأمین چوب هم با همین مشکلات روبرو هستید؟
در اکثر شهرها به دلیل وجود رطوبت  چوب‌ها دارای ترک‌خوردگی و درز می‌شوند چراکه بعد از خشک شدن چوب خشک‌شده و جمع می‌شود و موجب خرابی مبل می‌شود.

از وقتی‌که قطع درختان و برداشت چوب در جنگل‌های شمال کشور ممنوع شده لذا اوضاع تأمین چوب هم به وخامت گرائیده است البته مشکلات این صنف و واحدهای تولیدی تنها به تأمین پارچه و چوب ختم نمی‌شود زیرا در عمل برای توسعه کار در کارگاه ها باید از ابزارآلاتی بهره گرفت که متأسفانه به دلیل تحریم‌ها و گرانی ارز واردات آن با مشکلات فراوان روبروست و بسیار هم گران تمام می شود.

هزینه‌های میلیاردی برای خرید دستگاه‌ها، زمین کارگاهی و لوازم موردنیاز تولید مبل ازجمله مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکننده است و اگر همه آن‌ها به‌موقع تأمین باشند تازه شما ‌به پیچ‌وخم‌های اداری و حمایت بخش دولتی می‌رسید که عملاً تولیدکننده را از حرکت بازمی‌دارد  و لذا نمی‌توان در این مصاحبه این مشکلات را واکاوی کرد.

* در حال حاضر وضعیت فروش مبل چگونه است؟
ما نمی‌توانیم به‌طورقطع بگوییم که خریدوفروش کاملاً قطع‌شده است، اما با توجه به اینکه هرساله از قبل عید خریدوفروش زیاد بود اما دو سال است که به دلیل کرونا و هم‌چنین افزایش قیمت مبلمان بازار با رکود مواجه شده است البته امیدواریم که بازار مبل هم همانند سایر کالاها بتواند رونق یابد و بتوان تا حدی مواد اولیه آن را در بازار تأمین کرد.

سختی تولید مبل راحتی | پایه صنعت مبل سازی لق می‌زند

تا پیش‌ازاین موج گرانی بیشترین خریداران ما در بازار عروس و دامادها تشکیل می‌دادند چراکه برای زندگی مشترک خود مجبورند مبل بخرند اما با این قیمت‌ها تازه‌عروس‌ها هم ترجیح می‌دهند فعلاً از خرید خودداری کنند.

* آیا حمایتی هم از شما شده است؟
این صنف باوجود مشکلات فراوان متأسفانه از حمایت دستگاه‌های دولتی خارج است و دیگر موضوع اینکه به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، این کالا از سبد مصارف عموم حذف‌شده است تا حدی که مصرف‌کننده از خرید این کالا صرف‌نظر می‌کنند.

پایین آمدن قدرت خرید مردم بزرگ‌ترین دلیل کاهش تولید است و سایر تولیدکنندگان هیچ رغبتی به تولید ندارند، زیرا انبار کردن مبلمان کار بسیار دشوار و پرهزینه است و بلافاصله بعد از تکمیل شدن تولید، باید به فروش برسد پس متوقف کردن خط تولید بسیار به‌صرفه‌تر است.

متأسفانه ما با نرخ بالای مالیات و عوارض و به‌خصوص اجاره و هم‌چنین دستمزد و بیمه تأمین اجتماعی روبرو هستیم و دیگر از پس هزینه‌ها بر نمی آئیم.

عدم ثبات نرخ و افزایش بی‌رویه مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم همه این‌ها سبب می‌شود که تولیدکننده از عهده هزینه‌های تولید برنیاید و درصورتی‌که مسئولان روش‌های حمایتی را در این دوران برای تولیدکننده قرارند هند ورشکستگی بخش تولید قطعی است .

امیدوارم در بحث تولید مسئولان جدی‌تر به این بخش بپردازند چون شکست در تولید پیامدهای زیادی را می‌تواند ناخوشایند زیادی را می‌تواند داشته باشد.

* انتظار شما از دولتمردان چیست؟
در حال حاضر آن‌قدر قیمت تولید افزایش‌یافته که نیاز به سرمایه‌های هنگفت هست  و لذا بسیاری از همکاران من از  پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند.

متأسفانه سیستم بانکی هم که حمایتی از تولیدکننده ندارد و نرخ تسهیلات برای شخصی که دلالی می‌کند و شخصی که تولید می‌کند یکی است و این در حالی است که در برخی کشورها به تولیدکنندگان بیشترین تسهیلات با کمترین سود تعلق می‌گیرد تا محصول آن‌ها قابل‌رقابت شود.

بسیاری از مشکلات موجب شده تا به علت نبود مواد اولیه و ابزارآلات بازار مبلمان در سراشیبی قرار گیرد و بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل و مجبور به تعدیل نیرو شوند و این مشکلات نکته‌های پنهانی نیست که چشم دولتمردان پنهان بماند  لذا توجه به هر یک از این موضوعات می‌تواند نجات‌بخش این صنعت باشد.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha