چالش صنعت تولید نیمه هادی با تغییرات آب و هوایی| تراشه ها اجزای اصلی فناوریهای سبز هستند
«بازار» گزارش می دهد

چالش صنعت تولید نیمه هادی با تغییرات آب و هوایی| تراشه ها اجزای اصلی فناوریهای سبز هستند

با وجودی که تراشه ها در فناوری سبز همچون خودروهای برقی کاربرد دارند اما این صنعت همراه با انرژی و زباله زیادی است از این رو شرکتهای تولید کننده در این حوزه راهکارهایی را باید بیاندیشند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: به گزارش «سی ان بی سی تی وی ۱۸» تراشه های نیمه هادی اجزای اصلی بسیاری از فناوری های سبز مانند خودروهای برقی، پنل های خورشیدی و حتی توربین ها هستند. با حرکت جهان به سمت فناوری سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش تقاضا برای تراشه ها میزان انتشار کربن را در شرایط ناخواسته ای قرار می دهد. چرا که ساخت تراشه های نیمه هادی یک فرآیند پر انرژی و با مصرف بالای آب است و همچنین زباله های خطرناکی ایجاد می کند.

با این حال شرکت های بزرگ تولید تراشه تولید گازهای گلخانه ای صفر را هدف قرار می دهند. از طرفی در طول سال گذشته که کمبود نیمه هادی ها سرتیتر خبرها شد توجه خیلی ها را به این موضوع جلب کرد. درحالی که تراشه های نیمه هادی در اکثر وسایل از پردازنده های رایانه، لپ تاپ، تلفن همراه گرفته تا  خودرو، تلویزیون، لوازم الکترونیکی و حتی بسیاری از لوازم خانگی استفاده می شود و نیمه هادی ها تقریباً در همه جنبه های زندگی مدرن نفوذ می کنند، در حالی که تعداد کمی از میزان کربن عظیمی که برای تولید تراشه های نیمه هادی مورد نیاز است، آگاه هستند.

پردازش و تولید تراشه های نیمه هادی یک فرایند پر انرژی و همراه با مصرف بالای آب است که همچنین باعث ایجاد زباله های خطرناک می شود. به طوری که شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC)، بزرگترین شرکت تولید کننده نیمه هادی جهان، از ۵ درصد از کل ظرفیت برق تایوان و بیش از ۶۳ میلیون تن آب استفاده می کند

پردازش و تولید تراشه های نیمه هادی یک فرایند پر انرژی و همراه با مصرف بالای آب است که همچنین باعث ایجاد زباله های خطرناک می شود. به طوری که شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC)، بزرگترین شرکت تولید کننده نیمه هادی جهان، از ۵ درصد از کل ظرفیت برق تایوان و بیش از ۶۳ میلیون تن آب استفاده می کند. TSMC تنها تولید کننده تراشه نیست که از منابع با چنین ظرفیت بالایی استفاده می کند. سایر تولیدکنندگان بزرگ نیمه هادی مانند اینتل و سامسونگ نیز همین مشکلات را دارند.

این در حالی است که شرکت های نیمه هادی متعهد شده اند که هدر رفت آب و مصرف انرژی خود را کاهش دهند یا حداقل وابستگی خود را به منابع انرژی سوخت های فسیلی کمتر کنند. اما شرکتها در سالهای اخیر نتوانسته اند اکثر استانداردهای پایداری خود را برآورده کنند. TSMC تصمیم گرفته است تا سال ۲۰۵۰ به آلایندگی خالص برسد، حتی اگر ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

با این حال، انتظار می رود که کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، اما شرکت ها به احتمال زیاد نگرانی های زیست محیطی را دارند، در حالی که تلاش می کنند تا تقاضای کاهش یافته را برطرف کنند

با این حال، انتظار می رود که کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، اما شرکت ها به احتمال زیاد نگرانی های زیست محیطی را دارند، در حالی که تلاش می کنند تا تقاضای کاهش یافته را برطرف کنند. اما انتظار می رود تقاضا در سال های آینده به طور چشمگیری افزایش یابد. اما در اینجا پارادوکسی است، تراشه های نیمه هادی اجزای اصلی بسیاری از فناوری های سبز مانند وسایل نقلیه برقی، پنل های خورشیدی و حتی توربین ها هستند. با حرکت جهان به سمت فناوری های سبز برای کاهش انتشار کربن، افزایش تقاضا برای تراشه های نیمه هادی تنها باعث افزایش انتشار کربن می شود.

نیاز به بررسی بیشتر است
راه خروج از چرخه این است که فناوری های جدیدتر و سرمایه گذاری های بزرگ تولیدکنندگان نیمه هادی برای کاهش وابستگی خود به انرژی مبتنی بر سوخت های فسیلی و کاهش هدر رفت آب آنها باشد. اما شاید آنچه مورد نیاز است، بررسی دقیق تر تولید کنندگان نیمه هادی باشد. جاش متیوس، مدیر بخش تحقیقات HFS، که تحقیقات خود را در مورد فناوری و پایداری متمرکز می کند، می گوید: هرچه بیشتر از تأثیرات زیست محیطی هر محصولی که دارای تراشه تولید TSMC است، بیشتر دیده شود، می توان به قدرت خرید گسترده شرکت های بزرگ الکترونیکی پی برد.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha