۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
روایت ناکامی مستأجران و وام ودیعه مسکن| ۷خوان دشوار تسهیلات
بازار گزارش می‌دهد؛

روایت ناکامی مستأجران و وام ودیعه مسکن| ۷خوان دشوار تسهیلات

قم- وام ودیعه مسکن برای حمایت از مستأجران در نظر گرفته شده اما متقاضیان این تسهیلات در استان قم به دلیل شرایط سخت و نیاز به ضامن‌های کارمند از آن فراری هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مستأجران و افرادی که از نعمت یک سرپناه محروم هستند این روزها شرایط سخت‌تری نسبت به دیگر اقشار جامعه دارند چرا که در این بحران اقتصادی و رکود بازار مسکن و به ویژه آشفتگی بازار اجاره بها این مستأجران نگون بخت با توجه به نجومی شدن نرخ‌های اجاره مبالغی را بابت اجاره و یا رهن یک خانه پرداخت می‌کنند که در سال‌های گذشته با چنین مبلغی می‌توانستند خانه‌دار شوند.

فشارهای اقتصادی یک طرف و بحران کرونا از طرفی دیگر پشت مستأجران قمی را خم کرده است؛ در چنین شرایطی اخیراً دولت با هدف حمایت از مستأجران اقدام به پرداخت وامی به نام «وام ودیعه مسکن» کرده است؛ سود این وام ۱۳ درصد و مدت بازپرداخت آن برای تهرانی‌ها ۵ ساله و برای سایر شهرهای کشور ازجمله قم بازده ۳ ساله در نظر گرفته شده است.

وامی که بار مضاعف روی دوش مستاجر است
میزان اقساط تسهیلات در نظر گرفته شده برای این وام ۷۰ میلیون تومان برای تهران بزرگ با بازپرداخت یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و برای سایر کلان‌شهرها ۴۰ میلیون و بازپرداخت یک میلیون ۳۴۰ هزار تومان هم‌چنین برای شهرهای کوچک ۲۵ میلیون و میزان اقساط پرداختی یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما به نظر می‌رسد این وام نه تنها باری را از دوش مستأجران برنداشته که هیچ بلکه با توجه به شرایطی که برای دریافت آن در نظر گرفته شده از جمله دو ضامن و عدم همکاری خوب بانک‌های عامل برای پرداخت آن مستأجران را بر سر دوراهی قرار داده که بسیاری از مستأجران این وام را در حکم مٌسکنی می‌دانند که فقط اندکی از درد و مشکلات مستأجران را التیام داده است.

وام ودیعه مسکن نه تنها باری را از دوش مستأجران برنداشته بلکه با توجه به شرایطی که برای دریافت آن در نظر گرفته شده مستأجران را بر سر دوراهی قرار داده است

اما طبق آمارها امسال خرید و فروش مسکن در کل کشور ۴۰ درصد کاهش ولی در مقابل قراردادهای اجاره تا ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ در شرایط کنونی که نرخ اجاره بها به طور توهمی بالا رفته به نظر می‌رسد مبالغی که مستأجران برای کرایه یک خانه معمولی پرداخت می‌کنند در سال‌های گذشته با چنین مبلغی می‌توانستند خانه‌دار شوند حال آیا این وام ودیعه که برای دریافت آن باید مستأجر هفت خوان رستم را طی کند می‌تواند جوابگوی آشفتگی بازار اجاره بهای مسکن باشد؟

ناامید شدیم
عرشیا فرهنگیان که کارمند و مستأجر است طبق گفته او در طرح اقدام ملی مسکن هم ثبت نام کرده اما به دلیل شرایط دشوار آن نیمه‌های راه کنار رفته در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره وام ودیعه مسکن بیان می‌کند: وقتی در رسانه‌ها شنیدم که وام ودیعه قرار است به ما مستأجران پرداخت کنند خوشحال شدم لذا مدارک و اجاره نامه را برای دریافت وام به بانک بردم اما در همان ابتدای امر متصدی بانک با خواندن شرایط دریافت وام مرا نا امید کرد.

این شهروند قمی در ادامه می‌افزاید: وقتی چنین شرایطی برای دریافت یک وام ناچیز مسئولان گذاشته‌اند مستأجر به این فکر می‌افتد که مبلغ اجاره بالایی را پرداخت کند بهتر از این که در به در دنبال چنین وامی وقت خود را هزینه کند مگر با ۴۰ میلیون تومان آن هم با چنین شرایط سختی می‌شود خانه رهن کرد؟

روایت ناکامی مستأجران و وام ودیعه مسکن | ۷خوان دشوار تسهیلات

بانک‌هایی که به سختی با مستأجران برای دریافت وام کنار می‌آیند
طبق گفته‌های بسیاری از مستأجران و حتی مسئولان اداره کل راه و شهرسازی قم بانک‌های عامل برای پرداخت این وام به مستأجران همتی ندارند و همکاری خوبی ندارند. علیرضا دهقان که کارگر یک شرکت در منطقه نیزار است درباره عدم همکاری بانک‌ها می‌گوید: وقتی به یکی از بانک‌های عامل سطح شهر قم برای دریافت وام می‌رویم با کمال ناباوری متصدیان بانک‌ها پاسخگوی ما نیستند اصلاً مگر وامی هم وجود دارد این مشکل تنها مشکل من نیست خیلی از افرادی را می‌شناسم که شرایط دریافت را داشتند ولی در بانک با در بسته روبرو شدند.

به گفته وی، شاید بانک‌ها این وام را برای افراد خاصی در نظر گرفته‌اند، مگر نه در بانک خبری از پرداخت وام ودیعه نیست نه تنها این وام مشکلی را حل نکرد بلکه بانک‌ها سنگ‌های بسیاری را جلوی راه مستأجران گذاشته‌اند، یکی از بانک‌ها که میگوید ظرفیت تمام است و بانک دیگر هم گفته هنوز برای ما ابلاغ نشده؛ مستأجران را بیشتر از این سردرگم نکنید.

ضامن سد راه مستأجران برای دریافت وام
گویا مستأجران اگر شرایط دریافت وام ودیعه مسکن را داشته باشند باید در سامانه اداره کل راه و شهرسازی ثبت نام کنند که برای خود پروسه طولانی است و در ضمن باید ضامن که کارمند دولتی است آنها را ضمانت کند، در این مرحله بیشتر مستأجران از این شرایط ناراضی هستند.

مینا چاووشی که یک بانوی سرپرست خانوار است و مدیریت یک خانواده ۵ نفره را بر عهده دارد و با خیاطی روزگار می‌چرخاند به خبرنگار بازار می‌گوید: وارد سامانه شده و همه مراحل را پشت سرگذاشتم، وقتی به بانک مراجعه کردم گفتند باید ضامن کارمند دولتی داشته باشید، من یک ضامن بازنشسته را معرفی کردم که بانک مخالفت کرد؛ آخر من خانم سرپرست را چه کسی ضمانت می‌کند؟

طبق گفته‌های بسیاری از مستأجران و حتی مسئولان اداره کل راه و شهرسازی قم بانک‌های عامل برای پرداخت این وام به مستأجران همت و همکاری خوبی ندارند

یک متصدی بانک نیز بیان می‌کند: خوب بود که در همان ابتدای امر ثبت نام در سامانه اگر فردی شامل دریافت وام نباشد از همان ابتدای کار در سایت اعلام شود چرا که مستأجرانی را می‌شناسم که برای یک کد رهگیری مبلغی بیش از ۸۰۰ هزار تومان به دفاتر مشاور املاک سطح شهر قم پرداخت کرده‌اند؛ مشکل فقط ضامن نیست این نوع طرح‌ها و تسهیلات باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

برای بیان وضعیت مستأجران و سنگ‌اندازی و مشکلاتی که برای دریافت وام در بانک‌های عامل با آن روبرو هستند به سراغ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان قم رفتیم ولی پاسخی دریافت نکردیم سپس به اداره کل راه و شهرسازی رفته و از وضعیت وام ودیعه مسکن در قم سؤال کردیم.

روایت ناکامی مستأجران و وام ودیعه مسکن | ۷خوان دشوار تسهیلات

۶ هزار قمی موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شدند
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت وام ودیعه مسکن در قم و استقبال آن می‌گوید: وام ودیعه مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده که تاکنون در قم ۶ هزار و ۲۳۰ متقاضی این وام را دریافت کرده‌اند.

حسن صبوری می‌افزاید: متقاضیان زیادی به این اداره مراجعه و از بانک‌های عامل به دلیل عدم همکاری در دریافت وام گلایه دارند همچنین باید گفت بانک‌ها هم بر اساس اعتبار و منابع مالی که از سال گذشته داشته‌اند اقدام به پرداخت وام ودیعه مسکن کردند که در شهر قم این اعتبار و سهمیه‌ای وجود ندارد و ما مراتب را به وزاتخانه اعلام کردیم که اخیراً سامانه این وام هم مسدود شده است.

بانک‌ها بر اساس اعتبار و منابع مالی که از سال گذشته داشته‌اند اقدام به پرداخت وام ودیعه مسکن کردند که در شهر قم این اعتبار و سهمیه‌ وجود ندارد

وی افزود: بانک‌ها بر اساس اعتبارهای باقیمانده از سال گذشته اقدام به پرداخت وام ودیعه کرده‌اند که در شهر قم با پرداخت این سهمیه، اعتباری برای پرداخت وام ودیعه مسکن مستأجران وجود ندارد که این امر به وزارت راه‌ و شهرسازی برای تأمین اعتبار جدید یا مسدود نمودن سامانه اعلام شده است.

اعلام خبر پرداخت وام ودیعه مسکن خود باعث افزایش اجاره بها شده است و اگر مستأجری پس از طی هفت خوان رستم بتوانند این وام را دریافت کنند فقط می‌تواند با کمک آن مبلغ اضافه شده به اجاره منزل خود نسبت به سال گذشته را بپردازد. یعنی مصوبه تصویب شده تا مستأجران را نقره داغ کند.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha