۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
منفی امروز بورس، رویداد عجیبی بود

منفی امروز بورس، رویداد عجیبی بود

هلالات، کارشناس ارشد بازار سرمایه طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: روند بازار را نمی شود با حرف درمانی، تغییر داد اما حداقل با شرایط امروز به نظرم نباید بازار این چنین افت می کرد.

وحید هلالات: منفی امروز، رویداد عجیبی بود. رویدادی که باعث شد هر تحلیلگر و فعال بازاری، یکبار تمام متغیرهایی که به ذهنش می رسد را مرور کند تا به دنبال دلیلی برای توجیه این ریزش عجیب باشد.

نرخ بهره، مذاکرات سیاسی، نرخ ارز، وضعیت بازار جهانی، آمارهای اقتصادی غرب، خبرهای پیرامون شرکت های چینی و نظایر آن، مولفه هایی است که ارتباط آن را با نوسان بازار می توان مورد بررسی قرار داد.

سناریوهای مختلف بابت هرکدام این متغیرها، نهایتا برای تمام گروه ها یک خبر بد نیست و از طرفی، بازده اخیر بسیاری از نمادهایی که شناوری بالا و بنیاد مناسب دارند، نه تنها به اندازه شاخص نبوده که منفی هم بوده است!

عموما وقتی به شکل کلی بازار حرکت می کند، باید به دنبال دلایل کلان گشت. در صعود قبلی، برخی نمادهای پرپتانسیل بازدهی ندادند اما در نزول، همراه بازار افت کرده اند.

به نظرم، ریزش کل بازار خصوصا در یک/دو روز اخیر خارج از منطق بود. هرچند که بازار راه خودش را می رود و منطقی بودن یا نبودن، در بازده ما تغییر ایجاد نمی کند اما حداقل با مفروضات فعلی باید بگوییم که بازار مستحق این چنین ریزشی نبود.

آزادسازی ارز ترجیحی، مذاکره و توافق سیاسی و مسائلی ازین دست آثار مشابهی روی تمام بازار ندارد لذا هر سناریوی محتملی را در نظر بگیریم، نباید تمامیت بازار منفی و صف فروش باشد. بازارهای موازی هم در حالتی نیستند که بگوییم چون سایر بازارها بازده منفی داده اند، بورس تحت تاثیر قرار گرفته است.

نهایتا اینکه روند بازار را نمی شود با حرف درمانی، تغییر داد اما حداقل با شرایط امروز به نظرم نباید بازار این چنین افت می کرد.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha