۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
 به طور میانگین در هر خودرو ۱۲ قطعه کسری داریم
مدیرعامل ایران خودرو:

به طور میانگین در هر خودرو ۱۲ قطعه کسری داریم

مدیرعامل ایران خودرو گفت: ۹۴ هزار دستگاه خودروی کف داریم که در مجموع یک میلیون و ۱۳۲ قطعه کسری دارند و میانگین هر خودرو ۱۲ قطعه است.

به گزارش بازار، فرشاد مقیمی در نشست تخصصی رفع چالش‌های تأمین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، افزود: آمار تولید خودروهای ما از ابتدای سال تا پایان شهریور ۲۳۹ هزار دستگاه خودرو خواهد بود و میزان عرضه ما در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد هم بیشتر شده است در حالی که شائبه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ما به عمد می‌خواهیم خودروهایمان در کف بماند.

وی گفت: در خصوص تعهدات معوق خود هیچ مشکلی نداریم و به میزانی که تعهد کرده ایم تولید و تجاری سازی انجام می‌شود.

مدیرعامل ایران خودرو، مشکل نقدینگی و تأمین تراشه‌های الکترونیک را دو عامل اصلی ایجاد خودروهای کف خواند.

مقیمی افزود: کاهش توان نقدینگی خودرو ساز و قطعه سازان ناشی از قیمت دستوری خودرو، افزایش هزینه‌های تأمین قطعات و بحران جهانی کسری تراشه‌های الکترونیکی از سال گذشته و تأمین نشدن مجموعه‌های الکترونیکی خودرو مانندای سی یو، مالتی مدیا، بی سی ام، دوربین، کیسه هوا، نمایشگر، چراغ‌ها و ... را مهمترین علل مشکلات خودرو سازی در بحث تأمین قطعات اصلی خودرو اعلام کرد.

وی گفت: از میانگین ۱۲ قطعه که هر خودرو کسری دارد سه قطعه مربوط به تراشه هاست و ما در خصوص برخی چیپ ست‌های خاص تا ۲۰ برابر افزایش قیمت داشتیم.

مدیر عامل ایران خودرو افزود: در این شرایط ما به دنبال کاهش تولید نبوده و تداوم تولید را داشته ایم.

مقیمی گفت: با توجه به مشکلات مربوط به تراشه‌ها و افزایش تورم در شش ماه ابتدایی سال و افزایش ۲۰ درصدی قیمت ارز و افزایش ۴۰ درصدی هزینه نیروی انسانی و افزایش هزینه‌های مواد اولیه و تجهیزات ما همچنان قیمت شش ماه نخست خودرو را دریافت نکرده ایم و سرمایه در گردش ما کاهش یافته است.

وی افزود: میزان تولید ما در شهریور ماه به بالای ۵۳ هزار دستگاه می‌رسد و از ۲۵ شهریور تا آخر مهر امسال بیش از ۷۵ هزار دستگاه خودروهای تولیدی ما تجاری می‌شود و روانه بازار خواهد شد.

مدیر عامل ایران خودرو گفت: با توجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش تولید و عرضه ما نیازمند کمک‌های همه جانبه هستیم و تا پایان مهر شاهد ۶۰ هزار دستگاه خودروی کف پارکینگ خواهیم بود و ما نیازمند سرمایه در گردش هستیم تا بتوانیم برای تأمین کنندگان سفارش بدهیم.

مقیمی از مسئولان ذیربط درخواست کرد شیوه قیمت گذاری خودرو بر مبنای مؤلفه‌های اقتصادی، اصلاح و به نوعی زیان‌های ناشی از قیمت گذاری تکلیفی برای ما جبران شود.

وی گفت: رفع موانع عدم اخذ تضامین و وثایق جهت تأمین مالی در بازار پول و سرمایه، الزام شورای رقابت به اعلام قیمت‌های جدید و همچنین تأمین فوری نقدینگی برای سفارش گذاری تراشه‌ها از دیگر درخواست‌های ماست.

در ادامه این نشست آقای عادل پیرمحمدی مدیر عامل ساپکو با انتقاد از عملکرد شورای رقابت گفت: وظیفه این شورا، شناسایی قیمت است، اما چرا در یک سال گذشته به این وظیفه اش عمل نکرده و آن را به گردن دولت فعلی انداخته است.

پیرمحمدی با اشاره به اینکه شورای رقابت مرتکب ترک فعل شده است، افزود: این شورا باید همان زمان با شجاعت تمام افزایش قیمت خودرو را ابلاغ می‌کرد.

مدیر عامل ساپکو گفت: ما در بحث تراشه‌ها با بحران جهانی مواجه ایم و تلاش می‌کنیم حل شود.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی ما در کف شرکت قفل شده است و اگر این مبلغ آزاد شود مشکلات ما حل خواهد شد.

در ادامه این نشست سیدجواد سلیمانی مدیر عامل گروه خودرو سازی ساپیا نیز گفت: در شش ماه ابتدایی امسال ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش تولید داریم.

وی افزود: از نظر میزان تحویل هم حدود ۲۲۰ هزار دستگاه تحویل داده ایم که رشد حدود ۴۰ درصد داشته است.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha