۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
اینجا فرودگاه همدان؛ دریغ از یک صعود| برج مراقبت خاموش است!
بازار گزارش می‌دهد؛

اینجا فرودگاه همدان؛ دریغ از یک صعود| برج مراقبت خاموش است!

همدان- در حالی پروازهای اربعین رونق را به برخی فرودگاه های کشور بازگرداند که شرایط در فرودگاه همدان حتی با این وضعیت نیز به رونق نسبی و موقتی نرسید و این در حالی است که هزینه های کلانی صرف آن شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فرودگاه همدان که در سطح بین‌الملل با کد شناسایی OIHH تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شناخته می‌شود با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور به‌شمار می‌رود.

این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود هشت دهه است تا جایی که در سال ۱۳۴۵ شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید که در فاصله هشت کیلومتری ضلع شمال‌شرقی شهر همدان در کنار جاده اصلی تهران و به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار و در حوالی فرودگاه قدیم واقع‌شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۴۹ ساخت این فرودگاه آغاز شد و پروژه در سال ۱۳۵۱ به اتمام و به بهره‌برداری رسید.

در خصوص هزینه هایی که برای این فرودگاه شده است، امیر خجسته، نماینده سابق مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی سال گذشته عنوان کرده بود برای رونق فرودگاه همدان اعتبارات کلانی در مجلس تصویب و از طریق وزارت‌خانه جذب استان شده که با هزینه این اعتبارات باید نام این فرودگاه در کنار نام فرودگاه‌های فعال کشور قرار بگیرد.

هزینه بیش از ۸۰ میلیاردی برای توسعه فرودگاه بین‌المللی همدان
وی با اشاره به هزینه بیش از ۸۰ میلیاردی برای توسعه فرودگاه بین‌المللی همدان، گفت: همدان باید در زمینه برقراری پروازها در کشور حرف برای گفتن داشته باشد.

بهار سال ۱۳۹۸ بود که بلندترین برج مراقبت شرکت فرودگاه های کشور با ارتفاع ۵۲ متر با حضور وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه همدان به بهره برداری رسید.

مدیر وقت فرودگاه همدان در حاشیه بهره برداری از این طرح با بیان اینکه طرح ساخت تکنیکال پلنت و برج مراقبت فرودگاه همدان با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال اجرایی شد، افزود: این طرح در مساحتی به متراژ دو هزار و ۵۰ متر مربع و ارتفاع ۵۲ متر به بهره برداری رسید.

سهراب کلوندی عنوان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی، وجود تپه‌های ماهوری شکل و محدودیت دید کنترل مراقبت، ساخت این برج، ایمنی فرودگاه همدان را افزایش داد و چراغ‌های باند این فرودگاه نیز با اعتبار ۴۳ میلیارد ریال خریداری و نصب شده است.

فرودگاه تعطیل همدان دریغ از یک حرکت| اینجا برج مراقبت خاموش است!

اما به راستی در پی این هزینه ها چه عایدی برای مردم همدان به ویژه گردشگری آن شاهد بوده ایم؟ اواخر شهریورماه و اربعین حسینی نیز علی رغم مطرح شدن این موضوع که پروازها از فرودگاه همدان بلند می شود، باز هم فرودگاه همدان بی رمق و بدون پروازها ادامه حیات داد! این درحالی بود که در این راستا رئیس مجمع نمایندگان استان همدان با اشاره به مکاتبات انجام شده به منظور برقراری پرواز اربعین از همدان برای خادمان حسینی، اظهار کرد: در همین راستا پیگیری‌هایی از معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با بیان اینکه زیرساخت در فرودگاه همدان برای برقراری پرواز آماده است گفت: قول مساعد برای انجام این پرواز از همدان برای خادمان داده شده که امیدوارم عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه فرودگاه همدان یک فرودگاه بین‌المللی است و امکان پرواز به کشورهای مختلف در آن وجود دارد اظهار کرد: متأسفانه این مجموعه با وجود برخورداری از ظرفیت‌ها معطل مانده است.

اما همه این موارد بی نتیجه ماند و دریغ از یک حرکت در فرودگاه همدان! این اتفاقات در حالی است که با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مسافران و گردشگران سفرهای خود را هوایی انتخاب کرده تا ایمنی را بالاتر برده و در مسیر سفرهای هوشمند و ایمن قدم بردارند اما همدان سهمی از این ظرفیت هم ندارد!

این ها در وضعیتی است که نه تنها استان همدان به لحاظ گردشگری موقعیت های بسیاری را در دل خود دارد، بلکه بهترین زمان های سفر به همدان نیز با این روند از بین رفت و هم چنان در حال از بین رفتن است!

خسارت ها بر بدنه گردشگری همدان با همین نبود زیرساخت ها و برنامه ریزی های مناسب تا پایان اسفندماه ۹۹ به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است و این روند منهای خسارت های وارده به این حوزه در ۶ ماهه نخست سال جاری است!

اما به راستی چرا باید همدان هم چنان علی رغم هزینه های بسیاری که در فرودگاه خود داشته، سهمی از پروازهای کشور نداشته باشد؟ این وضعیت چه زمانی خاتمه می یابد و نقش آن بر بدنه گردشگری به کما رفته همدان در این دوران چیست؟ در این راستا صحبت های علی مرادی پور، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان را نیز در ادامه می خوانید:

فرودگاه تعطیل همدان دریغ از یک حرکت| اینجا برج مراقبت خاموش است!

علی مرادی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا راه آهن اصلاً تعطیل نشد، عنوان کرد: این وضعیت، روزنه امیدی برای گردشگری همدان محسوب می شد.

در استان همدان پروازی نداریم
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان با بیان اینکه متاسفانه برند گردشگری همدان یعنی غار علیصدر بر اساس یک سری تصمیمات به تعطیلی کشیده شد، عنوان کرد: اثرات این وضعیت را بر بدنه گردشگری همدان به عینه می توان مشاهده کرد.

استان کرمانشاه تنها یک ماه به سبب شیوع ویروس کرونا فرودگاه خود را تعطیل کرد و پروازها از ابتدای سال ۹۹ بار دیگر در این استان آغاز شد، اما استان همدان با این روند پیش نرفت

وی با بیان اینکه از سویی دیگر متاسفانه شاهد تعطیلی و بسته بودن فرودگاه همدان بوده ایم، گفت: در حالی که استان کرمانشاه تنها یک ماه به سبب شیوع ویروس کرونا فرودگاه خود را تعطیل کرد و پروازها از ابتدای سال ۹۹ بار دیگر در این استان آغاز شد، اما استان همدان با این روند پیش نرفت.

مرادی پور ادامه داد: متاسفانه فرودگاه همدان همچنان تعطیل است و دریغ از یک حرکت! همه این ها روی کار اثر می گذارد و به نوعی ما خودمان، روی خودتعطیلی ها اثر گذاشتیم و با آن همسو شدیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان ادامه داد: با نگاهی به وضعیت گردشگری دوباره شیراز می بینیم که هم اکنون، پروازهای داخلی و خارجی آن برقرار است اما ما در استان همدان نه تنها پروازی نداریم بلکه غار علیصدر را هم در مدت طولانی ای تعطیل کرده ایم.

وی با بیان این موضوع و ضمن ابراز گلایه مندی تصریح کرد: در حوزه گردشگری به مدیری نیاز داریم که جسور باشد، این حوزه مدیران ترسو نمی خواهد!

مرادی پور در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد: این روزها چه کمکی در استان همدان به تاسیسات گردشگری شده است؟ این تاسیسات را به امان چه کسی رها کرده اند؟ این روزها به راستی شاهد لطمات و ضررو زیان های بسیار بر بدنه فعالین گردشگری به ویژه در حوزه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هستیم و کسی هم نه پاسخگو است و نه حمایتی می کند.

فرودگاه تعطیل همدان دریغ از یک حرکت| اینجا برج مراقبت خاموش است!

آنچه مسلم است؛ فرودگاه همدان قرار نیست از این خواب زمستانی بیدار شود و با وضعیتی روبرو است که تصمیم دارد نه تنها پروازی نداشته باشد بلکه همان برنامه های بازیافت هواپیما هم در سکوت رها کند! چراکه یک ماه پیش بود که نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح بازیافت هواپیما در همدان مطرح کرد: این طرح، طرحی بین المللی است که در دنیا بیش از دو یا سه مورد آن وجود ندارد و قرار بود در همدان نیز اجرایی شود اما در حال حاضر شاهدیم که چندماهی است معطل و بر زمین مانده است.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه قرار بود این طرح در کنار فرودگاه همدان به انجام برسد، گفت: نگذاشتند این طرح انجام شود و اگر دیر بجنبیم آن را به سمنان می‌برند چون دومین استان متقاضی این طرح است.

وی عنوان کرد: این طرح نه تنها به لحاظ اشتغال زایی مهم است بلکه جنبه بین المللی نیز دارد و با ورود به این عرصه معضل فرودگاه همدان نیز حل می شود و شاهد راه افتادن فرودگاه همدان نیز خواهیم بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آقایان مسئول باید زمین را تأمین کنند اما جای سوال است چرا زمین نمی‌دهند و چرا همراهی نمی‌کنند در حالی که وضعیت آب و هوایی همدان مناسب پیش بردن این طرح است.

حال  باید دید علی رغم هزینه های بالایی که برای فرودگاه همدان شده است، علت این رکود و رخوت چیست؟ چرا باید برنامه ای برای فرودگاه همدان که می تواند چرخ اقتصاد گردشگری را هم به حرکت درآورد، وجود ندارد؟  

کد خبر: ۱۰۸٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha