۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
قوانین کشور مانع پیشرفت استارتاپ‌ها شده‌اند | لزوم تغییر نگرش مجامع دانشگاهی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

قوانین کشور مانع پیشرفت استارتاپ‌ها شده‌اند | لزوم تغییر نگرش مجامع دانشگاهی

گرگان- فعالان استارتاپی گلستان، وجود یک اکوسیستم قوی را ضروری می‌دانند و معتقد هستند برخی قوانین کشور بعضاً غل و زنجیرهایی در راستای ممانعت با رشد کسب و کارهای دانش بنیان است.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: توسعه کشورها بر اساس پیشرفت‌های آنها در حوزه‌های علمی شکل خواهد گرفت، کشور ما نیز از این امر مستثنا نیست و به همین دلیل در سال‌های اخیر به حوزه استارت‌آپی و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای شده است.

یکی از شرکت های خلاق در استان گلستان که نزدیک به یکسال از آغاز فعالیتش می گذرد، استارتاپ «سایرا» است که در زمینه آموزش آنلاین زبان انگلیسی فعالیت دارد. این مجموعه متشکل از دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه گلستان است و تلاش دارند با ارتقاء این نرم افزار زمینه آموزش مجازی زبان انگلیسی را برای فارسی زبانان فراهم کنند. در شرایطی که بسیاری از نرم افزارهای مطرح زبان فارسی را پشتیبانی نمی کنند سایرا موفق شده با جذب کاربران بسیاری این محدودیت را بردارد.

استارتاپ آموزش زبان سایرا در حال حاضر در حوزه زبان انگلیسی با یک تیم ۴۰ نفره در حال حاضر در دو بستر نرم افزار و اینستاگرام فعالیت می‌کند. در این مجموعه پنج نفر در تیم تولید محتوا فعالیت دارند که از ۱۰ تیرماه سال گذشته محتوای مبتدی و متوسط سایرا را در حال آماده‌سازی بودند که با موفقیت به پایان رسید.

پک‌های تخصصی آموزش زبان این مجموعه هم در چند ماه آینده آماده خواهد شد تا فاز اول کاری سایرا به اتمام رسد و وارد فاز دوم شود. در حال حاضر هم هشت هزار و ۵۰۰ کاربر فعال دارد. بر همین اساس با «علی عرب مفرد» مدیر شرکت استارت‌آپی زبان سایرا گفتگویی داشتیم تا مهم‌ترین چالش‌ها و نیازهای پیشروی این شرکت‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

* استان گلستان جایگاه کسب‌وکارهای استارت‌آپی چگونه است؟
جوششی در این زمینه در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است که می‌تواند از دیدگاه مدیریتی برای استان گلستان بررسی شود. بحث استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق را مسئولان خیلی بیشتر از قبل بهاء می‌دهند و تازه متوجه شده‌اند که این بحث تا چه اندازه می‌تواند برای توسعه استان مهم باشد.

حث استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق را مسئولان خیلی بیشتر از قبل بهاء می‌دهند و تازه متوجه شده‌اند که این بحث تا چه اندازه می‌تواند برای توسعه استان مهم باشد

 صنایع خلاق، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها هم از نگاه مردم و هم مسئولان تا حدودی دارای اهمیت شده است اما جای کار زیاد دارد. هنوز افراد بسیاری مخصوصاً دانشجویان با این حوزه بیگانه هستند و همین باعث شده فرایند تبدیل استان از یک استانی که فاقد این شرایط بوده به استانی که بتواند پیشرو باشد خیلی کند صورت بگیرد. اگر با تغییر رؤسای دانشگاه‌ها این خلأ پر شود و در دانشگاه تغییرات به وجود بیاید قطعا مباحث کارآفرینی معرفی بیشتر خواهد شد و جوشش ده ها برابر می شود.

* برای بهبود جایگاه چه باید کرد؟
رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه کمک کنند و به جز موارد محدود هنوز رسانه‌ها نیز نتوانسته جایگاه واقعی استارت‌آپ‌ها را معرفی کنند. در رسانه خیلی مباحثی که مهم نیست و اذهان مردم را بیشتر درگیر می‌کند زیاد مطرح می‌شود اما این بحث‌ها بسیار کم است این در حالی است که اهمیت بسیاری برای توسعه و اقتصاد استان به همراه دارد.

پیش‌ قراول بهبود جایگاه استارت‌آپ‌ها رسانه‌ها  هستند که با معرفی این کسب‌وکارها مردم را به این سمت سوق دهند. بسیاری مفاهیم هستند که بیگانه‌اند اما رسانه‌ها بررسی می‌کنند اگر موارد عینی که به‌صورت الگو و مدل هستند را بیشتر معرفی کنند این مسئله سبب خواهد شد افراد بیشتری وارد این حوزه شوند کار را ادامه دهند.

* مهم‌ترین نیاز استارت‌آپ‌ها برای رشد کمی و کیفی فعالیتشان چیست؟
نیاز جدی یک استارتاپ اکوسیستمی است که او را به درستی راهنمایی کند و در آن، استارت‌آپ بداند چه باید بکند و چه برنامه‌ای در مدت‌زمان شش ماه یا یک سال خواهد داشت. گلستان این اکوسیستم را ندارد. استارت‌آپ باید بداند وقتی وارد شد چه مراحلی را طی کند و در چه مرحله‌ای از چه کسانی مشاوره بگیرد. قوانینی داریم مانند مالیات و بیمه که زمان بسیاری را می‌برد با اینکه خودم در کارگاه نیز شرکت کرده‌ام بازهم نمی‌دانم و قوانین در این حوزه خیلی سردرگمی برای استارت‌آپ‌ها به وجود می‌آورد.

پیش‌ قراول بهبود جایگاه استارت‌آپ‌ها رسانه‌ها  هستند که با معرفی این کسب‌وکارها مردم را به این سمت سوق دهند

بسیاری نمی‌دانند در این حوزه چه کاری باید انجام دهند و اینها تلفیق می‌شود و برخی از دوستان خسته شده و این مسیر را رها می‌کنند درحالی‌که اگر اکوسیستم برقرار باشد در ابتدا مشاور می‌آید و مسیر پیشرو را برای استارت‌آپ روشن می‌سازد به‌عنوان مسائل من شخصاً هنوز نمی‌دانم که زمان سرمایه‌گذاری‌ام رسیده یا خیر و تنها باواسطه تجربه شخصی به دنبال این هستم که فاز اول به اتمام برسد و با یک منبع درآمدی با سرمایه‌گذارهای مختلف صحبت کنم.

* قوانین چقدر با استارتاپ ها همراه است؟
متأسفانه قوانین کشور چندان استارت‌آپی نیست، مثلاً زمانی که به دنبال بیمه مسئولیت مکان سایرا مراجعه کردم به ما گفتند باید بروید در سامانه انبار وزارت صمت ثبت‌نام کنید به آنجا مراجعه کرده‌ایم اما چیزی به بنام دفتر وجود ندارد و من دفتر را به‌عنوان عمده‌فروشی ثبت کردم ظرفیت آن ۱۰ تن و ۲۰ تن است و هر شرکتی که بخواهد بیمه کند الزام است که در این سامانه وارد شود و به‌عنوان انبار ثبت‌نام کند ازاین‌گونه مسائل خیلی زیاد است که باعث سردرگمی استارت‌آپ‌ها می‌شود و اگر افرادی باشد در هر زمینه مشورت دهند شاید برخی از این مسائل را بتوانیم برطرف کنیم.

* چه انتظاراتی از دولت دارید و چگونه شما را می‌تواند حمایت کند؟
در قوانین و قواعد بسیار خلأ بزرگی در این حوزه داریم. یک قسمتی از جامعه که جوانان و کارآفرینان هستند تلاش می‌کند که روبه‌جلو حرکت کنند اما این قوانین مانند غل و زنجیره‌هایی هستند که این اجازه را به ما نمی‌دهند تا در مسیر پیشرفت عمل کنیم و مانند بازدارنده‌ای در جلوی راه پیشرفت استارت‌آپی ایستاده‌اند. ارائه تسهیلات به استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده است اما به‌تنهایی بدون داشتن قوانینی که کمک بیشتری به استارت‌آپ‌ها کند ممکن است عقیم بماند.

* آینده فعالیت‌های استارت‌آپی گلستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آینده بسیار روشن است. جوشش در حوزه مدیریت را در تمامی زمینه‌ها می‌بینیم و از زمانی که تحریم‌ها بیشتر شد حتی کسب‌وکارهای خانگی نیز در بستر مجازی جوششی ایجاد شده است. در دانشگاه نیز کمی این جوشش به وجود آمده اما هنوز کار جایی فراوانی وجود دارد تا بتوانیم به موفقیت‌های که می‌خواهیم در این حوزه داشته باشیم را به دست آوریم.

قوانین و قواعد بسیار خلأ بزرگی در این حوزه داریم یک قسمتی از جامعه که اسم آن را جوانان و کارآفرینان هستند تلاش می‌کند که روبه‌جلو حرکت کنند اما این قوانین مانند غل و زنجیره‌هایی هستند که این اجازه را به ما نمی‌دهند تا در مسیر پیشرفت عمل کنیم

وقتی صحبت از کارآفرینی می‌شود یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند که خیلی کمک‌کننده باشد بحث صادرات است. باتوجه‌به همسایگی چند کشور که با استان گلستان ارتباط نزدیک دارند مطمئناً زمانی که تولیدات به سمتی باشد که بتوانید صادرات داشته باشد و درآمدزایی برای استان رقم می‌زند شاهد رشد و پیشرفت خواهیم بود.

هرکدام از این استارت‌آپ‌ها در ساده‌ترین حالت اشتغال خوبی را فراهم می‌کنند و در کنار آن ارزش افزوده خوبی نیز ایجاد می‌کنند. بسیاری از محصولات استان به‌صورت خام و اولیه فروخته می‌شود وقتی فرآوری شود و بسته‌بندی متفاوت داشته باشد جایگاه شغلی بیشتری نیز ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha