۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
توسعه جغرافیایی بازار سرمایه با «احراز هویت الکترونیکی»
مدیرعامل کارگزاری بانک سامان مطرح کرد

توسعه جغرافیایی بازار سرمایه با «احراز هویت الکترونیکی»

احراز هویت به توسعه مرزهای جغرافیایی بازار سرمایه در داخل و خارج از مرزهای کشور می‌انجامد و دسترسی عادلانه و یکسانی را برای تمامی سهامداران ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه احراز هویت، به منظور شناسایی مشتریان برای ورود به بازار سرمایه یک امر ضروری است، گفت: روزانه در بازارهای مالی، حجم بالایی از پول و سرمایه معامله می‌شود. گاهی مبالغ بسیار کلان هستند و پیگیری این حجم از معاملات کار دشواری است. از طرف دیگر، این تراکنش‌های مالی کاملا با سرمایه مردم در ارتباط است و ممکن است با کوچکترین حرکت سودجویانه مشکلات جبران ناپذیری ایجاد شود.

حمیدرضا مهرآور ادامه داد: بنابراین، کارگزاران باید از هویت افرادی که اقدام به انجام معاملات می‌کنند، آگاه باشند. این کسب اطمینان از هویت افراد به مراجع قانونی کمک خواهد کرد تا در صورت بروز هرگونه جرایم مالی، آن را پیگیری کرده و فرد خاطی را شناسایی کنند. این جرایم مالی می‌تواند اقدام به پولشویی، کلاهبرداری، اخلال در معاملات و… باشد.

وی با بیان اینکه طبق قوانین و مقررات هرگونه خدمات‌دهی به سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص است، خاطرنشان کرد: این موضوع برای ایرانیان خارج از کشور نیز صادق است. آنان پس از احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی‌نیاز می‌شوند و با یک‌بار ثبت‌نام به تمامی خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در احراز هویت الکترونیکی را گامی ارزشمند در توسعه جغرافیایی بازار سرمایه در داخل و خارج از مرزهای کشور خواند و تصریح کرد: احراز هویت الکترونیکی، مرزهای داخلی و خارجی را از میان می‌برد و با برقراری عدالت میان اقشار مختلف جامعه از طریق توزیع دسترسی عادلانه به منافع بازار سرمایه، امکانات برابری را روستائیان در نقاط دورافتاده کشور و همچنین ایرانیان مقیم سایر کشورها فراهم می‌آورد.

وی دقت بالا، افزایش سرعت فرایند احراز هویت و تقویت نقش مسئولیت اجتماعی بانک‌ها و کارگزاری‌ها در بحران کرونا را از مزیت‌های احراز هویت الکترونیکی خواند و افزود: دقت بالا به دلیل استفاده از الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی که بسیار بیشتر از دقت نیروی انسانی است، از دیگر مزایای احراز هویت الکترونیکی است. همچنین افزایش سرعت فرایند احراز هویت سبب صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود.

مهرآور امضای دیجیتال را یکی از الزامات مهم در اجرایی شدن احراز هویت الکترونیک دانست و تاکید کرد: امضای دیجیتال ابزاری تخصصی برای رمزنگاری داده‌ها، نگهداری و حفاظت از کلید خصوصی افراد است که از آن می‌توان در سامانه‌هایی همچون اظهارنامه‌های مالیاتی، ثبت سفارش و دفاتر اسناد رسمی استفاده کرد.

وی ادامه داد: امضای دیجیتال برای اثبات هویت الکترونیکی شخص در شرایطی همچون درخواست برای دسترسی به حساب بانکی، امضای دیجیتال اسناد، امضای دیجیتال تراکش های مالی و ... استفاده می‌شوند. بدین ترتیب، کاربر احراز هویت دیجیتال می‌شود و هویت آن‌ها از طریق امضاهای الکترونیکی محرز می‌شود. از این‌رو، برای تسریع احراز هویت الکترونیک، نخست باید نسبت به امضای دیجیتال اقدام عاجل کرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به ضرورت حضور یک متولی واحد برای احراز هویت در کشور اظهار کرد: حضور یک متولی واحد در احراز هویت در کشور، موازی‌کاری را کاهش می‌دهد و فرایند احراز هویت را تسهیل و تسریع می‌کند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها، احراز هویتی که در بانک‌ها انجام می‌شود، در بازار سرمایه آن کشورها نیز پذیرفته می‌شود. بنابراین، بهره‌گیری از یک سامانه احراز هویت الکترونیکی واحد برای نهادهای فعالی همچون کارگزاری‌ها، بانک و بیمه، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

مهرآور افزود: لازم است این نهاد متولی با سامانه‌های اداره ثبت احوال و همچنین بهشت زهرا در سراسر کشور نیز لینک شود تا در صورت فوت یک سهامدار، این موضوع در سامانه نمود پیدا کند و اموری همچون انحصار و وراثت تسهیل و همچنین از سوءاستفاده‌های احتمالی پس از فوت فرد نیز پیشگیری شود.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha