۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
رویکرد آمریکا به رمزارزها چیست؟| جلسات مهم کنگره درباره ارزهای دیجیتال
بازار گزارش می‌دهد؛

رویکرد آمریکا به رمزارزها چیست؟| جلسات مهم کنگره درباره ارزهای دیجیتال

تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ حرکت به سمت تجارت الکترونیکی و پرداخت های بدون تماس را تسریع کرد و نمایش پول های دیجیتالی را بر نقدینگی فیزیکی اولویت داد.

بازار؛ گروه بین الملل: همانطور که اینترنت رسانه ها و اکوسیستم اطلاعات را مختل کرد، نوآوری در فناوری مالی یکی دیگر از جنبه های اساسی جامعه را مختل می کند: پول. همزمان با حرکت جوامع برای مدرن سازی سیستم های مالی خود، دولت های اقتدارگرا، دموکراسی های لیبرال و طرفداران ارزهای غیرمتمرکز همگی دیدگاه های متفاوتی برای آینده پول ارائه کرده اند. به عنوان مثال چین به دنبال استفاده از فناوری پیشرفته برای اعمال کنترل بیشتر داخلی بر سرمایه و اقتصاد و ایجاد اختلال در سیستم مالی جهانی با محوریت آمریکا در بلندمدت است.

نتیجه این رقابت پولی؛  پیامدهای ژئوپلیتیک و خطرات قابل توجه اجتماعی است. از یک سو ارزهای دیجیتالی می توانند از مزایای زیربنایی سیستم مالی بهره ببرند، خدمات را به بانک های تحت پوشش خود توسعه دهند و کارایی و امنیت پرداخت ها را افزایش دهند. اما از سوی دیگر، این فناوری ها می توانند برای نظارت دولتی، تضعیف موسسات مالی مهم و فرار از تحریم ها و اجرای قانون نیز مورد استفاده قرار گیرند.

تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ حرکت به سمت تجارت الکترونیکی و پرداخت های بدون تماس را تسریع کرد و نمایش پول های دیجیتالی را بر نقدینگی فیزیکی اولویت داد. هنگامی که نمایندگی های دیجیتالی شروع به تسلط بر اقتصاد می کنند، دو سوال فوری ایجاد می شود: آیا هنوز به پول نقد فیزیکی نیاز است و چه سیستم پولی باید جایگزین یا مکمل آن شود؟

رویای تکنو-آزادیخواه
دارایی های رمزنگاری شده مانند بیت کوین یک دسته از گزینه های بدیع را ارائه می دهند و تصور مالک، ایجاد و توزیع کننده پول را به چالش می کشد. توکن های رمزنگاری ساخته شده بر روی بلاک چین نیازی به بانک مرکزی برای ایجاد و توزیع توکن ندارند. از نظر دیجیتالی می توان آنها را با کمی اعتماد و امنیت معامله کرد زیرا خطر ارزهای تقلبی کمتر است و مراحل کمتری در فرآیند ترخیص معاملات وجود دارد.

دارایی های رمزنگاری شده همچنین نیازی به یک بانک تجاری برای نگهداری دفتر کل معاملات ندارند، در نتیجه امکان ورود مالی به افراد تحت پوشش بانک از طریق کیف پول های دیجیتالی را گسترش می دهند. در حالی که دارایی های رمزنگاری مانند بیت کوین و اتریوم محبوب هستند، به علت نوسانات شدید و نیازهای انرژی آنها برای پرداخت های روزمره که در آن مبادلات باید به ارزش پولی که دریافت می کنند اعتماد کنند، مناسب نیستند.

در عوض، استیبل کوین ها - که ارزهای رمزنگاری شده بوده و با ارز رایج موجود مرتبط هستند بدون حمایت بانک مرکزی - مدل بهتری برای پرداخت های روزمره ارائه می دهند اما آنها می توانند با ایجاد بی ثباتی سیستم پولی فعلی را تهدید کنند.

در عین حال بسیاری از تحلیلگران و آزادیخواهان تکنولوژی یک سیستم غیرمتمرکز ارز، جهان را با تأثیر بسیار کم دولت و بانک مرکزی بر اقتصاد تجسم می کنند. دولتها در حال حاضر با انتخاب ممنوعیت این ابزارهای مالی جدید یا رقابت مستقیم با به روز رسانی مجموعه ابزارهای خود روبرو هستند از جمله ارز دیجیتال بانک مرکزی خود که یک رمز دیجیتال بوده که نشان دهنده ارز فیات آن است و برای مبادله دیجیتال ساخته شده است.

چین نشان می دهد که چگونه می توان از چنین فناوری هایی توسط دولتهای خودکامه استفاده کرد. زیرساخت پرداخت آن در حال حاضر از سایر کشورها با واسطه گری بانک ها و استفاده از شرکت های فناوری داخلی خود برای تسهیل پرداخت ها از طریق کیف پول های دیجیتالی و کدهای QR پیشی گرفته است.

چین با راه اندازی ارز دیجیتال مرکزی خود و حرکت به سمت یک جامعه بدون پول نقد، در پی بدست آوردن مزایای پول دیجیتالی است در حالی که کنترل سرمایه را تقویت می کند و تسلط خود را بر همه معاملات تقویت می کند. ارز دیجیتال از طریق بانک های چین توزیع می شود و از بخشی از پلتفرم های فناوری مانند Alipay استفاده می کند که به گفته یی گانگ رئیس بانک خلق چین ، چالش ها و خطرات مالی خاص خود را دارد. چین همچنین تجارت و استخراج ارزهای رمزنگاری شده را به دلیل ترس از هزینه های زیست محیطی، کلاهبرداری و پولشویی متوقف کرده است.

علیرغم این تلاش ها، گزارش ها نشان می دهد که پرداخت های دیجیتالی و دارایی های رمزنگاری شده همچنان برای پولشویی میلیاردها دلار از چین مورد استفاده قرار می گیرد. تشخیص پرداخت های رمزنگاری کوچک تر کلاهبرداری دشوار است در حالی که مبادلات مبتنی بر جزایر کیمن و سیشل مانند Binance و Huobi ملزم به رعایت همه قوانین مبارزه با پولشویی نیستند.

کارشناسان همچنین هشدار داده اند که یوان دیجیتال علاوه بر تحکیم کنترل و کمک مجدد به بخش بانکی ، ابزارهای جدیدی برای سانسور و مجازات منتقدان به چین می دهد. به گفته رسانه های دولتی چین ، دولت می تواند افراد یا سازمان هایی را که از فساد ، پولشویی و قوانین فرار مالیاتی رنج می برند، ردیابی کند - اگرچه بسیاری از مفسران گمان می کنند که از این قدرت برای بستن کیف پول منتقدان دولتی استفاده خواهد شد.

به نظر می رسد ایالات متحده آمریکا در مورد ارزهای دیجیتال شکاک تر است. «جروم پاول»، رئیس فدرال رزرو گفت: در مورد مزایای کلی ارز دیجیتال بانک مرکزی به طور قانونی تصمیم گرفته نشده است، در حالی که کنگره به دلیل مقررات پیشنهادی رمزنگاری در بن بست است. در چند ماه گذشته شاهد افزایش چشمگیر علاقه به ارز دیجیتال بوده ایم، از جمله از طریق معرفی قانون مطالعه ارز دیجیتال در کنگره و به دنبال آن جلسات مجلس نمایندگان و سنا در این زمینه.

کد خبر: ۱۰۸٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha