۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
شورای رقابت به زیان خودروسازان دامن زده است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

شورای رقابت به زیان خودروسازان دامن زده است

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: شورای رقابت به بحث دلالی و زیان زدن به خودرو ساز داخلی دامن زده است.

به گزارش بازار، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد واردات و قیمت خودرو گفت: با قیمت گذاری شورای رقابت هر ماشینی که خودرو ساز می فروشد بسته به نوع ماشین، حدود ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان زیان می دهد.

وی با بیان اینکه فرآیند قیمت گذاری در کوتاه مدت می تواند بهبود بازار را رقم بزند اظهار داشت: قیمت گذاری در میان مدت موجب بروز بی انگیزگی تولیدکننده و در بلند مدت باعث ضرر تولید کننده است.

دادفر اظهار داشت: در حال حاضر کشور ما در مرحله سوم است و تولیدکنندگان بر روی ریل ضرر هستند، که با آزادسازی واردات خودرو تا حد زیادی انحصار از بخش خودرویی برداشته می‌شود و بازار خودرو نیز وضعیت بهتری را تجربه خواهد کرد.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های ارائه شده برای تعیین سهمیه خودروهای وارداتی توسط شورای رقابت بیان کرد: به نظر می‌رسد تعیین این موضوع توسط شورای رقابت کار درستی نباشد، چراکه وظیفه اصلی شورای رقابت، کنترل بازار و اصلاح وضعیت انحصار است.

اگر قیمت ها آزاد شود خودرو ساز التماس مشتری می کند
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: اگر شورای رقابت قیمت ها را آزاد کند، ممکن است قیمت خودروهای داخلی در ابتدای امر افزایش یابد، ولی ظرف سه ماه خودرو ساز التماس مشتری را می کند و شرایط را برای جذب مشتری فراهم می سازد.

دادفر افزود: در حال حاضر در کشور قیمت خودرو های وارداتی ۴ برابر قیمت اصلی آنها است و خودرو ساز داخلی نیز به گونه ای کمپرس و تحت فشار قرار گرفته که انگیزه تولید، فروش، خدمات پس از فروش از او گرفته شده و بازار برای او جذابیت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه به دلایل بی تدبیری، رهاسازی، پنهان سازی که در دولت های قبل انجام شده و به سبب سیاست گذاری های اشتباه تا کنون قانونی برای واردات خودرو نداشته ایم و اگر هم بوده برای افراد خاص بوده است تصریح کرد: مصوبه آزادسازی واردات خودرو قانونی در بخش سیاست های مستقیم بازرگانی و شروع یک راه است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۴ هزار پرونده مالباخته گان در حوزه واردات خودرو در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: همچنین ۵ هزار نفر نیز همچنان منتظر دریافت خودروهایی خارجی هستند که شرکت ها قرار بوده است به آنها تحویل بدهند که با آزاد سازی واردات خودرو مشکل این مالباخته ها حل خواهد شد.

دخالت دولت صنعت خودروسازی را زمین زده است
مجتبی نظری، کارشناس خودرو در مورد واردات و قیمت خودرو گفت: وقتی دخالت دولت در بنگاه اقتصادی باشد آن بنگاه دچار مشکلات می شود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون در کشور ما دو خودرو ساز بزرگ فعالیت دارند که توسط دولت با حداقل سهام، حتی مدیرعامل آن مشخص می شود گفت: باید دو کارخانه خودرو سازی ایران خودرو و سایپا از زیر سایه دخالت دولت خارج شوند و به صورت کامل خصوصی شوند.

نظری در ادامه با تاکید بر اینکه حمایت از یک یا دو شرکت تولید خودرو در کشور کار درستی نیست اظهار داشت: اینکه هزینه های اقتصادی و سیاسی دولت از سمت یک خودرو ساز یا بنگاه اقتصادی تامین شود یک اشتباه است.

دست کج دولت، مانع به نتیجه رسیدن تولید
این کارشناس خودرو با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) که تاکید بر اقتصاد مردمی داشته اند گفت: تمام نظریه پردازان بزرگ اقتصاد در تحلیل سیستم های دولتی معتقدند دست دولت در بنگاه اقتصادی دست کج و نا میمونی است که نمی گذارد تولید به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا اگر شرکت خودرو سازی کمتر از ۳ تا ۴ میلیون تولید در سال داشته باشد، خودرو تولیدی آن خودروساز اقتصادی نیست گفت: در کشور ما در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید می شود.

نظری در ادامه گفت: به دلیل اینکه دولت بیشتر از سهم خود در شرکت های خودروسازی دخالت می کند، موجب ضررهایی به صنعت خودرو سازی کشور شده است و جریان خودرو سازی چاره ای جز اینکه اشتباهات سیستم دولتی و ورود دست کج دولت به صنعت خودرو را حل کند ندارد.

این کارشناس خودرو اظهار داشت: دخالت های دولت در صنعت خودرو سازی کشور مشکلاتی را برای این صنعت رقم زده است که امید می رود آزاد سازی واردات خودرو و تعرفه واردات بتواند وضعیت خودرو را در کشور سامان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت ۱۵۲ نماینده مجلس از تولید لوازم خانگی ایرانی و جلوگیری از واردات لوازم خانگی به خصوص دو برند بر عهد کره ای که روح ناامیدی را به صنعتگران کشورمان تزریق کرده اند، خواستار نگاه یکسان مسئولین به صنایع و حمایت از صنعت خودروسازی شد.

کد خبر: ۱۰۸٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha