۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
افزایش مصرف آب و کاهش بارندگی ها در آذربایجان غربی/ زنگ خطری برای تابستان
بازار گزارش می دهد؛

افزایش مصرف آب و کاهش بارندگی ها در آذربایجان غربی/ زنگ خطری برای تابستان

ارومیه- افزایش مصرف آب و از سویی کاهش بارندگی ها در آذربایجان غربی، زنگ خطری برای مردم این استان در روزهای آتی به شمار می رود.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- یکی از نگرانی ها و دغدغه های همه ساله مردم، کمبود آب و قطعی وقت و بی وقت آن به خصوص در تابستان است. مساله ای که در طول سالیان گذشته نیز به دغدغه ای برای مردم تبدیل شده بود اما امسال شاید خطر کم آبی پیش از گذشته در کمین مردم کشور و به خصوص آذربایجان غربی است.

این روزها که بیماری کرونا، مهمان مردم استان شده و آن ها را خانه نشین کرده است، مصرف آب نسبت به سال های گذشته چندین برابر شده به طوری که طبق گفته مسئولان آب و فاضلاب استان، مصرف آب در روزهای انتهایی سال گذشته و در شهر ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده بود.

زنگ خطری که امسال می تواند به صدا درآید

اگر خبر کاهش ۲۹ درصدی بارندگی ها در استان طی پاییز و زمستان سال گذشته را نیز در کنار خبر افزایش مصرف آب در استان بگذاریم، زنگ خطر کم آبی در استان را بلند تر و واضح تر خواهیم شد. زنگ خطری که اگر مردم استان هم اکنون آن را نشنیده و به فکر خاموش کردن آن نباشند، در روزهای گرم تابستانی می تواند خطرساز باشد.

در حالی که کارشناسان، میزان مصرف آب را در ایران به نسبت کشورهای دیگر دو برابر می‌دانند اما دانستن این حقیقت نیاز چندانی هم به آمار و ارقام ندارد.

کافیست تنها یک بار با دقت به سبک زندگی خود نگاه کنیم؛ از شستن خودرو و حیاط خانه با آب شرب گرفته تا میزان آب مصرف شده در هنگام استحمام. تمامی اینها، نمایانگر این حقیقت است که مردم ایران تاکنون خطر کم آبی و اتمام ذخایر آبی را جدی نگرفته‌اند.

افزایش ۱۳ درصدی مصرف آب در ایام منتهی به عید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در گفتگو با بازار، افزایش مصرف آب در استان به خصوص در روزهای پایانی سال گذشته را نگران کننده خوانده و ادامه می دهد: در روزهای منتهی به عید نوروز، با وجود تمامی اطلاعیه های مبنی بر ضرورت کاهش مصرف آب، شاهد افزایش ۱۳ درصدی مصرف در کل استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

علیرضا رضوی ادامه می دهد: البته شهر ارومیه نیز در این بین، رکورد شکنی کرده و مصرف آب شرب در این شهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر بود که با این میزان مصرف، نگران کم آبی در سال پیش رو هستیم.

الگوی مصرف خود را اصلاح کنیم

وی می گوید: در این روزها که بیماری کرونا به مهمان ناخوانده ای برای مردم تبدیل شده است، انتظار مصرف نکردن آب را از مردم نداریم اما هر فرد با رعایت چندین نکات ساده می تواند در صرفه جویی و کاهش مصرف آن موثر باشد.

رضوی، صرفه جویی آب را کلید مهم برای عبور بدون مشکل از تابستان امسال دانسته و می گوید: در صورت بی توجهی به افزایش مصرف آب، امسال با کمبود آب مواجه خواهیم بود.

وی می گوید: طی سال‌های اخیر مدرن ترین تصفیه‌های فاضلاب با روش SBR و تصفیه خانه‌های آب با روش DAF در استان احداث شده است و توانسته‌ایم ۵۰ درصد آب شرب مورد نیاز استان را از منابع آبی سطحی تأمین کنیم که از کیفیت مطلوب ‌تر و کمیت پایدارتر برخوردار هستند.

کاهش ۲۹ درصدی بارندگی ها در استان

در حالی که آمار از افزایش مصرف آب خبر می دهند، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز از کاهش ۲۹ درصدی بارندگی ها طی پاییز و زمستان سال گذشته در آذربایجان غربی می گوید.

اتابک جعفری با اشاره ای به میزان بارش باران طی پاییز و زمستان سال گذشته می گوید: طی پاییز و زمستان سال ۹۸ در استان شاهد بارش ۲۳۵.۶ میلی‌متری بودیم که این میزان ۲۹ درصد و ۹۵.۵ میلی‌متر کمتر از مدت مشابه سال ۹۷ است.

وی می گوید: در پاییز و زمستان سال ۹۷ افزون بر۳۳۱ میلی‌متر بارش در آذربایجان‌غربی ثبت شده بود.

جعفری ادامه می دهد: البته میزان بارش‌های پاییز و زمستان در آذربایجان‌غربی طی پاییز و زمستان گذشته ۱۱ درصد و ۲۳ میلی‌متر بیشتر از میانگین بلندمدت برآورد می‌شود.

کاهش بارش در حوضه دریاچه ارومیه

وی با اشاره به اینکه بارش‌های پاییز و زمستان گذشته در سه حوضه دریاچه ارومیه، رود ارس و رود زاب به ترتیب ۳۰، ۳۳ و ۲۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۹۷ است، می گوید: در شش ماه نخست سال آبی گذشته (اول مهر تا آخر اسفند) ۲۳۵ میلی‌متر بارش در حوضه دریاچه ارومیه، ۱۲۸ میلی‌متر در حوضه ارس و ۶۱۳ میلی‌متر در حوضه زاب ثبت شده ‌است.

سازمان‌های مردم نهاد و فعالین فضای مجازی وارد عمل شوند

اما در این میان برای آشنا کردن مردم نسبت به روش‌های کاهش مصرف آب و از سوی دیگر عواقبی که مصرف بالا می‌تواند به دنبال داشته باشد، رسانه‌ها و صداوسیما نقش اساسی خواهند داشت. به خصوص رسانه‌هایی که در فضای مجازی نقش آفرین بوده و هر لحظه در ارتباط با مردم هستند.

از سوی دیگر سازمان‌های مردم نهاد نیز باید دست به کار شده و ایده‌ها و افکار خود را برای فرهنگ سازی در میان مردم در جهت کاهش مصرف ارائه دهند و به صورت عملی وارد میدان شوند. هرچند در این میان انتظارها از فعالین فضای مجازی در استان و چهره‌های شاخص نیز بالا است.

باید بدانیم با توجه به کاهش بارندگی ها و افزایش مصرف آب در استان، اگر از هم اکنون به فکر صرفه جویی در مصرف آب نباشیم، تابستان سختی را پیش رو خواهیم داشت پس از همین حالا در مصرف خود دقت کنیم.

کد خبر: ۱۰٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha