۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
اخذ مالیات برای تامین کسری بودجه در شرایط فعلی اشتباه است!| ضرورت شناسایی مالیات گریزان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با «بازار»:

اخذ مالیات برای تامین کسری بودجه در شرایط فعلی اشتباه است!| ضرورت شناسایی مالیات گریزان

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: برای تامین کسری بودجه باید از روش های غیر تورمی استفاده شود و با اقدامات غیرکارشناسانه چون اخذمالیات، فقط فشار را بر مردم بیشتر می کند و نتیجه ای را در برندارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دولت درصدد است تا با راهکارهای مختلف کسری بودجه سالجاری را تامین کند این اقدام که در راستای اداره امور کشور (دخل و خرج) ضرورتی اجتناب ناپذیراست اما کارشناسان نسبت به برنامه ریزی برای جبران کسری بودجه هشدار می دهند که مبادا تصمیمات طوری اتخاذ شود که اقتصاد کشور را بدتر از شرایط فعلی کند.

به هرحال کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزارمیلیاردی که کمر دولت را زیر این بار سنگین خم کرده نیازمند چاره جویی لازم است، اما باید گفت؛ چنین رقمی میراث نامیمون دولت روحانی بوده که خواسته یا ناخواسته برای دولت رئیسی به جای مانده است در چنین شرایطی دولت سیزدهم بناچار باید طوری منابع بودجه را بدرستی تامین کند که تبعات آن دامن گیر کل اقتصاد کشور و خانوارها نشود.

با روی کارآمدن دولت رئیسی و استقرار هئیت دولت، این روزها تلاش ها برای چگونگی تامین کسری بودجه از سر گرفته شده است از حضور سید مسعود میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد راهکارهای اصولی در راستای تغییر و اصلاح سیاست های بودجه ای در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گرفته تا رفتن احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی به این کمیسیون باهدف چاره اندیشی در جهت نحوه صحیح کسب درآمد های دولت از طرق مختلف آنگونه که کمترین تاثیر بر اقتصاد کشور به جای ماند نمونه ای از توجه ویژه دولت سیزدهم به تامین درست کسری بودجه است.

اگر اقتصاد کشور رشد نکند قدرت مالیات ستانی خیلی زیاد نخواهد بود و این موضوع به زیان اقتصاد هم تمام می شود چرا که بنگاههای اقتصادی، مراکز تولید و کسب و کارها باید رونق بگیرد تا بتوانند دولت را در امر مالیات دهی همراهی کنند

تامین کسری بودجه دولت با ترسیم نقشه راهی درست
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره راهکارهای دولت برای تامین کسری بودجه کشور گفت: درست است که دولت گرفتار کسری بودجه بوده و این موضوع نگران کننده است اما برای عبور از چنین بحرانی باید نقشه راهی درست ترسیم شود تا تصمیمات بر مبنای اصول اتخاذ و مشکل خاصی اقتصاد کشور را تهدید نکند.

وی به حضور اخیر سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد و گفت: وزیراقتصاد معتقد است برای تامین کسری بودجه امسال اقدام به انتشار اوراق خزانه و یا گرفتن مالیات از گروه های با درآمد بالا کند. اما به صراحت می گویم؛ نمی توان به درستی در این مسیر موفقیت چندانی حاصل شود چرا که شرایط اقتصادی کشور طوری نیست که اقدامی عاجل البته بدون توجه به عواقب منفی آن انجام داد تا منابع مالی برای تامین کسری بودجه حاصل شود.

وی با بیان اینکه مجموعه دولت بخصوص وزرات اقتصاد و دارایی باید کاری کنند که اقتصاد کشور تحریک و در مسیر رشد قرار گیرد گفت:  اگر اقتصاد کشور رشد نکند قدرت مالیات ستانی خیلی زیاد نخواهد بود و این موضوع به زیان اقتصاد هم تمام می شود چرا که بنگاههای اقتصادی، مراکز تولید و کسب و کارها باید رونق بگیرد تا بتوانند دولت را در امر مالیات دهی همراهی کنند و گرنه در این موقعیت رکودی نباید فشار مالیاتی ایجاد شود.

بی تردید هر گونه فشار مالیاتی در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست مگر اینکه مالیات گریزان شناسایی و از آنها مالیات گرفته شود

چگونه می توان بنیه بودجه دولت را تقویت کرد؟
قادری ادامه داد: راهکارهایی چون رایزنی برای فروش نفت توسط بخش خصوصی معتمد، تلاش برای ایجاد گشایش های ارتباطی با دنیا باحفظ جوانب لازم آنگونه که بتوان از این طریق به ارزهای بلوکه شده دست یافت و یا کسب درآمد ارزی از محل توسعه صادرات حاصل شود راهکاری مناسب برای تقویت بنیه بودجه می تواند باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: وزیر اقتصاد در جلسه با اعضای این کمیسیون اعلام کرد؛ «باید تلاش شود تا با اتخاذ راهکارهای مناسب در بودجه سال آینده حجم سیلاب نقدینگی کنترل شود و با اخذ مجوزهایی از هیأت وزیران در ماه های آینده، درآمدهای دولت از طریق مولدسازی دارایی‌ها افزایش یابد». چنین تفکری با هدف تحرک بخشی اقتصاد هر چند مطلوب به نظر می رسد اما بدون فعال سازی مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی، هدایت نقدینگی بسمت تولید و ساماندهی بازارهای سرمایه گذاری نمی توان به راحتی اقتصاد کشور بر ریل رشد قرار گیرد.

از طرفی اینکه وزیر اقصاد می گوید؛ «در اخذ درآمدهای مالیاتی باید گروه های با درآمد بالا هدف گیری شوند و حوزه تولید و قشر متوسط به پایین جامعه تحت فشار قرار نگیرند». بی تردید هر گونه فشار مالیاتی در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست مگر اینکه مالیات گریزان شناسایی و از آنها مالیات گرفته شود.

وی ادامه داد: دولت باید هزینه های خود را بشدت کاهش دهد تا با مدیریت منابع محدود حداقل تا پایان سال با این مشکل مدارا کند.

کد خبر: ۱۰۸٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha