۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
پای کار تولید با تکیه بر توان داخلی| کارخانه فولاد بردسیر رکوردزنی کرد
وقتی بومی سازی محدودیت ها را پس می زند

پای کار تولید با تکیه بر توان داخلی| کارخانه فولاد بردسیر رکوردزنی کرد

بردسیر- کارخانه فولاد مشیز بردسیر با بومی سازی برخی خطوط تولید که در اثر تحریم ها با مشکل مواجه شده بودند با مشتی فولادین محدودیت ها را پس زده و با قدرت به فعالیت ادامه می دهد.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان به بهشت معادن مشهور بوده و از ظرفیت های عظیم معدنی برخوردار است. این استان کویری پهنه های معدنی ارزشمندی را در دل خود جای داده است که همین امر منجر شده واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی در این استان راه اندازی شود. با توجه به بحران آب و همچنین وجود ظرفیت های عظیم معدنی، کرمان کم کم از کشاورزی فاصله گرفته و به استانی صنعتی تبدیل شده است.

بخش خصوصی در این حوزه فعالیت های خوبی را آغاز کرده و چرخ صنعت با سرعت در استان کرمان می چرخد. با همت بخش خصوصی و با حمایت دولت یکی از مهم ترین مشکلات استان کرمان در زمینه فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی کاهش یافته است.

فولاد از مهمترین مصالح صنایع سنگین و سبک به شمار می رود و کرمان یکی از استان های مهم فعال در این حوزه است. مهدی حسینی نژاد، رئیس صمت شمال استان کرمان چندی پیش نوید داد که تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ درصد فعالیت های فولادی کشور در استان کرمان انجام خواهد شد و پروژه های بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه به بهره برداری خواهد رسید.

معادن و کارخانه های فولادی مهمی در کرمان فعالیت می کند که از آن جمله می توان به کارخانه فولاد مشیز بردسیر اشاره کرد.

معاون فنی و بهره برداری کارخانه فولاد مشیز بردسیر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تمامی کارکنان این کارخانه بومی و جوان هستند و تولید را مدیریت می کنند.

عباس صفرزاده ادامه داد: برای توسعه دادن به خط نورد، شرکت خارجی که قرار بود به ما کمک کند به بهانه ویروس کرونا به ایران نیامد و این فولاد مردان استان کرمان بودند که با تلاش شبانه روزی خط را راه اندازی کردند و قطعات مورد نیاز را ساختند.

همچنین در طرح های توسعه، خط چهارم ریخته گری و خط نورد هم کاملا بومی سازی شده و برای احداث کارخانه گندله سازی مجوز گرفته ایم که خاکبرداری آن هم آغاز شده است

وی ادامه داد: همچنین در طرح های توسعه، خط چهارم ریخته گری و خط نورد هم کاملا بومی سازی شده و برای احداث کارخانه گندله سازی مجوز گرفته ایم که خاکبرداری آن هم آغاز شده است.

صفرزاده با بیان اینکه ظرفیت اسمی این کارخانه ۴۲۰ هزار تن در سال است و در حال حاضر سالانه ۱۵۰ هزار تن تولید دارد، اظهار کرد: برای رسیدن به ظرفیت اسمی باید چند کارخانه از جمله کنسانتره سازی، آهن اسفنجی و گندله سازی را احداث کنیم و هنوز باید مجوز کارخانه کنسانتره سازی و کارخانه تولید آهن اسفنجی را هم بگیریم.

استفاده از آب خلیج فارس در دستور کار است
مدیر کارخانه فولاد سازی بردسیر هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه در کارخانه فولاد سازی تمام کارها به صورت خودکار انجام می شود، گفت: با اینکه تهیه آهن اسفنجی و الکترود به دلیل تحریم ها سخت شده است ولی با این وجود کار ما متوقف نمی شود و چرخه تولید همچنان در حال فعالیت است.

اسماعیل رستمی زاده با اشاره به اینکه شرکت صنایع فولاد مشیز بردسیر اولین کارخانه تولید فولاد ساختمانی در جنوبشرق کشور است، اظهار کرد: این مجموعه با تلاش شبانه روزی افراد زبده بردسیر و کرمان توانست رکوردهای تولید ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن شمش درجه یک در ماه، ۴۱ ساعت مداوم ریخته گری و ۳۲ ذوب در ۲۴ ساعت را از آن خود کند.

رستمی زاده افزود: برای این مجموعه ۷۱۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند که اکثرا بومی و جوان هستند هر چند که به خاطر تحریم دچار مشکل شدیم ولی با بومی سازی آن مشکلات را از سر راهمان برداشته ایم.

به علت استهلاک و افزایش هزینه های نگهداری نمی توانیم اجازه دهیم کوره ها سرد و گرم شوند و نیم ساعت خاموشی برابر با کاهش ۶۰ درصدی تولید است، به همین علت حجم زیادی از کارهایمان در نیمه شب انجام می شود تا تولید بی وقفه انجام شود

 نیم ساعت خاموشی برابر با کاهش ۶۰ درصدی تولید است
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با کمبود برق گفت: به علت استهلاک و افزایش هزینه های نگهداری نمی توانیم اجازه دهیم کوره ها سرد و گرم شوند و نیم ساعت خاموشی برابر با کاهش ۶۰ درصدی تولید است، به همین علت حجم زیادی از کارهایمان در نیمه شب انجام می شود تا تولید بی وقفه انجام شود.

مدیر کارخانه فولاد سازی بردسیر همچنین در رابطه با چگونگی کنترل قیمت‌ها تصریح کرد: قیمت ها بر اساس مواد اولیه و هزینه های جانبی و تکنولوژی مورد استفاده در کوره های قوس الکتریکی برآورد می شود.

رستمی زاده افزود: به علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی هزینه های سوخت به شدت بالا رفته است و برای اینکه این مشکل حل شود به دنبال احداث نیروگاه برای کارخانه هستیم.

وی همچنین در مورد استفاده از آب در خط تولید توضیح داد: برای این موضوع استفاده از آب خلیج فارس در دستور کار است؛ لازم به ذکر است که ما در خط تولید مطابق استانداردهای جهانی یعنی به ازای هر تن تولید فولاد ۰.۹ متر مکعب آب مصرف می کنیم.

استفاده از سرباره های تولیدی در صنایع دیگر
مدیر کارخانه نورد بردسیر با بیان اینکه کارخانه نورد جزو اولین کارخانه‌های نورد جنوب شرق کشور است که در سال ۸۰ به بهره برداری رسیده است، گفت: تکنولوژی استفاده شده در این کارخانه دانیلی ایتالیا است که در سال ۸۰ خریداری و راه اندازی شده و جزو چهار کارخانه اولیه ایران با این تکنولوژی است.

روح الله شهابی افزود: ظرفیت ذوب کوره ی این کارخانه ۳۵ تن بر ساعت است که تا سال ۸۴ با سوخت مازوت کار می کرد و با طرح توسعه ای در سال ۸۴ تبدیل به گازسوز شده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با سرباره های تولید گفت: برای اینکه خوردگی داخل کوره را کنترل کنیم اجباراً سرباره تولید می شود ولی سرباره ها در محوطه باز کارخانه دفع می‌شوند و از آنجا که جنس آنها اکسیدان است در صنایع زیر سازی جاده ها، آسفالت، سیمان و شیشه قابل استفاده می باشد که بعضی از شرکت های صنعتی برای خرید آنها اعلام آمادگی کرده اند.

با انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان نگرانی ها در خصوص تامین آب صنعت فولاد در پهناورترین استان کشور رفع شده و چشم انداز روشنی در زمینه اجرای طرح های فولادی کرمان ایجاد شده است. از این طریق ضمن رفع نیاز کشور ارزآوری خوبی از محل صادرات نصیب کشور خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۸٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha