۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
سرانه مطالعه ایرانی‌ها به ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز رسید
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران؛

سرانه مطالعه ایرانی‌ها به ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز رسید

از حدود شش ساعت‌ و نیم سرانه مطالعه کتاب‌های غیردرسی در سال ۹۹، بیش از یک‌سوم به مطالعه قرآن و ادعیه اختصاص داشته و مابقی شامل رمان و کتاب‌های حوزه روانشناسی بوده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در سال ۱۳۹۹ سرانه مطالعه افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر باسواد در ماه به‌طور متوسط ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است. از این مقدار ۶ ساعت و ۳۲ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

مرکز آمار ایران نتایج گزارش طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری در حوزه مطالعه را منتشر کرده است. در این آمارگیری که در سال ۹۹ و در بین جمعیت ۱۵ سال به بالا انجام شده به ۴۳ هزار و ۷۰۰ خانوار شهری و ۱۸ هزار و ۸۶۰ خانوار روستایی مراجعه شده است. در واقع مرکز آمار با مراجعه به ۶۲ هزار و ۵۶۰ خانوار اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... را جمع‌آوری کرده که در اینجا نتایج مربوط به حوزه مطالعه منتشر شده است. این مرکز پیش از این نتایج مربوط به شبکه‌های اجتماعی را هم منتشر کرده بود.
بر اساس این بررسی در سال ۱۳۹۹ سرانه مطالعه افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر باسواد در ماه به‌طور متوسط  ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه برآورد شده است؛ یعنی ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز. از این مقدار شش ساعت و ۳۲ دقیقه به مطالعه کتاب غیردرسی، یک ساعت و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه نشریات اختصاص داشته است.

همچنین از شش ساعت و ۳۲ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی در ماه، دو ساعت و ۳۲ دقیقه به مطالعه قرآن و ادعیه اختصاص داشته و چهار ساعت بقیه سایر کتاب‌های غیردرسی را شامل می‌شود. بر اساس این بررسی اولویت مطالعه افراد به ترتیب مطالعه قرآن و ادعیه، رمان و داستان‌های کوتاه بزرگ‌سالان، روانشناسی و تربیتی و موضوعات دینی (به‌جز ادعیه و قرآن) بوده است. مرکز آمار در این مطالعه نشان داده است به‌طورکلی ۶۲,۹ درصد افراد باسواد ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹ یک نوع مطالعه غیردرسی اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه داشته‌اند.

در این مطالعه، استان‌های یزد با ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه،   قم با ۱۵ ساعت و ۱۲ دقیقه و قزوین با ۱۲ ساعت و ۵۸ دقیقه در ماه بیشترین سرانه مطالعه را داشته‌اند. همچنان که استان‌های کرمانشاه با ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه، کهگیلویه و بویر احمد با ۳ ساعت و ۲۲ دقیقه و بوشهر با ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه را در سال ۹۹ به خود اختصاص داده‌اند.
‌۵۴,۵ درصد از جمعیت موردبررسی در این طرح آماری در یک سال قبل از آمارگیری و ۲۲.۴ درصد، در ماه قبل از آمارگیری، روزنامه چاپی یا الکترونیکی مطالعه کرده‌اند. ۸.۹ درصد از این افراد هم، در ماه قبل از آمارگیری، نشریه (چاپی یا الکترونیکی) مطالعه کرده‌اند. به‌علاوه از افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در سال ۱۳۹۹ مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند، ۲‌.۳۳ درصد حداقل یک عنوان کتاب، ۷‌.۵۲ درصد دو تا چهار عنوان، ۵‌.۷ درصد پنج تا هفت و ۵‌.۶ درصد بیش از هفت عنوان کتاب مطالعه داشته‌اند.

کد خبر: ۱۰۸٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha