۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
سایه ابهامات بازار سرمایه، تاریک‌تر از همیشه
تحلیل روزانه بورس؛

سایه ابهامات بازار سرمایه، تاریک‌تر از همیشه

یک کارشناس بازار سرمایه ابهامات برجامی و قیمت‌گذاری را علل اصلی افت بورس دانست و مطرح کرد: تا منتشر نشدن اخبار جدید باید شاهد افت شاخص باشیم.

بازار؛ گروه بورس: مسیر بازار سرمایه همانگونه که از هفته گذشته پیش‌بینی می‌شد، روی ریل نزولی بود و در اولین روز معاملاتی هفته شاخص کل سقوط کرد و یک روز بد دیگر برای بورس ثبت شد. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که گشایش‌های اقتصادی و پیوستن ایران به پیمان شانگهای سیگنال منفی به دلار داده و همین مسئله باعث افت شاخص شده است. به هر حال، نماگر اصلی بورس با افت ۳۷ هزار و ۹۸۶ واحدی، در ارتفاع یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۲۶ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز در معاملات روز جاری، فشار فروش را به وضوح نشان داد و باز هم همگام با شاخص کل کاهش یافت. این شاخص با ریزش ۱۰ هزار و ۵۳۱ واحدی، به نقطه ۴۳۹ هزار و ۹۳۴ واحدی رسید. شاخص فلزات اساسی هم که چندین روز است روی دور نزولی افتاده است، باز هم به این روند ادامه داد و با قرمز شدن اکثر سهم‌های خود، ۳۲ هزار و ۱۷۷ واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۱۵۵ واحد را نشان داد.

امروز، سهم‌های زیادی افت قیمت داشتند. نمادهای «شستا»، «فولاد»، «سپید»، «خودرو»، «کیمیاتک»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تراکنش را داشتند، اما تراکنش مثبت «شستا» به شاخص کمکی نکرد. در این میان، نمادهای «فولاد»، «کگل»، «فملی»، «کچاد»، «پارسان»، «ومعادن» و «شپنا» بیشترین اثر را روی شاخص داشتند. سه گروه خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی هم بیشترین ارزش را در معاملات ثبت کردند.

معاملات روز جاری، همچنین یک روز خونین برای فولادی‌ها بود چراکه هیچکدام از این سهم‌ها سودی نداشتند و نمادهای «فخوز»، «فولاد» و «فنورد» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. معاملات منفی در فولادی‌ها روی سنگ آهنی‌ها هم تأثیر گذاشت و «کچاد» و «کگل» افت شدیدی کردند. نماد «ذوب» هم در بازار فرابورس روز خوبی نداشت و نزدیک به ۵ درصد منفی خورد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت کلی بورس اظهار کرد: ابهامات موجود در بازار در زمینه قیمت‌گذاری دستوری، همچنان پابرجاست و هیچ تغییری در صنایع فولادی و سیمانی ایجاد نشده است بنابراین، نمی‌توان این انتظار را هم داشت که بازار سرمایه روند مثبت به خود بگیرد زیرا سهامداران با این اخبار پیش‌بینی کاهش درآمد برای شرکت‌ها دارند.

وی در ادامه درباره تأثیر دلار توضیح داد: اگر برجام هم به نتیجه برسد قیمت دلار از ۲۳ هزار تومان کمتر نمی‌شود بنابراین، از سمت مذاکره‌ها نباید نگرانی وجود داشته باشد و برجام تاثیر منفی آنچنانی در وضعیت شرکت‌ها و معاملات بورس نمی‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند شاخص کل در این هفته نوسانی خواهد بود و این شاخص در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد حرکت می‌کند، گفت: در حال حاضر عوامل مثبت اثرگذار در بازار به لحاظ بنیادی بیشتر از عوامل منفی اثرگذار است پس احتمال رشد و شکل گرفتن تحرکات صعودی بیشتر است.

عقیلی درباره معاملات فردای بازار سرمایه مطرح کرد: دولت هنوز موضع اصلی خود را درباره صنایعی مثل خودرو، فولاد و مسکن مشخص نکرده و همین موضوع به اظهار نظرات مختلف در این حوزه‌ها و نااطمینانی در بازارها منجر شده است و اگر خبری جدید از مذاکرات و صنایع مختلف شنیده نشود، وضعیت بازار به همین ترتیب، ادامه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، صنایع متفاوتی که دلار روی آن‌ها تأثیرگذار است، چندان مورد توجه بازار نیستند و با فشار فروش دنبال می‌شوند. به این ترتیب، برخی از تک‌سهم‌ها و همچنین، گروه‌هایی که به دلار وابسته نیستند، بیشتر از دیگر صنایع مورد توجه قرار خواهند گرفت.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha