۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
ثبات در بازار نفت| رشد ۳.۳ درصدی طلای سیاه در هفته گذشته         
اثر کاهش سرمایه گذاری بر بازار نفت

ثبات در بازار نفت| رشد ۳.۳ درصدی طلای سیاه در هفته گذشته         

نفت برنت درهفته گذشته ۳.۳ درصد و نفت آمریکا هم رشد ۳.۲ درصد رشد جهش کرد. حسینی کارشناس انرژی معتقد است که بازار نفت در بهترین شرایط ممکن به سر می برد و به نوعی ثبات رسیده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی : «بازار نفت در بهترین شرایط ممکن به سر می برد و به نظر می رسد که به نوعی ثبات رسیده است.» این بخشی از گفتگوی  حمید حسینی کارشناس انرژی با خبرگزاری بازار است که معتقد است کنترل نسبی پاندمی کرونا رونق را به تجارت، فعالیت های اقتصادی و حمل و نقل بازگردانده و همین مساله موجب افزایش تقاضا در بازار نفت شده است. نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که این گفته ها خیلی هم بیراه نیست. قیمت نفت برنت در هفته گذشته ۳.۳ درصد را به ثبت رساند و هفته را با قیمت ۷۵.۳۴ دلار به پایان رساند. قیمت نفت خام آمریکا هم بعد از یک جهش ۳.۲ درصدی روی قیمت ۷۱.۹۷ دلار جاخوش کرد.

 البته روند روبه رشد قیمت طلای سیاه در هفته گذشته دلیل دیگری هم آن داشت و آن کمبود عرضه نفت خام به علت تعطیلی اسکله‌های نفتی آمریکا بعد از طوفان آیدا بود. در این میان برخی از کارشناسان بازار از احتمال افت قیمت بعد از احیای تولیدات نفت آمریکا خبر می دهند.

به گفته تحلیلگر شرکت ریستاد انرژی، علت این که شاخصهای نفت در چند روز گذشته به چنین رکوردهای بالایی صعود کرده بودند به شکل واضح اختلالات عرضه و برداشت از ذخایر بود بنابراین اکنون که تولید نفت آمریکا احیا شده است، انتظار می رود نفت در قیمت پایینتری معامله شود.

قیمت نفت برنت در هفته گذشته ۳.۳ درصد و نفت آمریکا ۳.۲ درصد رشد کرد. حسینی کارشناس انرژی می گوید بازار نفت در بهترین شرایط ممکن به سر می برد و به نظر می رسد که به نوعی ثبات رسیده است

طوفان آیدا تولیدات نفت را ۲۶ میلیون بشکه کم کرد
صادرات نفت از منطقه گلف کاست پس از این که طوفانهای آیدا و نیکلاس باعث از دست رفتن ۲۶ میلیون بشکه تولید نفت فراساحلی شدند اکنون دوباره جریان پیدا خواهد کرد. تا روز پنج شنبه حدود ۲۸ درصد از تولید نفت خلیج مکزیک متوقف مانده بود.

گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند هر چند که شمار واحدهای فراساحلی در خلیج مکزیکو بدون تغییر ماند. ۱۴ دکل فراساحلی در این منطقه به دلیل خسارات ناشی از طوفان قدرتمند آیدا به مدت دو هفته تعطیل شده اند و هفته گذشته چهار دکل فعالیتشان را ازسرگرفتند.

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید اوپک تاثیر منفی روی بازارها نداشته، چراکه  اپیدمی کرونا در دنیا تقریبا کنترل شده و همین مساله به توسعه فعالیت های اقتصادی و حمل و نقل و تجارت جهانی منجر شده است

حداقل قیمت نفت چقدر خواهد بودد؟
البته حسینی تحلیل گر بازار انرژی معتقد است که کاهش قیمت ها نمی تواند خیلی زیاد باشد چرا که سرمایه گذاری در این صنعت در دو سال گذشته روند کاهشی داشته و این افت سرمایه گذاری خود را در میزان تولیدات و سطح عرضه به بازار خود را نشان می دهد.

 به گفته او، حداقل قیمتی که بازار نفت امسال می تواند تجربه کند ۶۵ دلار است.

مارک ورث، مدیرعامل شرکت نفتی شورون آمریکا، دیگر کارشناسی است که امیدی به کاهش قیمت ها ندارد. او گفته که قیمت نفت و گاز در بازار جهانی بیش از میزان مورد انتظار به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد و بالا می‌ماند دلیل این مسأله این است که شرکت‌ها مقاومت بیشتری را برای افزایش تولید از خود نشان می‌دهند.

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه تولید اوپک تاثیری منفی روی قیمت ها نداشت
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش طی ائتلاف اوپک پلاس افزایش تولید خود را در ماه ژوئیه آغاز کردند و عربستان هم کاهش تولید داوطلبانه خود را متوقف کر. به گزارش رویترز صادرات نفت خام عربستان در ماه ژوئیه تا ۶.۳۲۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت یعنی بالاتر از ۵.۹۶۵ میلیون بشکه صادر شده در ماه قبل از آن. کل صادراتنفت عربستان که شامل محصولات نفتی این کشور هم می‌شود برابر با ۶.۶۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

کارشناس بازار انرژی با بیان اینکه افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید اوپک تاثیر منفی روی بازارها نداشته است، افزود : ایپدمی کرونا در دنیا تقریبا کنترل شده و همین مساله به توسعه فعالیت ها ی اقتصادی و حمل و نقل و تجارت جهانی منجر شده است. به عبارتی می توان ادعا کرد که بازار نفت هم اکنون در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha