۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
احیای جاده ابریشم با بازی هوشمندانه طالبان| اهمیت فزاینده منابع طبیعی افغانستان برای چین
بازار گزارش می‌دهد؛

احیای جاده ابریشم با بازی هوشمندانه طالبان| اهمیت فزاینده منابع طبیعی افغانستان برای چین

افغانستان که زمانی مروارید افتخارآمیز جاده ابریشم باستانی بود، امروز تیره و تار شده است. اما اگر طالبان هوشمندانه بازی کند، جاده ابریشم آسیا می تواند به طور کامل ثروت این کشور جنگ زده را تغییر دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی دکاردل اخیرا مقاله ای با قلم «متیو ارت» با عنوان «اگر طالبان هوشمندانه بازی کند، افغانستان می تواند داستان جاده ابریشم در غرب آسیا را دگرگون کند» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

طبیعت از خلاء ابراز تاسف می کند و یکی از بزرگترین خلاءهای تاریخ اخیر در انتظار پر شدن است وقتی انگلیسی-آمریکایی ها پس از ۲۰ سال افغانستان را ترک می کنند، در حالی که میلیون ها نفر جان خود را از دست داده و می دهند و اکنون این سوال مطرح است: ابتکار یک کمربند یک جاده چین چه نقشی در این منطقه و غرب آسیا خواهد داشت؟

واقعیت این است که از بین همه ملل جهان، چین از سلاح قابل دوام برای دفاع از بشریت استفاده می کند تا اتحاد چندقطبی نوظهور را که بعضاً به عنوان مشارکت بزرگ اوراسیا شناخته می شود، به مرحله بعدی تکامل خود برساند. این اتحاد جدید بر اساس اصول عدم مداخله گرایی، حاکمیت ملی و حق توسعه همه کشورها که در منشور سازمان ملل متحد تصریح شده است، تعریف شده است و در تضاد کامل با ایدئولوگهای نظم مبتنی بر قوانین که فقط می تواند از دریچه یک بازی حاصل جمع جبری صفر هابز به جهان نگاه کند، است.

این اتحاد در واقع یک بلوک قدرتمند در حال رشد از تمدن های متنوع است که نه تنها قادر به مقاومت در برابر فشارهای فراملی لوویاتان در کوتاه مدت است، بلکه می تواند یک مدل جایگزین جامع برای جهان ارائه دهند که قادر به تبدیل شدن به یک سیستم غالب در جهان است.

در حالی که دولت فعلی طالبان را نمی توان به هیچ عنوان به عنوان گروهی مترقی یا قابل مدارا معرفی کرد، اما با اقدامات اخیر آنها مشخص است که طالبان امروزی ممکن است موجودی متفاوت از تجسم ۱۹۹۶-۲۰۰۰ آنها باشد. این طالبان  وعده داده است که نه تنها یک دولت ائتلافی شامل شیعیان و نمایندگی های دیگر تشکیل دهد، بلکه از فرصت های تحصیلی و شغلی زنان دفاع می کند و دیدگاهی مدرن از رشد اقتصادی و آگاهی ژئوپلیتیک نیز نشان داده است.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در این ارتباط اظهار گفت: کمک های چین پایه توسعه افغانستان را تشکیل می دهد و طرح یک کمربند یک جاده جاده ابریشم باستانی را احیا می کند. چین دروازه ورود ما به بازارهای بین المللی خواهد بود.

چشم اندازهای بازسازی
بیست سال جنگ ۳۶ میلیون نفر از مردم افغانستان را ویران کرده است و در طی آن ۷۳۲۵۷ سرباز و پلیس کشته شده اند علاوه بر این بیش از ۲۷۰،۰۰۰ غیرنظامی بی گناه در جریان اشغال این کشور توسط ناتو کشته شدند. در حالی که این اعداد بسیار حیرت انگیز است، تعداد واقعی به احتمال زیاد چهار برابر بیشتر به دلیل مرگ های غیر مستقیم ناشی از کمبود غذا ، آب آشامیدنی پاک، مراقبت های بهداشتی مناسب و غیره است.

بیش از سه میلیون افغان در پاکستان، ایران و ترکیه و بیشتر به عنوان پناهنده زندگی می کنند. ۶۰ درصد مردم از سطوح مختلف بیماری روانی رنج می برند. از نظر جنبه های مثبت باید گفت افغانستان دارای جمعیت جوان است با ۴۶ درصد افغانهای زیر ۱۵ سال و ۸۰ درصد زیر ۳۰ سال. با آموزش مناسب و ماموریت مشخص، جوانان کشور می توانند به آسانی برای بازسازی جامعه خود دست به کار شوند - به عنوان بخشی از ابتکار رشد بزرگتر.

در حالی که عملیات معادن مس، خاک کمیاب و آهن ممکن است برای بسیاری از افراد کوته فکر انقلابی به نظر نرسد، این عملیات سوخت برنامه توسعه بلندمدت واقعی را در بخش توسعه نیافته جهان تامین می کنند. تنها دلیلی که منابع افغانستان در طول چند دهه اخیر شاهد چنین پیشرفت کمی بوده اند، ناشی از زندگی در جنگ مداوم و تروریسم است.

با شکل گیری یک دولت با امیدواری پایدار و همسو با روسیه، ایران، پاکستان و چین می توان امیدوار بود که گروههای تروریستی با حمایت غرب مانند داعش تحت کنترل بوده و می توان از حملات تروریستی آنها علیه مهندسان چینی و سایر منافع اوراسیایی از جمله زیرساخت های حیاتی در منطقه جلوگیری نمود.

بسیاری از تحلیلگران می ترسند که چنین حملاتی به عنوان خاری برای منافع مایل به ایجاد ثبات در منطقه در دوره آینده تبدیل شود زیرا استراتژی جدیدی از جنگ نامتقارن با حمایت مخفیانه منافع انگلیس و آمریکا راه اندازی شده است.

این عملیات نوظهور به دنبال همان کتاب بازی است که توسط مشاور امنیتی جیمی کارتر یعنی زبیگنیو برژینسکی در مورد شوروی ها در افغانستان در چهار دهه قبل نوشته شده است.

نشانه هایی از فعال شدن مجدد عبارات کتاب نمایشی زبیگنیو در حالی ظاهر می شود که رهبران گروه های وابسته به القاعده مانند هیات تحریر الشام، مجدداً برای مخاطبان غربی به عنوان مبارزان آزادی مطرح می شوند، درست مانند مجاهدین دهه ۱۹۸۰.

انفجارهای تروریستی همراه با کمبود آب، منابع انرژی و حمل و نقل، استخراج معادن در افغانستان را تقریباً غیرممکن کرده است. به همین دلیل است که کنسرسیوم چینی که حق توسعه معدن مس عینک را در سال ۲۰۰۷ به دست آورد، طی این سالها پیشرفت چندانی در دسترسی به ۱۰ میلیون تن مس نداشته است.

اگر بتوان در آینده ثبات را در منطقه حفظ کرد، می توان امیدوار بود که کارخانه زغال سنگ جدید ۴۰۰ میلیون دلاری ساخت چین که امسال شروع به کار می کند منجر به کاهش هزینه های انرژی و افزایش قابلیت اطمینان و دسترسی برای نیازهای غیرنظامی و صنعتی خواهد شد. انتظار می رود قرارداد ۲۵ ساله و ۴۰۰ میلیون دلاری دیگر برای توسعه میدان های نفتی فاریاب و سرپل که در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده بود، به مسیر خود بازگردد.

از لحاظ راهبردی ۳ تریلیون دلار ارزش معدنی خاک کمیاب افغانستان (لانتانیم، لیتیوم، سریم، پراسئودیمیوم و گادولینیوم) که به عنوان بزرگترین ذخایر در جهان شناخته می شوند، بالاخره قابل دسترسی خواهد بود و به چین در نبرد بر سر وسایل تولید لوازم الکترونیکی حیاتی، ریزتراشه ها و ابررساناها که ستون فقرات تمدن مدرن را تشکیل می دهند، امتیاز می دهد.

درآمدی که افغانستان از طریق این ابتکارات بدست می آورد، درآمد لازم را برای سرمایه گذاری در طیف گسترده ای از برنامه های زیرساختی سخت و نرم فراهم می کند زیرا این صنعت در حال توسعه است و در قرن ۲۱ شروع به راه رفتن روی پای خود می کند.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha