۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
چرا طرح کاهش تولید فولاد در چین اجرا نشد؟
تحلیل بازار فولاد؛

چرا طرح کاهش تولید فولاد در چین اجرا نشد؟

قرار بود چین در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد را کاهش دهد ولی بررسی ها نشان می دهد این طرح اجرا نشده است و این کشور افزایش تولید را تجربه کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: عقب نشینی چین از طرح کاهش تولید فولاد در سال ۲۰۲۱ را باید به فال نیک گرفت. در صورتیکه چین برای اجرای این طرح مصمم بود، باید منتظر افزایش شدید قیمت در این بازار می بودیم ولی آنچه امروزه شاهد هستیم، حرکت بازار فولاد و سنگ آهن به سمت یک وضعیت پایدارتر است.

چین یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در دنیا است و سیاستهایش در حوزه فولادسازی تاثیر بزرگی روی بازار جهانی بر جای می گذارد. این کشور در سال ۲۰۲۰ و در دوره ای که  تمامی دنیا با چالش روبرو بود، توانست حجم تولید خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش دهد و ۵۷ درصد از کل تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص دهد.

این کشور علاوه بر تاثیرگذاری در عرصه تولید فولاد، در میان بزرگترین مصرف کنندگان فولاد هم قرار دارد و تصویب اجرای طرح های زیرساختی در این کشور پهناور به عنوان بخشی از سیاست دولت برای تقویت نرخ رشد اقتصادی در پساکرونا هم باعث افزایش ۷ درصدی میزان تقاضای فولاد در این کشور نسبت به پیش از کرونا خواهد شد.

 اما از ابتدای سال جاری میلادی دولت چین رسما اعلام کرد برای مقابله با انتشار کربن اقدام به کاهش تولید فولاد خواهد کرد. سیاستی که از همان ابتدا باعث نگرانی فعالان اقتصادی شد و زمینه را برای افزایش قیمت فولاد در بازار فراهم کرد.

اس اند پی گلوبال در این مورد نوشت: «فولاد بازار مهمی است و چین بازیگر اصلی در این بازار است. کاهش تولید فولاد چین از ابتدای سال جاری تا کنون و در شرایطی که به دلیل اوج گیری کرونای دلتا در دنیا هنوز اوضاع اقتصادی به وضعیت عادی باز نگشته است، فشار زیادی به قیمت وارد کرد و باعث رشد قیمت شد. حال تصور کنید دنیا بتواند بحران کرونا را پشت سر بگذارد و از این شرایط سخت عبور کند. در ان شرایط تقاضا برای فولاد در بازار جهانی رشد چشمگیری خواهد کرد ر فشار وارد شده در نتیجه سیاست چین روی قیمت فولاد افزایش می یابد.»

بررسی آمارهای مربوط به تولید فولاد در چین نشان می دهد، این کشور از سیاست کاهش تولید عقب نشینی کرده است و در ماه های اخیر تولید در این کشور رشد کرد.

اما سوالی که در رسانه ها مطرح می شود این است که دلیل اولیه برای وضع سیاست کاهش تولید فولاد چه بود؟ سی ان ان نوشت: «با وجود اینکه دولت چین در ظاهر مقابله با انتشار کربن را عامل اصلی کاهش تولید می داند ولی برخی سیاست چین را تلاشی برای کاهش قیمت سنگ اهن در دنیا ارزیابی کرده اند. سیاستی که در درجه اول می تواند به شریک اصلی تجاری چین در این صنعت یعنی استرالیا آسیب وارد کند. استرالیا بزرگترین صادر کننده سنگ آهن به چین است و در یک سال اخیر اختلافات زیادی بین دو کشور وجود داشت. به دنبال این اختلافات، چین تصمیم گرفت واردات سنگ آهن را از استرالیا کاهش دهد که با اعتراضات زیادی روبرو شد. مدتی نگذشت که رسانه های چینی خبر از کاهش تولید فولاد در این کشور به دلیل ضرورت مقابله با انتشار کربن دادند.»

حال تحلیلگران بر این باورند سیاست کاهش تولید فولاد چین برای سرپوش گذاشتن بر سیاست کاهش واردات سنگ آهن از استرالیا و تبعات اقتصادی و سیاسی این تصمیم گیری است.

نکته مهم این است که به دنبال انتشار خبر اجرای طرح کاهش تولید فولاد در چین قیمت سنگ آهن هم در بازار به شدت کاهش پیدا کرد. در ماه جولای هر تن سنگ آهن در بازار جهانی با قیمت ۲۱۴ دلار مبادله شد ولی این روزها روند کاهش قیمت به صورت مستمر ادامه دارد و هم اکنون به ککتر از ۱۳۰ دلار رسیده است.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha