۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
قطعی برق ۵۵۰ میلیارد ریال به مجتمع فولاد اسفراین خسارت وارد کرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قطعی برق ۵۵۰ میلیارد ریال به مجتمع فولاد اسفراین خسارت وارد کرد

بجنورد- واحدهای تولیدی خراسان شمالی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که حالا نتایج برآوردهای اقتصادی از خسارات وارد شده به آن‌ها توسط قطعی برق نیز مزید بر علت شده است.

بازار، گروه استان‌ها: مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت‌های زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت بیش از ۱۴۰ گرید فولاد آلیاژی را دارد.

این مجتمع عظیم صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته‌گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش‌های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی‌سازی و ماشین‌سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.

به گفته مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین، ظرفیت اسمی سالیانه‌ی این مجتمع در حدود ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تن، تولید انواع گریدها از فولاد آلیاژی در خط اینگات (ریخته‌گری به روش قالب فلزی) است که با افتتاح خط ریخته‌گری پیوسته(CCM) ظرفیت تولید و ریخته‌گری تا ۴۳۰ هزار تن در سال افزایش پیداکرده اما به دلیل نداشتن کوره ذوب ریزی و گلوگاه بودن کوره حداکثر ظرفیت تولید به ۱۲۰ هزار تن در سال می رسد.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت‌های زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است

در این راستا خبرنگار بازار؛ با دکتر علی ملک مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین به گفتگو نشسته است.

* در خصوص نوع تولیدات این مجتمع توضیح دهید
شرکت مجتمع صنعتی اسفراین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع فولاد آلیاژی فوق سنگین در خاورمیانه، یکی از تأمین‌کنندگان استراتژیک قطعات آلیاژی برای صنایع زیر بنایی کشور مانند صنایع نیروگاهی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد، معدنی، نظامی و ریلی و ... است و در شرایط تحریم ظالمانه به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تأمین‌کننده  قطعات آلیاژی صنایع حساس کشور عمل کرده است که تاکنون توانسته است ۱۴۰ گرید از انواع فولاد آلیاژی را ریخته‌گری و تحویل مشتریان دهد.

ظرفیت اسمی سالیانه‌ی این مجتمع در حدود ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تن، تولید انواع گریدها از فولاد آلیاژی در خط اینگات (ریخته‌گری به روش قالب فلزی) است که با افتتاح خط ریخته‌گری پیوسته(CCM) ظرفیت تولید و ریخته‌گری تا ۴۳۰ هزار تن در سال افزایش پیداکرده است ولی به دلیل نداشتن کوره ذوب ریزی و گلوگاه بودن کوره حداکثر ظرفیت تولید به ۱۲۰ هزار تن در سال می‌رسد و به یاری حق با راه‌اندازی کوره دوم (EAF) که در برنامه توسعه این مجتمع وجود دارد ظرفیت تولید محصول سالیانه تا ۲۵۰ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد و رتبه جهانی تولید فولاد آلیاژی ایران جزء چند کشور تولیدکننده برتر خواهد شد.

قطعی برق ۵۵۰ میلیارد ریال به مجتمع فولاد اسفراین خسارت وارد کرد

* در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین برای چه تعداد افرادی اشتغال‌زایی صورت گرفته است؟
در حال حاضر تعداد حدود ۱۲۰۰ نفر مستقیم و حدود ۴۰۰۰ نفر غیرمستقیم، در سطح شهرستان و کشور مشغول بکار هستند.

علی‌رغم قطع برق و ناپایداری شبکه در سال جاری به مدت ۷۵ روز از خردادماه تا هم‌اکنون، در پنج ماه گذشته میزان تولید این مجتمع ۳۶ هزار تن بوده است.

در خصوص میزان صادرات این مجتمع از نظر ارزشی و وزنی بگویید و به کدام کشورها صادر می‌شود؟

برنامه صادرات مجتمع در سال جاری معادل ۳۵ میلیون یورو در سال بوده که تقریباً معادل ۳۵ هزار تن انواع فولاد آلیاژی است و به کشورهای مختلف ازجمله روسیه، ترکیه و اکثر کشورهای اروپایی صادر می¬شود.

* آیا کرونا خسارتی بر تولیدات و میزان فروش و صادرات این مجتمع داشته یا خیر؟
بیماری کوید ۱۹ از ابتدای وقوع آن تأثیر منفی بر خطوط تولید داشته و این مجتمع سعی داشته است با روش‌های متعدد پیشگیری این بیماری را کنترل و آثار زیان‌بار آن را بر سلامت کارکنان و افت تولید کاهش دهد.

از ابتدای شیوع این بیماری ( اواخر سال ۹۸ تا ۶ شهریور ۱۴۰۰) حدود ۴۷۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند.

* مجتمع صنعتی فولاد اسفراین برای تولید شمش چه میزان سرمایه در گردش نیاز دارد؟
میزان سرمایه در گردش ماهیانه این مجتمع برای تولید شمش به میزان ۱۰ هزار تن در ماه حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان در ماه بوده و میزان سرمایه گردش موردنیاز این مجتمع برای تولید سالیانه ۱۲۰ هزار تن محصول مبلغی در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.

قطعی برق ۵۵۰ میلیارد ریال به مجتمع فولاد اسفراین خسارت وارد کرد

* در حال حاضر این مجتمع با چه مشکلاتی روبرو است ؟
قطع برق و عدم پایداری شبکه سراسری برق در این مجتمع باعث شده است حدود ۱۲ هزار تن عملیات ذوب ریزی معادل ۲۴۰ ذوب ۵۰ تنی از دسترس خطوط تولید خارج و بالغ‌بر ۵۵ میلیارد تومان به این شرکت خسارت وارد شود.

تأمین متریال مخصوصاً، تأمین آهن اسفنجی به‌عنوان اصلی‌ترین متریال موردنیاز که حدود ۸۰ درصد از وزن تولید را تشکیل می‌دهد به دلیل محدودیت موجود در صنایع و شرکت‌های تولید آهن اسفنجی در مقاطعی از سال به‌سختی با چالش مواجه شده و غیرقابل تأمین می گردد.

قطع برق و عدم پایداری شبکه سراسری برق در این مجتمع باعث شده است حدود ۱۲ هزار تن عملیات ذوب ریزی معادل ۲۴۰ ذوب ۵۰ تنی از دسترس خطوط تولید خارج و بالغ‌بر ۵۵ میلیارد تومان به این شرکت خسارت وارد شود

دوری از مراکز صنعتی و قطب‌های صنعت کشور باعث می‌شود بسیاری از گلوگاه‌های اصلی تولید مانند عملیات حرارتی و ماشین‌کاری نهایی، القاء سختی و ....... صدها کیلومتر دورتر از مجتمع انجام می‌گیرد که هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول و طولانی شدن زمان تحویل می‌گردد.

تحریم ظالمانه باعث شده است که تأمین قطعات یدکی بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات استراتژیک مجتمع به‌سختی تأمین و به دلیل عدم دسترسی به تأمین‌کنندگان اصلی تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین نمایندگان فروش و بازرگانی کمپانی‌های بزرگ جهانی کیفیت قطعات یدکی ماشین‌آلات بدون مرغوبیت و هزینه‌های تعمیر و نگهداری به‌شدت افزایشی شده و توقفات تجهیزات نیز سیر صعودی دارد.

اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات موجود در خط تولید دارای عمر بالای ۲۵ ساله بوده و به دلیل عدم جایگزینی مناسب با بهره‌وری کمتر و میزان توقف بیشتر در حال کار است. قوانین حاکم بر کار ازجمله قانون مشاغل سخت و زیان‌آور باعث شده است نیروهای مجرب و کلیدی مجتمع زودتر از موعد مقرر (۲۰ سال) از شرکت بازنشسته شوند.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha