۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
شمش سنگین ۹۵ تن فولادی در اسفراین با موفقیت ریخته‌گری شد
در مجتمع صنعتی اسفراین؛

شمش سنگین ۹۵ تن فولادی در اسفراین با موفقیت ریخته‌گری شد

بجنورد- معاون مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین گفت: تولید شمش فوق سنگین ۹۵ تُن با استفاده از کوکیل یکپارچه و به روش ریخته‌گری دو پاتیله با موفقیت انجام شد.

به گزارش بازار؛ به نقل از روابط عمومی مجتمع صنعتی اسفراین، محمود نظام دوست با اشاره به ریخته‌گری شمش سنگین ۹۵ تنی فولادی در این مجتمع اظهار داشت: در تولید این شمش به‌منظور ارتقاء توان تکنولوژیکی مجتمع و برای اولین بار در ایران پس از شبیه‌سازی و طراحی کوکیل و متعلقات، تمامی مراحل مدل‌سازی، قالب‌گیری، ریخته‌گری و درنهایت ماشین‌کاری و عملیات حرارتی آن‌ها در مجتمع صنعتی اسفراین انجام‌شده است.

وی افزود: در این روش به‌منظور ارتقاء کیفی هرچه بیشتر شمش تولیدی، برای اولین بار در طی فرایند ریخته‌گری، دمش آرگون از طریق پرژین پلاک به داخل پاتیل شماره دو انجام شد.

معاون مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین خاطرنشان کرد: پس از رعایت ملزومات فولادسازی و متالورژی ثانویه، با توجه به اینکه ظرفیت کوره و پاتیل‌های مجتمع ۵۰ تنی است در این روش از تکنیک دو پاتیله یا ریخته‌گری تحت خلأ(VSD ) استفاده کردیم که کاری بسیار ارزشمند است و کلیه مراحل ساخت و طراحی قالب چدنی توسط کارشناسان و مهندسین توانمند این مجتمع انجام‌شده است.

نظام دوست یادآوری کرد: درگذشته نیز شمش فوق سنگین ۱۱۰ تن در مجتمع صنعتی اسفراین با استفاده از کوکیل دوتکه و دارای expantion تولیدشده است ولی مزیت روش جدید، استفاده از کوکیل یکپارچه است که این روش باعث ارتقاء کیفی هرچه بیشتر شمش تولیدی می‌شود. 

وی تصریح کرد: با عنایت به نیازمندی کشور به قطعات حجیم مورداستفاده در صنایع استراتژیک و همچنین با رویکرد متنوع سازی سبد محصولات مجتمع، برنامه تولید شمش ۹۵ تنی در دستور تولید این مجتمع عظیم صنعتی قرار گرفت.

معاون مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین افزود: تولید این شمش، نقطه عطفی در صنعت فولادسازی و شمش‌ریزی قطعات سنگین در کشور خواهد بود و نیاز صنایع بزرگ کشور به واردات محصولات استراتژیک در صنایع مختلف خصوصاً در شرایط تحریم موجود برطرف شده و از خروج مقدار قابل‌توجهی ارز جلوگیری خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha